مدیریت دانش
علی بیرانوند؛ ساره رحمانیان؛ علی رضا محمدی نژادگنجی؛ مسعود ایروانی
چکیده
هدف. شناسایی مدل عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیطهای دانشگاهی همواره از اهمیت و جایگاه خاصی در میان تحقیقات حوزه مدیریت دانش برخوردار بوده است. هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در محیطهای دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه پیامنور میباشد.
روش. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر ...
بیشتر
هدف. شناسایی مدل عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیطهای دانشگاهی همواره از اهمیت و جایگاه خاصی در میان تحقیقات حوزه مدیریت دانش برخوردار بوده است. هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در محیطهای دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه پیامنور میباشد.
روش. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیات علمی دانشگاه میباشند که با استفاده از نمونهگیری قضاوتی19 نفر از خبرگان مطلع و صاحبنظر در حوزه مدیریت دانش که دارای سوابق علمی، تجربی یا پژوهشی بودند، به عنوان اعضای پنل خبرگان انتخاب شدهاند. روشهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو دسته کتابخانهای و میدانی(پرسشنامه) تقسیم میشود. در این پژوهش، از تکنیک دلفی فازی جهت غربال متغیرها و از مدلسازی ساختاری-تفسیری برای شناسایی و طراحی الگوی روابط بین شاخصها استفاده شده است.
یافتهها. بر اساس نتایج به دست آمده، متغیرهای خودکارآمدی، پشتیبانی مدیریتی، سیستم پاداش، سیاستهای کلان دانشگاه، زیرساختهای نرم افزاری، زیرساختهای سختافزاری، تعامل شخصی،اعتماد، انتظارات شخصی، استفاده از رسانههای اجتماعی، تمایل به اشتراکگذاری دانش، کارکنان دانشی و فرهنگ دانشمحور به عنوان عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در دانشگاه پیامنور معرفی گردید. نتایج حاصل حاکی از آن است که سیاستهای کلان دانشگاه، پشتیبانی مدیریتی و فرهنگ دانش محور، تأثیرگذارترین عوامل میباشند. متغیرهای خودکارآمدی و کارکنان دانشی تأثیرپذیرترین عوامل شناسایی شده در این تحقیق میباشند.
اصالت و ارزش. تاکنون تحقیق مشابهی به بررسی روابط درونی و بیرونی، تعیین سطوح تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل مؤثر در اشتراک دانش در دانشگاه پیام نورنپرداخته و تحقیق حاضر از این نظر دارای نوآوری است.
علم سنجی
علی بیرانوند؛ محمد ابراهیم سمیع؛ ساره رحمانیان؛ مهسا کشتکار
چکیده
Background and Objectives: The significant influence of scientific and citation networks among scientific societies has caused that while identifying influential individuals and universities in each field, the issue of knowledge sharing is also highly considered. With this in mind, the present study investigates the relationship between Mendeley academic social network Altmetrics indices and Scopus, Web of Science, and Google Scholar databases in the field of economy, management, and accounting.Methodology: The present study is applied research that has been done in a descriptive-survey method ...
بیشتر
Background and Objectives: The significant influence of scientific and citation networks among scientific societies has caused that while identifying influential individuals and universities in each field, the issue of knowledge sharing is also highly considered. With this in mind, the present study investigates the relationship between Mendeley academic social network Altmetrics indices and Scopus, Web of Science, and Google Scholar databases in the field of economy, management, and accounting.Methodology: The present study is applied research that has been done in a descriptive-survey method with the Altmetrics approach. The statistical population of the research includes Iranian Authors and researchers in the field of economy, management, and accounting who had indexed documents in the Scopus database in the period of 2000-2019. 160 of the most prolific authors have been introduced and reviewed by Scopus. In order to analyze the data, in addition to descriptive statistics, in the inferential statistics section using Excel and SPSS software, a simple and multiple correlation test between the studied indicators has been used.Findings: The results show a significant and positive relationship between the indicators studied in Mendeley with the scientometric indicators of Scopus, Web of Science, and Google Scholar databases. This relationship is very high in cases such as reading frequency, a number of citations, and HTML index score, Mendeley with Scopus, Web of Science, and Google Scholar, and weak in cases such as Mendeley reader index with Scopus co-authorship index. The results show that the degree of correlation between the citations received in Mendeley and other databases is very high. Also, the relationship between the authors' index in Mendeley and other databases is positive and significant. This relationship is stronger between Scopus and Web of Science than the other databases.Discussion: Due to the positive and significant relationship between Mendeley indicators and indicators of other databases, the use of this academic social network in publishing and sharing research results can attract more citations.