محمدرضا فرهادپور؛ نجمه پوستی زاده؛ فریبرز فروتن
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر رضایت شغلی بر رابطه بین توانمندسازی کارکنان و کیفیت خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان است.روش شناسی: تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و با روش توصیفی– پیمایشی با رویکرد علی همبستگی انجام شده است. نمونه مطالعه 132 نفر با روش نمونهگیری تصادفی از مجموع 200 نفر کارکنان کتابخانههای دانشگاهی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر رضایت شغلی بر رابطه بین توانمندسازی کارکنان و کیفیت خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان است.روش شناسی: تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و با روش توصیفی– پیمایشی با رویکرد علی همبستگی انجام شده است. نمونه مطالعه 132 نفر با روش نمونهگیری تصادفی از مجموع 200 نفر کارکنان کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد رضایت شغلی مینهسوتا، توانمندسازی اسپریتزر و میشرا (1997) و پرسشنامه کیفیت خدمات مقیمی و رمضان (1390) جمعآوری و با استفاده از آزمون معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل8/8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که روابط خطی بین متغیرهای پژوهش وجود دارد و نتایج تحلیل مسیر نشان داد که، متغیر توانمندسازی بیشترین تأثیر را بر کیفیت خدمات اطلاعاتی دارد. این تأثیر بهصورت مستقیم و غیرمستقیم می باشد. یعنی با وجود متغیر میانجی (رضایت شغلی) تأثیر متغیر توانمندسازی بر کیفیت خدمات اطلاعاتی بهصورت غیرمستقیم افزایش می یابد.نتیجهگیری: این که بین رضایت شغلی، توانمندسازی و کیفیت خدمات اطلاعاتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ به نحوی که بر اساس ضریب تعیین، حدود 40 درصد از میزان کیفیت خدمات اطلاعاتی و توانمندسازی کارکنان به رضایت شغلی آنها بستگی دارد و توانمندسازی به مراتب سهم بیشتری در مقایسه با سایر متغیرها در پیشگویی کیفیت خدمات اطلاعاتی دارد.
فریبرز درودی؛ طاهره صادقی خرمدشتی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد و مؤلفههای پنجاس و اندازهگیری رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر اساس این مؤلفهها می پردازد. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد و مؤلفههای پنجاس و اندازهگیری رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر اساس این مؤلفهها می پردازد. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک تعداد 220 نفر از آنان جهت بررسی انتخاب گردیدند. یافتهها: یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل داده نشان میدهد که مؤلفه ساماندهی با میانگین(74.3)، مؤلفه نظم و ترتیب با میانگین(64.8)، مؤلفه پاکیزهسازی با میانگین(64.3)، مؤلفه استانداردسازی با میانگین(77.5) و مؤلفه انظباط با میانگین(90.7) به میزان مطلوبی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رعایت میشود. همچنین مؤلفه انظباط با میانگین رتبه 4.83 رتبه اول، مؤلفه استانداردسازی با میانگین رتبه 3.39 در رتبه دوم، مؤلفه ساماندهی با میانگین رتبه 2.96 در رتبه سوم، مؤلفه نظم و ترتیب با میانگین رتبه 1.95 در رتبه چهارم و در نهایت مؤلفه پاکیزهسازی با میانگین رتبه 1.86 در رتبه پنجم قرار دارد. نتایج: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وضعیت مناسبی از نظر رعایت مولفههای پنج اس دارد.
کتابخانه های عمومی
علیرضا عقیقی؛ نرگس زمانی
چکیده
هدف: نقش بی بدیل نیروی انسانی بهعنوان مهمترین منبع سازمانهای امروزی در خلق ارزش و بالطبع رضایت ذینفعان سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی با سلامت روانی کارمندان زن کتابخانههای عمومی استان همدان انجام گردید.
روششناسی: این پژوهش، کاربردی و به صورت همبستگی روی 187 نفر از کارمندان کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: نقش بی بدیل نیروی انسانی بهعنوان مهمترین منبع سازمانهای امروزی در خلق ارزش و بالطبع رضایت ذینفعان سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی با سلامت روانی کارمندان زن کتابخانههای عمومی استان همدان انجام گردید.
