سیده صدیقه طاهرزاده موسویان؛ زاهد بیگدلی
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی سطح دانش مدیریت اطلاعات شخصی و اولویت فعالیت های مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه صنعتی بهبهان است.
روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و روش آن پیمایشی است. از پرسشنامه شکاری (1394)بر اساس مدل جونزپس از تعیین روایی محتوایی و پایایی آن (89/0 )استفاده گردید. جامعه ی آماری این پژوهش دانشجویان سال ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی سطح دانش مدیریت اطلاعات شخصی و اولویت فعالیت های مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه صنعتی بهبهان است.
روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و روش آن پیمایشی است. از پرسشنامه شکاری (1394)بر اساس مدل جونزپس از تعیین روایی محتوایی و پایایی آن (89/0 )استفاده گردید. جامعه ی آماری این پژوهش دانشجویان سال چهارم کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان بود (340 نفر؛ کارشناسی 95 و کارشناسی ارشد 245 نفر؛ به ترتیب به نسبت یک به 62/2). بر اساس جدول کرجسی و مورگان (Krejci and Morgan, 1970)، 181دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه شکاری(Shekari, 2015) است که بر اساس مدل جونز تهیه شده است، اما در پژوهش حاضر بر اولویت فعالیتهای مؤلفههای هفتگانه مدیریت اطلاعات شخصی تأکید شده است.
یافته ها: دانشجویان از دانش نسبتاً مطلوبی ( 21/3 (mean= نسبت به مدیریت اطلاعات شخصی برخوردارند. "نگهداشت اطلاعات الکترونیکی" با میانگین رتبه ای 63/2 و "سازماندهی اطلاعات کاغذی" با میانگین رتبه ای 15/3 بیشترین اولویت و "ذخیره اطلاعات الکترونیکی روی ابزارهای جانبی" با میانگین رتبهای 16/5 و "ارزیابی اطلاعات کاغذی" با میانگین رتبهای 91/4 کمترین اولویت را دارند.
نتیجه گیری: دانشجویان از هر دو قالب اطلاعات الکترونیکی و کاعذی استفاده میکنند و امنیت اطلاعات در هر دو قالب برایشان مهم است. با توجه به یافتههای پژوهش که سطح مدیریت اطلاعات دانشجویان را در حد نسبتاً مطلوب معلوم داشت، لازم است مهارتهای مدیریت اطلاعات شخصی آموزش داده شود.