مریم حسن نژاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول با بهرهگیری از ابزار لایبکوال، تعیین وضعیت مؤلفههای آن از دیدگاه کاربران و تعیین مؤلفههای مستلزم ارتقاء است.
روششناسی: ضعیت مؤلفههای آن از دیدگاه کاربران و تعیین مؤلفههای مستلزم ارتقاء است. روششناسی: پژوهش از نوع پیمایش توصیفی است. ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول با بهرهگیری از ابزار لایبکوال، تعیین وضعیت مؤلفههای آن از دیدگاه کاربران و تعیین مؤلفههای مستلزم ارتقاء است.
روششناسی: ضعیت مؤلفههای آن از دیدگاه کاربران و تعیین مؤلفههای مستلزم ارتقاء است. روششناسی: پژوهش از نوع پیمایش توصیفی است. جامعه پژوهش شامل سه هزار دانشجو کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه و عضو کتابخانه است. نمونهگیری به روش تصادفی ساده و حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 341 نفر برآورد شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد کتابخانه توانسته است در برخی از گویههای پرسشنامه لایبکوال، حداقل رضایت کاربران خود را فراهم نماید و میانگین سطح خدمات دریافتی از نظر کاربران در مؤلفه اثر خدمت بیشتر از دو مؤلفه دیگر و در جامعه نیز" با بالاترین حد اعتماد بین 32/3 تا 57/3 در رتبه اول و پس از آن مؤلفه "کنترل اطلاعات" با حد اعتماد بین 86/2 تا 11/3 در رتبه دوم و در آخر مؤلفه "کتابخانه به عنوان مکان" با حد اعتماد بین 52/2 تا 79/2 در رتبه سوم قرار دارد.
نتیجهگیری: سطح خدمات دریافتی کاربران کتابخانه در مؤلفة "اثر خدمت" در سطح حداقل انتظارها است و تفاوت معناداری با آن در سطح جامعه ندارد ولی خدمات دریافتی کاربران در مؤلفة "کتابخانه به عنوان مکان" تفاوت معناداری با سطح حداقل و حداکثر انتظارهای کاربران در جامعه دارد و بیشترین میزان شکاف در حد کفایت نیز در این مؤلفه دیده میشود. در مؤلفة "کنترل اطلاعات" نیز سطح خدمات دریافتی کاربران از کتابخانه با سطح حداقل انتظارهای کاربران تفاوت معناداری ندارد ولی تفاوت آن با سطح حداکثر انتظار کاربران معنادار است.