مدیریت دانش
علی بیرانوند؛ ساره رحمانیان؛ علی رضا محمدی نژادگنجی؛ مسعود ایروانی
چکیده
هدف. شناسایی مدل عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیطهای دانشگاهی همواره از اهمیت و جایگاه خاصی در میان تحقیقات حوزه مدیریت دانش برخوردار بوده است. هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در محیطهای دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه پیامنور میباشد.
روش. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر ...
بیشتر
هدف. شناسایی مدل عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیطهای دانشگاهی همواره از اهمیت و جایگاه خاصی در میان تحقیقات حوزه مدیریت دانش برخوردار بوده است. هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در محیطهای دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه پیامنور میباشد.
روش. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیات علمی دانشگاه میباشند که با استفاده از نمونهگیری قضاوتی19 نفر از خبرگان مطلع و صاحبنظر در حوزه مدیریت دانش که دارای سوابق علمی، تجربی یا پژوهشی بودند، به عنوان اعضای پنل خبرگان انتخاب شدهاند. روشهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو دسته کتابخانهای و میدانی(پرسشنامه) تقسیم میشود. در این پژوهش، از تکنیک دلفی فازی جهت غربال متغیرها و از مدلسازی ساختاری-تفسیری برای شناسایی و طراحی الگوی روابط بین شاخصها استفاده شده است.
یافتهها. بر اساس نتایج به دست آمده، متغیرهای خودکارآمدی، پشتیبانی مدیریتی، سیستم پاداش، سیاستهای کلان دانشگاه، زیرساختهای نرم افزاری، زیرساختهای سختافزاری، تعامل شخصی،اعتماد، انتظارات شخصی، استفاده از رسانههای اجتماعی، تمایل به اشتراکگذاری دانش، کارکنان دانشی و فرهنگ دانشمحور به عنوان عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در دانشگاه پیامنور معرفی گردید. نتایج حاصل حاکی از آن است که سیاستهای کلان دانشگاه، پشتیبانی مدیریتی و فرهنگ دانش محور، تأثیرگذارترین عوامل میباشند. متغیرهای خودکارآمدی و کارکنان دانشی تأثیرپذیرترین عوامل شناسایی شده در این تحقیق میباشند.
اصالت و ارزش. تاکنون تحقیق مشابهی به بررسی روابط درونی و بیرونی، تعیین سطوح تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل مؤثر در اشتراک دانش در دانشگاه پیام نورنپرداخته و تحقیق حاضر از این نظر دارای نوآوری است.
مدیریت دانش
زهرا فرجی؛ عاطفه زارعی؛ فریبرز درودی
چکیده
مقدمه : امروزه بهبود ارائه خدمت یک ضرورت است. خلق ارزش از خدمات کتابخانه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست و خصوصاً در حوزه کتابخانه های دانشگاهی مورد توجه کاربران می باشد تحقیق حاضر با هدف تعیین مولفه ها و ارائه الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی در کتابخانههای دانشگاهی از طریق رفتار تسهیم دانش در بین کتابداران به انجام رسیده است.روش بررسی:این ...
بیشتر
مقدمه : امروزه بهبود ارائه خدمت یک ضرورت است. خلق ارزش از خدمات کتابخانه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست و خصوصاً در حوزه کتابخانه های دانشگاهی مورد توجه کاربران می باشد تحقیق حاضر با هدف تعیین مولفه ها و ارائه الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی در کتابخانههای دانشگاهی از طریق رفتار تسهیم دانش در بین کتابداران به انجام رسیده است.روش بررسی:این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی اکتشافی می باشد. جامعه آماری این تحقیق 9 نفر از خبرگان حوزههای مدیریت دانش و کتابداران (شامل اساتید دانشگاهی، مدیران اجرایی کتابخانههای دانشگاهی، و کتابداران مجرب) بودند که به ساختار و وضعیت کتابخانه های دانشگاهی و وظایف کتابداران شاغل در این کتابخانهها اشراف کامل داشتند. مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت. در این تحقیق، از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد و این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت.یافته ها: پس از کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی، مولفه های اساسی تعیین شدند و مدل مفهومی تحقیق بر اساس مدل پارادایمی طراحی شد. تأکید مدیران بر لزوم تسهیم دانش، تحصیلات کتابداران در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی، ارتباطات دانشی بین کتابداران به صورت رسمی و غیررسمی، دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانه های دانشگاهی، رویههای سازمانی، الگوبرداری از کتابخانههای دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی از مهمترین مولفه های تعیین شده در راستای خلق ارزش خدماتی می باشند.نتیجه گیری: نتایج تحقیق منجر به طراحی الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی برای مراجعهکنندگان کتابخانههای دانشگاهی از طریق رفتار تسهیم دانش در بین کتابداران (بر اساس ساختار مدل پارادایمی) شد.
