کتابخانه های دانشگاهی
شهناز خادمی زاده؛ زهرا خلف زاده؛ منصور کوهی رستمی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با بررسی ارتباط بین سبک یادگیری الکترونیکی و سواد رایانهای با در نظر گرفتن نقش میانجی سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. روش: این پژوهش بر مبنای هدف اصلی، کاربردی و بر مبنای روش، کمی بود و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی – میدانی بوده است و بر مبنای تکنیک تحلیلی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با بررسی ارتباط بین سبک یادگیری الکترونیکی و سواد رایانهای با در نظر گرفتن نقش میانجی سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. روش: این پژوهش بر مبنای هدف اصلی، کاربردی و بر مبنای روش، کمی بود و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی – میدانی بوده است و بر مبنای تکنیک تحلیلی جزء تحقیقات توصیفی(همبستگی) و مبتنی بر تحلیل مسیر بوده است. نمونههای این تحقیق از 362 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند، تشکیل گردیده است.در پژوهش حاضر برای برآورد مدل نهایی پژوهش از شاخص های برازندگی مدل در نرم افزار ایموس استفاده شده است.یافتهها: مقادیر همبستگی بین متغیرهای پژوهش در سطوح01/0>P و 05/0> P آورده شده است. تمامی ضرایب در سطح01/0 معنی دار بودند. معنی دار بودن همبستگی بین متغیرهای پژوهش نشان دهندهی وجود رابطه بین متغیرهای پژوهش است. بنابراین در مدل پژوهش مسیرهای سبک یادگیری الکترونیکی با سواداطلاعاتی، سبک یادگیری الکترونیکی با سواد رایانه ای و سواد اطلاعاتی معنی دار هستند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضربرای توانمند کردن دانشجویان آشنایی با سواد اطلاعاتی و استفاده از رسانهها جهت یادگیری و آموزش یک ضرورت است که باید مورد توجه قرار گیرد. افزون بر آن، مشخص شد که میزان سواد اطلاعاتی میتواند در اثربخشی سبکهای یادگیری الکترونیکی بر سواد رسانهای تأثیرگذار باشد. از این رو، پیشنهاد میشود که دورههای آموزش سواد اطلاعاتی بر پایه سبک یادگیری دانشجویان برنامه ریزی و اجرا شود؛ زیرا نتایج اثربخشتری دریافت خواهد شد.
علم سنجی
شهناز خادمی زاده؛ رقیه قضاوی؛ مریم آقائی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سنجههای آلتمتریکس پایگاه Altmetrics Explorer با شاخصهای استنادی مقاله در تولیدات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی و با بهکارگیری آلتمتریکس انجام شد. منبع استخراج دادههای پژوهش برای هر یک از داده ها به این شرح خواهد بود که شاخصهای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سنجههای آلتمتریکس پایگاه Altmetrics Explorer با شاخصهای استنادی مقاله در تولیدات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی و با بهکارگیری آلتمتریکس انجام شد. منبع استخراج دادههای پژوهش برای هر یک از داده ها به این شرح خواهد بود که شاخصهای آلتمتریکس مقالات از طریق سنجههای ارائه شده برای مقالات از پایگاه Altmetrics Explorer استخراج گردید. تولیدات علمی دانشکده ها نیز براساس وابستگی سازمانی نویسندگان مجزا شد و همبستگی شاخص های مورد آزمون در سطح دانشکده ها نیز مورد سنجش قرار گرفت تا تفاوت حوزه های علمی تعیین گردد. به منظور تعیین ارتباط بین این سنجهها با شاخصهای استنادی نیز، از آزمون همبستگی استفاده شد. آنالیزهای آماری به منظور تعیین مقادیر همبستگی و تعیین مولفه/مولفههای تاثیرگذار با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.یافتهها: بنابر نتایج حاصل از پژوهش در کل تولیدات علمی دانشگاه بین تعداد کل استنادات با سنجه های اشاره مقالات در منابع سیاستگذاری، ثبت اختراعات، ویکی پدیا و مندلی و همچنین استنادات در پایگاه Dimentions رابطه معناداری وجود دارد (P-value<0.01). رابطه شاخص FWCI با نمره کل آلتمتریکس و اشاره در منابع خبری با P-value<0.05 و با اشاره در مندلی و استنادات در پایگاه Dimentions با P-value<0.01 معنادار است. همچنین بین صدک FWCI با سنجه اشاره در مندلی و استنادات در پایگاه Dimentions با P-value<0.01 ارتباط معناداری وجود دارد.نتیجهگیری: پژوهشگران لازم است ضمن شناسایی مسیر و روش های معرفی مقالات در پایگاه ها و شبکه های اجتماعی علمی (پس از انتشار مقاله و یا نسخه قابل انتشار آن) از این درگاه ها به منظور بالا بردن میزان استفاده و نتیجتا استناد به مقالات خود، استفاده مطلوب کنند.
