نوشین هرمزی نژاد؛ فاطمه فهیم نیا؛ مهشید التماسی
چکیده
پژوهش حاضر به ارائه چارچوب سیاستگذاری اقتصاد اطلاعات برای کسب و کارهای دادهمحور پرداخته است. نوع تحقیق آمیخته و کاربردی از نوع نظریه پردازی داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای ثبت شده با محوریت داده محور در پارک علم و فناوری به تعداد تقریبی 200 شرکت بوده است، تجزیه و تحلیل دادههای با استفاده روش دلفی فازی و نرمافزار SPSS19 ...
بیشتر
پژوهش حاضر به ارائه چارچوب سیاستگذاری اقتصاد اطلاعات برای کسب و کارهای دادهمحور پرداخته است. نوع تحقیق آمیخته و کاربردی از نوع نظریه پردازی داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای ثبت شده با محوریت داده محور در پارک علم و فناوری به تعداد تقریبی 200 شرکت بوده است، تجزیه و تحلیل دادههای با استفاده روش دلفی فازی و نرمافزار SPSS19 انجام شده است. یافتههای بدست آمده در بخش دلفی فازی نشان داد که شاخص ارتقا محصولات و خدمات با استفاده از اطلاعات بیشترین وزن را داشته است. در رتبه دوم شاخص پایش اثربخشی و کارامدی بهبودهای صورت گرفته شده در جریان درآمدی شرکا بوده است. در ادامه شاخصهای توجه به نیازمندیهای مشتریان، توجه به میزان نیازمندیهای مشتریان و ایجاد خلاقیت و ایجاد زمینههای جدید و نوآورانه پایینتر از حد میانگین میباشند. بنابر سایر یافتههای بدست آمده تمامی مولفه-های تطبیق دادن دادهها، تامینگنندگان دادهها و فراهم کننده داده دارای توانایی سنجش بعد خلق اطلاعات را دارا میباشد. شاخص ارتقا محصولات و خدمات با استفاده از اطلاعات با وزن 05391 / 0 بیشترین وزن را داشته است. در رتبه دوم شاخص پایش اثربخشی و کارامدی بهبودهای صورت گرفته شده در جریان درآمدی شرکا به وزن 04968 / 0 بوده اند. میانگین شاخص ها برابر با 04157 / 0 میباشد و مشاهده میشود شاخصهای توجه به نیازمندیهای مشتریان، توجه به میزان نیازمندیهای مشتریان و ایجاد خلاقیت و ایجاد زمینههای جدید و نوآورانه پایین تر از حد میانگین میباشند. همچنین، تمامی ابعاد خلق اطلاعات، انتشار اطلاعات و کاربرد اطلاعات دارای توانایی سنجش چارچوب سیاستگذاری اقتصاد اطلاعات را دارا میباشد و بیشترین میزان بار عاملی مربوط به بعد کاربرد اطلاعات با میزان بار عاملی 0.497 میباشد.