مدیریت دانش
علیرضا عقیقی؛ پگاه کیانی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسیتأثیر تبیین اثر تعارض ارتباطی و وظیفهای بر اشتراکگذاری دانش کارکنان با نقش میانجی اعتماد و توانمندسازیروانشناختی در آموزشوپرورش همدان انجام شده است.روش شناسی: این تحقیق ازلحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشیاست. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان، مسئولین و کارکنانآموزشوپرورش ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسیتأثیر تبیین اثر تعارض ارتباطی و وظیفهای بر اشتراکگذاری دانش کارکنان با نقش میانجی اعتماد و توانمندسازیروانشناختی در آموزشوپرورش همدان انجام شده است.روش شناسی: این تحقیق ازلحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشیاست. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان، مسئولین و کارکنانآموزشوپرورش همدان است. جامعه آماری این پژوهش از نوع نامحدودو بر این اساس 384 نفر از کارکنان، مسئولین و کارشناسان این سازمان به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطیتجزیهوتحلیل شده است. برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که: تعارض وظیفهای 64.3% از واریانس متغیر تعارض ارتباطی کارکنان، 29.8% از واریانس متغیر توانمندسازیروانشناختی کارکنان آموزشوپرورش همدان را تبیین و پیشبینی میکند. تعارض ارتباطی 7.1% از واریانس متغیر توانمندسازیروانشناختی کارکنان 6.9% از واریانس متغیر اعتماد و 19.9% از واریانس متغیر اشتراک دانش کارکنان آموزشوپرورش همدان را تبیین و پیشبینی میکند. توانمندسازیروانشناختی 28.8% از واریانس متغیر اعتماد کارکنان و 23.4% از واریانس متغیر اشتراک دانش کارکنان آموزشوپرورش همدان را تبیین و پیشبینی میکند. اعتماد 37.5% از واریانس متغیر اشتراک دانش کارکنان آموزشوپرورش همدان را تبیین و پیشبینی میکند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اعتماد در روابط بین تعارض وظیفهایو اشتراکگذاری دانش کارکنانو در روابط بین تعارض ارتباطی و اشتراکگذاری دانش کارکنان نقش میانجی دارد. توانمندسازیروانشناختی در روابط بین تعارض وظیفهای و اشتراکگذاری دانش کارکنان و در روابط بین تعارض ارتباطی و اشتراکگذاری دانش کارکنان نقش میانجی دارد.
پرستو پارسایی محمدی؛ فریدون آزاده؛ سید اسماعیل هاشمی؛ ابتسام سواری
چکیده
هدف: : هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطۀ اشتیاق شغلی با اشتراک دانش با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز است.
روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 1182 نفر از کارکنان غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در ...
بیشتر
هدف: : هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطۀ اشتیاق شغلی با اشتراک دانش با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز است.
روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 1182 نفر از کارکنان غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال 1396 بودند. حجم نمونه 280 نفر بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های اشتراک دانش Chennamaneni, Teng & Raja, 2012) )، اشتیاق شغلی (Schaufeli, Bakker & Salanova, 2006)، و رفتار شهروندی سازمانی (Podsakoff, MacKenzie, Paine & Bachrach, 2000) انجام شد. آزمون الگوی پیشنهادی پژوهش، از طریق مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS-21 انجام گرفت.