روششناسی: این پژوهش، کاربردی و به صورت همبستگی روی 187 نفر از کارمندان کتابخانههای عمومی استان همدان و به شیوه سرشماری انجام شد. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای رضایت شغلی وار و همکاران (1979) و سلامت روانی گلدبرگ و همکاران (1979) بودند. دادهها با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS، تحلیل و فرضیههای تحقیق به وسیله آزمونهای ماتریس همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام بررسی شدند.
یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد بین رضایت شغلی و خرده مقیاسهای آن با مشکلات روانی رابطه معکوس وجود دارد. بنابراین با اهمیت دادن به رضایت شغلی و تفاوتهای فردی کارمندان در محیط کار میتوان سلامت روانی آنها را بهبود داده و به رشد و توسعه جامعه کمک نمود.
نتیجهگیری: موضوع سلامت روانی و همبستههای آن در کارکنان ادارات و سازمانها، یکی از اهداف مهم مدیران و پژوهشگران جهت بهبود سلامت جامعه و افزایش بهرهوری است. ارزش این مقاله به ارائه پیشنهادات کاربردی در راستای ارتقای سلامت روانی کارکنان ادارات و سازمانهاست.
مهشید التماسی؛ معصومه التماسی
چکیده
هدف: هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزشهای برنامهریزی عصبی-کلامی بر بهبود میزان رضایت شغلی در میان کتابداران کتابخانههای عمومی کشور است. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تحلیلی و ابزار پرسشنامه (پرسشنامه رضایت شغلی بریفیلد و روث، و پرسشنامه انگیزش هرمنس) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون انجام شدهاست. جامعه مورد مطالعه ...
بیشتر
هدف: هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزشهای برنامهریزی عصبی-کلامی بر بهبود میزان رضایت شغلی در میان کتابداران کتابخانههای عمومی کشور است. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تحلیلی و ابزار پرسشنامه (پرسشنامه رضایت شغلی بریفیلد و روث، و پرسشنامه انگیزش هرمنس) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون انجام شدهاست. جامعه مورد مطالعه این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران حدود 230 نفر بوده که بر اساس جدول مورگان با خطای (06/0) تعداد 124 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافتهها: در مرحله پیشآزمون نتایج حاصل از دو پرسشنامه نشان داد که تنها 35% افراد دارای رضایت شغلی بوده و میانگین کل پرسشنامههای رضایت شغلی 19/2 بود، از پرسشنامه انگیزه فردی نیز نتایج مشابهی بدست آمد و برای بررسی وجود ارتباط بین انگیزه و رضایت شغلی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. پس از ارائه NLP نیز دو پرسشنامه توسط نمونه تکمیل و رضایت شغلی 76% را نشان داد، همین نتیجه درباره انگیزه فردی نیز تکرار شد. نتیجه: مهندسی ذهن بر تغییر دیدگاه افراد نسبت به خود و شغلشان تا حدود زیادی مؤثر است برای اطمینان از آزمون (خی2) برای بررسی پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد که ارتباط معنیداری را در سطح اطمینان 95/0نشان داد.
علیرضا افشانی؛ محمد توکلیزادهراوری؛ فرامرز سهیلی؛ اکرم جنتیفر
چکیده
هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان رضایت شغلی و میزان تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد و رابطهی این دو متغیر انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که طبق آمار اداره کل کتابخانههای عمومی استان یزد، تعداد ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان رضایت شغلی و میزان تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد و رابطهی این دو متغیر انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که طبق آمار اداره کل کتابخانههای عمومی استان یزد، تعداد آنها 181 نفر بوده است. سعی شد همه آنها مورد مطالعه قرار گیرند یا به عبارت دیگر، سرشماری صورت گیرد ولی با توجه به عدم همکاری برخی از کتابداران، در مجموع 153 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه بوده است. اعتبار ابزار به شیوه محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد.
یافتهها: تعهد سازمانی کتابدارن بیش از حد متوسط بوده ولی میزان رضایت شغلی آنها تفاوت معنیداری با متوسط نظری نداشته است. بین میانگین میزان رضایت شغلی و میزان تعهدسازمانی مردان و زنان تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین میزان رضایت شغلی و میزان تعهدسازمانی رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت.