محمدحسین رونقی
چکیده
هدف: مدیریت دانش یک مزیت رقابتی برای سازمان به حساب میآید. مدلهای بلوغ مدیریت دانش به سازمانها جهت ارزیابی پروژههای مدیریت دانش و اخذ راهبرد مناسب برای پیشرفت کمک میکند. دانش نقش مهمی در دستیابی به اهداف سازمان ایفا میکند. دانش به افراد و روابط بین آنها مربوط میشود. از همین رو در این پژوهش تأثیر سرمایه اجتماعی بر بلوغ مدیریت ...
بیشتر
هدف: مدیریت دانش یک مزیت رقابتی برای سازمان به حساب میآید. مدلهای بلوغ مدیریت دانش به سازمانها جهت ارزیابی پروژههای مدیریت دانش و اخذ راهبرد مناسب برای پیشرفت کمک میکند. دانش نقش مهمی در دستیابی به اهداف سازمان ایفا میکند. دانش به افراد و روابط بین آنها مربوط میشود. از همین رو در این پژوهش تأثیر سرمایه اجتماعی بر بلوغ مدیریت دانش و خلاقیت ارزیابی میشود. روششناسی: این مطالعه پیمایشی توصیفی است که در آن از ابزار پرسشنامه جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. از بین مدیران و کارکنان فعال در حوزه فناوری اطلاعات به طور تصادفی 378 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل تحلیل گردید. یافتهها: رابطه همبستگی بین خلاقیت و بلوغ مدیریت دانش (01/0 , p=40/0 r=) خلاقیت و سرمایه اجتماعی (01/0 , p=45/0 r=) سرمایه اجتماعی و بلوغ مدیریت دانش (01/0 , p=58/0 r=) بدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین سرمایه اجتماعی و میزان بلوغ مدیریت دانش در بین شرکتهای فناوری اطلاعات وجود دارد بدین مفهوم که توجه به شبکه ها و هنجارهایی که بر رفتار افراد در سازمان حاکم است می تواند بر مدیریت صحیح دانش سازمان به خصوص انتقال دانش بین افراد تأثیر گذار باشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی تأثیر معناداری بر خلاقیت و بلوغ مدیریت دانش در سازمانهای حوزه فناوری اطلاعات دارد. ایجاد جو مبتنی بر اعتماد بین کارکنان، بکارگیری اتاقهای فکر، تالارهای گفتوگو، راه اندازی فروم ها و چت روم ها جهت تبادل اطلاعات و تجربیات و برقراری هم اندیشیهای اجتماعی می تواند زمینه ساز دستیابی به وضعیت مناسبتر انتقال، تسهیم و خلق دانش در سازمان شود. همچنین، ایجاد تیمهای کاری هدفمند و استفاده از رهبر مناسب در تیم، ایجاد پاداشهای گروهی و ارزیابی عملکرد تیمی می تواند در تقویت تعاملات اجتماعی و در نتیجه ارتقای خلاقیت افراد موثر باشد.