یافته ها: یافته ها بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین اشتیاق شغلی و رفتار شهروندی سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و اشتراک دانش، و اشتیاق شغلی با اشتراک دانش است. همچنین بین اشتیاق شغلی و اشتراک دانش از طریق رفتار شهروندی سازمانی رابطه غیرمستقیم مثبت و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: در یک سازمان باید کارکنان توانمند و دارای اشتیاق شغلی بالا شناسایی شوند؛ زیرا احتمال بروز رفتارهای شهروندی سازمانی در چنین کارکنانی بیشتر است. در اینصورت سازمان میتواند اشتراک دانش میان کارکنان را در جهت نیل به اهداف خود، افزایش دهد.
علم سنجی
علی بیرانوند؛ محمد ابراهیم سمیع؛ ساره رحمانیان؛ مهسا کشتکار
چکیده
Background and Objectives: The significant influence of scientific and citation networks among scientific societies has caused that while identifying influential individuals and universities in each field, the issue of knowledge sharing is also highly considered. With this in mind, the present study investigates the relationship between Mendeley academic social network Altmetrics indices and Scopus, Web of Science, and Google Scholar databases in the field of economy, management, and accounting.Methodology: The present study is applied research that has been done in a descriptive-survey method ...
بیشتر
Background and Objectives: The significant influence of scientific and citation networks among scientific societies has caused that while identifying influential individuals and universities in each field, the issue of knowledge sharing is also highly considered. With this in mind, the present study investigates the relationship between Mendeley academic social network Altmetrics indices and Scopus, Web of Science, and Google Scholar databases in the field of economy, management, and accounting.Methodology: The present study is applied research that has been done in a descriptive-survey method with the Altmetrics approach. The statistical population of the research includes Iranian Authors and researchers in the field of economy, management, and accounting who had indexed documents in the Scopus database in the period of 2000-2019. 160 of the most prolific authors have been introduced and reviewed by Scopus. In order to analyze the data, in addition to descriptive statistics, in the inferential statistics section using Excel and SPSS software, a simple and multiple correlation test between the studied indicators has been used.Findings: The results show a significant and positive relationship between the indicators studied in Mendeley with the scientometric indicators of Scopus, Web of Science, and Google Scholar databases. This relationship is very high in cases such as reading frequency, a number of citations, and HTML index score, Mendeley with Scopus, Web of Science, and Google Scholar, and weak in cases such as Mendeley reader index with Scopus co-authorship index. The results show that the degree of correlation between the citations received in Mendeley and other databases is very high. Also, the relationship between the authors' index in Mendeley and other databases is positive and significant. This relationship is stronger between Scopus and Web of Science than the other databases.Discussion: Due to the positive and significant relationship between Mendeley indicators and indicators of other databases, the use of this academic social network in publishing and sharing research results can attract more citations.
محمد سالخورده؛ صالح رحیمی؛ امین زارع
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی موانع و راهبردهای ارتقاء اشتراک دانش در میان کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه و ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء اشتراک دانش دراین سازمانهااست.روش: برای گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضراز پرسشنامه چونگ، یوین و گان، استفاده شده است. این پرسشنامه پس از اعتباریابی در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفته ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی موانع و راهبردهای ارتقاء اشتراک دانش در میان کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه و ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء اشتراک دانش دراین سازمانهااست.روش: برای گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضراز پرسشنامه چونگ، یوین و گان، استفاده شده است. این پرسشنامه پس از اعتباریابی در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفته است. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که جنسیت، تأهل، رشته تحصیلی (به جز در مؤلفه راهبردهای ارتقای تبادل دانش)، سطح تحصیلات و سن بر فرآیند اشتراک دانش در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه اثرگذار نیست. سابقه شغلی اثری بر فرآیند اشتراک دانش و فرآیند کارابودن تبادل دانش دربین کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه ندارد. اما سابقه شغلی بر مؤلفه-های کسب دانش و راهبردهای ارتقای تبادل دانش درکتابخانههای عمومی استان کرمانشاه اثر دارد. اکثرکتابداران ازفناوری اطلاعاتی و ارتباطی برای اشتراک دانش استفاده مینمایند. فرهنگ موجود درکتابخانه مهمترین مانع درفرآینداشتراک دانش تلقی می شودوترغیب به انتشاردانش خوددر وبگاه کتابخانه مهمترین راهبردبرای ارتقای تبادل دانش است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بیانگراین است که فراینداشتراک دانش درکتابخانه های عمومی استان کرمانشاه درجریان است هرچند، موانعی نیزدرکامیابی فرایند اشتراک دانش دراین کتابخانه ها وجوددارد
عزت اله قدم پور؛ مریم زندکریمی
چکیده
با نقش میانجی اعتماد سازمانی در میان دبیران مدارس انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ دبیران مدارس دورۀ اول و دوم متوسطۀ شهرستان بیجار در سال تحصیلی 1395 به تعداد 500 نفر تشکیل داد. نمونۀ آماری 217 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری طبقهای نسبی با حجم متناسب انتخاب ...