شهناز خادمی زاده؛ مهناز کمایی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت تولیدات علمی و تعیین جایگاه دانشگاه شهید چمران اهواز در پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) با هدف ترسیم ساختار علمی این دانشگاه میباشد. روش: پژوهش حاضر، مطالعهای با استفاده از شاخصهای علمسنجی است. رویکرد به کار رفته در این پژوهش رویکردی مبتنی بر استفاده از اطلاعات کتابشناختی و تحلیل استنادی مقالههای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت تولیدات علمی و تعیین جایگاه دانشگاه شهید چمران اهواز در پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) با هدف ترسیم ساختار علمی این دانشگاه میباشد. روش: پژوهش حاضر، مطالعهای با استفاده از شاخصهای علمسنجی است. رویکرد به کار رفته در این پژوهش رویکردی مبتنی بر استفاده از اطلاعات کتابشناختی و تحلیل استنادی مقالههای نمایهشده در وبگاه علوم در بازه زمانی مورد نظر میباشد. از اینرو با استفاده از استنادها، و همکاری گروهی موجود در این مدارک مؤلفههای مختلف کتابشناختی این حوزه تحلیل و ساختار علمی پژوهشگران دانشگاه ترسیم شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد در حوزههای موضوعی مدارک علمی منتشرشده دانشگاه شهید چمران اهواز بیشترین میزان تولیدات علمی در حوزههای شیمی، مهندسی مکانیک و برق، دامپزشکی بوده و کمترین میزان تولید مقالات مربوط به حوزههای علوم انسانی بوده است. تحلیل میزان استنادهای جهانی دریافتی توسط مدارک دانشگاه شهید چمران اهواز نشان داد که این مدارک از 7 خوشه تشکیل شدهاند که از میان آنها، 5 خوشه در حوزه شیمی و 2 خوشه در حوزه مهندسی مکانیک میباشد. بیشترین میزان همکاری بینالمللی در خوشههای 1 و 7 که هر دو در حوزه شیمی میباشند مشاهده شده است. بر اساس مشاهدات به عمل آمده، مقالاتی که از همکاری داخلی نوشته شدهاند، استنادات بیشتری را نسبت مقالاتی که با مشارکت بینالمللی نوشته شدهاند، دریافت کردهاند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، بیشترین درصد همکاری بهصورت درون سازمانی بوده است و اعضای هیئت علمی دانشگاه در همکاریهای بینالمللی حضور کمتری داشتهاند. از اینرو توجه به این نکته میتواند به بهبود روابط بینالمللی دانشگاه با سایر دانشگاههای معتبر خارجی و ایجاد تدابیری برای این منظور منجر شود. همچنین مقالات پراستناد در دو حوزه مهندسی و شیمی بوده و بسیاری از حوزههای تخصصی دانشگاه موفق به تولید مقاله تأثیرگذار نبودهاند. بررسی دادهها نشان داد که کشورهای امریکا، انگلیس و کانادا بیشترین همکاری را با پژوهشگران دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه تولید علم داشتهاند. همچنین پژوهشگران دانشگاههای آزاد اسلامی تهران، علوم پزشکی اهواز و شیراز از اصلیترین شرکای پژوهشگران این دانشگاه در هم تألیفی و کارهای مشترک بودهاند. انجام چنین پژوهشهایی منجر به شناسایی پژوهشگرانی که دارای تاثیرگذاری بیشتری در نقشه تولیدات علمی هستند میشود. همچنین پژوهشگرانی که جایگاه نسبتا خوبی در این گونه نقشه ها ندارند، میتوانند با پژوهشگران تاثیرگذار آشنا شده و با همفکری و مشاوره آنها به انجام تعداد بیشتری پژوهش بپردازند.
شهناز خادمی زاده؛ عبدالحسین فرج پهلو
چکیده
Aim: This paper aims at evaluation of libraries of Shahid Chamran University of Ahvaz based on the "Standards of Iranian University Libraries" (SIUL) to clarify the current status of the resources of those libraries based on the abovementioned standards in a fifteen-year time period. Methodology: A checklist was used for evaluation of resources of university libraries, which was prepared based on SIUL. Data collection of libraries' resources was accomplished using the AZARSA integrated web-based library software tailored for the Shahid Chamran University of Ahvaz libraries. Additional tools and ...
بیشتر
Aim: This paper aims at evaluation of libraries of Shahid Chamran University of Ahvaz based on the "Standards of Iranian University Libraries" (SIUL) to clarify the current status of the resources of those libraries based on the abovementioned standards in a fifteen-year time period. Methodology: A checklist was used for evaluation of resources of university libraries, which was prepared based on SIUL. Data collection of libraries' resources was accomplished using the AZARSA integrated web-based library software tailored for the Shahid Chamran University of Ahvaz libraries. Additional tools and techniques used for data collection were interviews with librarians, statistics related to inventory of the libraries under investigation, statistics related to the number of faculty members and students in 2018. Results: The results of study indicate that the average conformity percentage of all libraries of Shahid Chamran University of Ahvaz with SIUL in 2018 has reached 17% demonstrating 2% increase compared to 2004. This could promise an ascending growth trend of resources in the target libraries; however, it should be noted that there is still a big gap to reach the standard level.