شهناز خادمی زاده؛ سمیه آورند؛ مرضیه مهرابیان؛ منصوره هاتفی کیا
چکیده
هدف: کتابخانههای دانشگاهی به عنوان نهادی که در ارتباط مستقیم با دانش و پیشرفت علم هستند، نقش مهمی در دستیابی کشور به توسعه پایدار دارند. این پژوهش با هدف مطالعه نقش کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز در توسعه پایدار استان خوزستان انجام شده است.
روش شناسی: این پژوهش از منظر هدف از نوع مطالعات کاربردی و توسعهای است و از منظر روش ...
بیشتر
هدف: کتابخانههای دانشگاهی به عنوان نهادی که در ارتباط مستقیم با دانش و پیشرفت علم هستند، نقش مهمی در دستیابی کشور به توسعه پایدار دارند. این پژوهش با هدف مطالعه نقش کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز در توسعه پایدار استان خوزستان انجام شده است.
روش شناسی: این پژوهش از منظر هدف از نوع مطالعات کاربردی و توسعهای است و از منظر روش جزء مطالعات کیفی میباشد. در این پژوهش از روش پدیدار شناسی توصیفی کلایزری تبعیت شده است. مشارکت کنندگان در این پژوهش کلیه صاحبنظران و متخصصان و پژوهشگران حوزه توسعه پایدار استان خوزستان است که نمونه آماری به روش هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است و تعداد 10 نفر به عنوان نمونه آماری در پژوهش مشارکت داشتند و در فرایند مصاحبه عمیق قرار گرفتنهاند.
یافته ها: تجزیه و تحلیل مصاحبههای انجام شده در رابطه با نقش کتابخانههای دانشگاهی در توسعه پایدار استان خوزستان در قالب تحلیل مضمونی در سه سطح مضمون فراگیر، سازمان دهنده و پایه دسته بندی شده است. نتایج تجزیه و تحلیل مصاحبهها 132 مضمون پایه را در 24 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون پایه شناسایی کرده است.
نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان داد، کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان از چهار بعد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی، و محیطی در توسعه پایدار تاثیر داشته است. با توجه به نقش کتابخانههای دانشگاهی به عنوان مراکز دانش و علم اطلاعات و نقش مهمی که عنصر اطلاعات در توسعه پایدار ایفا میکند؛ ضرورت دارد که کتابخانهها در راستای عملکرد بهتر در این زمینه به تغییر نقش کاربری کتابخانه به مراکز اشاعه اطلاعات و تبادل اندیشهها بپردازند.