بیشتر
با نقش میانجی اعتماد سازمانی در میان دبیران مدارس انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ دبیران مدارس دورۀ اول و دوم متوسطۀ شهرستان بیجار در سال تحصیلی 1395 به تعداد 500 نفر تشکیل داد. نمونۀ آماری 217 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری طبقهای نسبی با حجم متناسب انتخاب شد. شاخص و مبنای طبقات دبیران مرد و زن بوده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ارتباط سازمانی دعایی(1372) با آلفای(91/0)، تسهیم دانش بوک، زمود، کیم و لی(2005) با آلفای(75/0) و اعتماد سازمانی الونن، بلومکویست و پومالاینن(2008) با آلفای(94/0) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی smartpls2 استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که ارتباط سازمانی به صورت مستقیم(185/0=β) و غیرمستقیم(103/0=β) بر تسهیم دانش تأثیرگذار است (در مجموع288/0=β). ارتباط سازمانی به صورت مستقیم(521/0=β) بر اعتماد سازمانی تأثیرگذار میباشد(در مجموع521/0=β). اعتماد سازمانی به صورت مستقیم(198/0=β) بر تسهیم دانش تأثیرگذار است(در مجموع198/0=β). همچنین تأثیر ارتباط سازمانی بر تسهیم دانش به صورت غیرمستقیم توسط متغیر میانجی، اعتماد سازمانی با(35/0=β) تبیین شد. نتیجهگیری: در این رابطه زمانی که اعتماد سازمانی به عنوان متغیر میانجی وارد معادله میشود، دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر، میتوان گفت که ارتباط سازمانی با نقش میانجیگری اعتماد سازمانی موجب افزایش تسهیم دانش در میان دبیران میشود.
سارا محمدی؛ هدی پورزارع؛ جابر ظفرپور امیرآباد؛ مژگان السادات باقری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل چندسطحی تأثیر تسهیم دانش بر عملکرد خدمات کتابداران با توجه به نقش تعدیلگر حافظه سازمانی در میان کتابداران کتابخانههای شهر اهواز انجام شده است. روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است که بر روی 114 نفر از کتابداران کتابخانههای شهر اهواز (19 کتابخانه) انجام ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل چندسطحی تأثیر تسهیم دانش بر عملکرد خدمات کتابداران با توجه به نقش تعدیلگر حافظه سازمانی در میان کتابداران کتابخانههای شهر اهواز انجام شده است. روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است که بر روی 114 نفر از کتابداران کتابخانههای شهر اهواز (19 کتابخانه) انجام شده است. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای معتبرِ دارای روایی و پایایی استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها در سطح فردی (کتابداران) نشان داد که تسهیم دانش تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد خدماتی در بین کتابداران دارد. یافتههای مدل چندسطحی نشان داد که متغیر سطح سازمانی (حافظه سازمانی) بر متغیر سطح فردی (تسهیم دانش و عملکرد خدماتی) تأثیر زمینهای معناداری دارد، علاوه بر این، اثر تعدیلکنندگی متغیر سطح سازمانی (حافظه سازمانی) بر روابط بین متغیرهای سطح فردی (تسهیم دانش و عملکرد خدماتی) تأیید گردید. نتیجهگیری: هرچه دانش بیشتر به اشتراک گذاشته شود، عملکرد خدماتی کتابداران نیز افزایش خواهد یافت و چنانچه حافظه سازمانی مورد توجه قرار گیرد این افزایش عملکرد خدمات افزونتر خواهد شد.
