بهجت طاهری؛ لیلا حسینی؛ آصفه حدادپور
چکیده
هدف: هدف از مقاله حاضر بررسی وضعیت مؤلفههای فرهنگ و ساختار سازمانی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت های مورد نیاز جهت استقرار مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روششناسی: این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی انجام شده و جامعه آماری آن را کلیه کارشناسان شاغل در واحدهای ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل ...
بیشتر
هدف: هدف از مقاله حاضر بررسی وضعیت مؤلفههای فرهنگ و ساختار سازمانی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت های مورد نیاز جهت استقرار مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روششناسی: این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی انجام شده و جامعه آماری آن را کلیه کارشناسان شاغل در واحدهای ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده و تعداد نمونه 313 نفر به دست آمد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل 4 حیطه و 35 سوال بود که از طیف گزینهای لیکرت در آن استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 9/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 21 در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از این بود که از دیدگاه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هیچ یک از مؤلفههای فرهنگ سازمانی، منابع انسانی، ساختارسازمانی و فناوری اطلاعات در وضعیت مناسبی جهت استقرار مدیریت دانش قرار ندارند. همچنین ارتباط مدرک تحصیلی و نوع استخدام با هر یک از این مؤلفهها معنادار نشد (05/0<P). نتیجهگیری: به منظور بهره مند شدن از مزایای بی شمار مدیریت دانش مانند فرصت هایی برای صرفه جویی های اساسی، بهبودهای قابل توجه در عملکرد افراد ، افزایش همکاریها، بهبود مهارتهای کارکنان، لازم است تقویت این زیرساختها توسط مدیران و برنامه ریزان دانشگاه علوم پزشکی مورد توجه و عنایت خاص قرار گرفته و استراتژیهای لازم برای این منظور اتخاذ گردد زیرا در این شرایط اجرای پروژههای مدیریت دانش با احتمال شکست بالایی روبرو خواهد شد.
فریبرز درودی؛ مجید عباسی
چکیده
هدف: از آنجا که مدیریت دانش به عنوان یک تلاش روشمند و سنجیده موجود برای توسعه، ترویج، و کاربردی نمودن دانش موجود در سازمانها در راه ایجاد ارزش افزوده مثبت، جهت کسب موفقیت و نائل شدن به اهداف سازمانی است، هدف پژوهش بررسی بکارگیری معیارهای مدیریت دانش در ارتقای کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانههای عمومی استان کرمان است. روش: روش پژوهش ...
بیشتر
هدف: از آنجا که مدیریت دانش به عنوان یک تلاش روشمند و سنجیده موجود برای توسعه، ترویج، و کاربردی نمودن دانش موجود در سازمانها در راه ایجاد ارزش افزوده مثبت، جهت کسب موفقیت و نائل شدن به اهداف سازمانی است، هدف پژوهش بررسی بکارگیری معیارهای مدیریت دانش در ارتقای کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانههای عمومی استان کرمان است. روش: روش پژوهش پیمایشی بوده است. اطلاعات مورد نیاز به صورت نمونهگیری تصادفی، با توزیع پرسشنامه در بین 144 نفر از کارکنان کتابخانههای عمومی استان کرمان وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور، جمعآوری شده است. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نشان میدهد؛ معیارهای مدیریت دانش؛ فرهنگ سازمانی، استراتژی، منابع انسانی، فناوری اطلاعات رابطه معنادار و مستقیم با کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانههای عمومی استان کرمان، وجود دارد. نتایج: با بکارگیری معیارهای مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی، کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانهها ارتقاء مییابد. در تحلیل رگرسیونی متغیرهای فناوری اطلاعات با ضریب تعیین 37/0 و استراتژی ضریب تعیین 30/0 بیشترین تأثیر را بر کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانهها داشتهاند.