فاطمه اسکندری؛ پروانه ولوی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع و راهکارهای تسهیمدانش در بین شرکتهای فعال در پارک علموفناوری خوزستان بوده است. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات در دسته پژوهشهای آمیخته قرار میگیرد. جامعهی آماری پژوهش کلیهی مدیران و معاونان شرکتهای فعال در پارک علموفناوری خوزستان میباشد که ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع و راهکارهای تسهیمدانش در بین شرکتهای فعال در پارک علموفناوری خوزستان بوده است. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات در دسته پژوهشهای آمیخته قرار میگیرد. جامعهی آماری پژوهش کلیهی مدیران و معاونان شرکتهای فعال در پارک علموفناوری خوزستان میباشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 144 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی، پرسشنامهی محقق ساخته می باشد که برای تعیین پایایی، از روش آلفایکرونباخ (921/0)؛ و برای بررسی روایی، از روایی صوریومحتوایی استفاده شده است. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبهی نیمهساختار یافته بر اساس نتایج بخش کمی پژوهش میباشد. یافتهها و نتیجهگیری: از میان مولفههای مورد مطالعه با توجه به نقطه برشهای تعیین شده، عواملتکنولوژیکی پایینتر از متوسط و عواملفرهنگی، ساختاری و فردی، در حد متوسط میباشند. لذا در این راستا، برای افزایش تسهیمدانش در پارک، راهکارهایی کاربردی نظیر: تشویق رفتارهای تسهیم دانش شرکتها، برگزاری کارگاههای آموزشیدر رابطه با تسهیمدانش و مزایای آن، گرفتن پروژههای بزرگ و تقسیم کار تخصصی بین شرکتها و... پیشنهاد گردید.
سمیرا سلیمان پور؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ حسین دهداری راد
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر عبارت است از بررسی زیرساختهای اشتراک دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه جامعه علمی این دانشگاه یعنی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی.روششناسی:. تحقیق حاضر از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی صورت گرفت. جامعه تحقیق را کلیه اساتید دانشگاه شهید چمران که در مجموع 535 نفر میباشند، و دانشجویان تحصیلات ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر عبارت است از بررسی زیرساختهای اشتراک دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه جامعه علمی این دانشگاه یعنی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی.روششناسی:. تحقیق حاضر از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی صورت گرفت. جامعه تحقیق را کلیه اساتید دانشگاه شهید چمران که در مجموع 535 نفر میباشند، و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به تعداد 6000 نفر تشکیل میداد. انتخاب جامعه نمونه با روش تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت و دانشکده صورت گرفت و تعداد آن با استفاده از جــدول گرجسی - مورگان مشخص شد. بر این اساس، جمعیت نمونه برای اعضای هیأت علمی برابر با 225 نفر و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی 361 نفر بود. به منظور بررسی وضعیت زیرساختهای موجود با ساخت مقیاسی از نوع لیکرت، و با استفاده از طیف پنج گزینهای یعنی از 1 تا 5 بر مبنای یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علیآبادی (1392) و پرسشنامهی سلیمانپور (1394) تدوین شد که دادههای لازم به وسیله آن گردآوری شد. برای قضاوت در مورد مطلوبیت زیرساختهای موجود بر اساس طیف بازرگان و همکاران (1386) عمل شد که مطابق این طیف از 1 تا 33/2 را نامطلوب، از 34/2 تا 67/3 را نسبتاً مطلوب و از 68/3 تا 5 را مطلوب ارزیابی میکنند.
سمیرا سلیمان پور قرابقلو؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ غلامرضا حیدری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف مشغول به تحصیل بودهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بوده است که براساس یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علی آبادی (1392) و رضایی (1392) تدوین شده بود. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، زیرساخت فرهنگی و تمایل دانشجویان به اشتراک دانش در این دانشگاه وجود دارد اما زیرساختهای دیگر یعنی عوامل انسانی، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، راهبردهای مدیریتی و عوامل ساختاری – اداری دچار ضعف هستند و نیاز به تقویت دارند. نتیجه گیری: در دانشگاه شهید چمران اهواز برای پیاده سازی مدیریت دانش به طور نسبی زیرساختهای لازم وجود دارند، لیکن قبل از پیاده سازی مدیریت دانش این زیرساختها لازم است با برنامه ریزی منسجم و دقیق تقویت شوند.