مدیریت دانش
ام البنین (طلیعه ) فیض بخش؛ فهیمه باب الحوائجی
چکیده
هدف: مرور نوآوری و ارزش آفرینی در اکوسیستم داده باز از طریق مطالعه پژوهش هایی است که موضوعات مرتبط با داده باز و نوآوری مبتنی بر داده باز و ایجاد ارزش از داده را مورد هدف قرار داده اند.
روش پژوهش : مطالعه حاضر از نوع مطالعات مروری است. به منظور جمع آوری داده های متناسب با هدف پژوهش ، ابتدا کلیدواژههای اکوسیستم داده باز، نوآوری داده ...
بیشتر
هدف: مرور نوآوری و ارزش آفرینی در اکوسیستم داده باز از طریق مطالعه پژوهش هایی است که موضوعات مرتبط با داده باز و نوآوری مبتنی بر داده باز و ایجاد ارزش از داده را مورد هدف قرار داده اند.
روش پژوهش : مطالعه حاضر از نوع مطالعات مروری است. به منظور جمع آوری داده های متناسب با هدف پژوهش ، ابتدا کلیدواژههای اکوسیستم داده باز، نوآوری داده باز، ایجاد ارزش رقابتی از داده باز، ایجاد نوآوری از داده باز ، برنامه های داده باز و کلید واژه های مشابه در پایگاه ها علمی معتبر داخلی و خارجی و موتور جستجوی Google scholar جستجو گردید، آنگاه با با روش گلوله برفی و با رویکردی حداکثری تلاش گردید تا منابع مرتبط با داده باز و نوآوری داده استخراج گردد. تعداد 25 منبع خارجی در فاصله سال های 2014 تا 2021که از نوعی جامعیت برخوردار بودند منتخب گردیدند. به دلیل تعداد اندک پژوهش های داخلی انجام شده ، بازه زمانی وغربال گری در جستجوی فارسی لحاظ نشد.
یافته های پژوهش : 30 مورد پژوهش شامل 5 پژوهش داخلی و 25 پژوهش خارجی و به منظور تحلیل نوآوری و ارزش آفرینی در اکوسیستم داده باز به مطالعه حاضر وارد شد. نتایج حاصل از تحلیل پژوهش ها در بخش های 1- شناسایی مولفه ها و ابعاد کلیدی در برنامه های داده باز
2- شناسایی مولفه ها و الزامات اکوسیستم داده باز 3- ایجاد ارزش از داده باز 4-ایجاد نوآوری از داده باز 5- پیچیدگی ها و موانع ایجاد نوآوری از داده باز ارائه شد.
نتیجه گیری: کسب و کارهای مبتنی بر داده باز، باید از داده برای یک نوآوری تحولآفرین استفاده کنند تا محصول یا خدمات تجاریشدهی جدید یا شبکه ارزش جدید تولید نمایند
علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ عاصفه عاصمی؛ مظفر چشمه سهرابی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق شناسایی ساختار فکری دانش در حوزۀ تجاریسازی دانش و معرفی حوزههای پژوهشی زیرمجموعۀ آن است. روش شناسی: این تحقیق که از نوع کاربردی است که با استفاده از روشهای رایج در مطالعات علم سنجی از قبیل فن تحلیل همواژگانی و همچنین روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعۀ این تحقیق شامل 110464 واژۀ به کار گرفته شده در 38876 رکورد ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق شناسایی ساختار فکری دانش در حوزۀ تجاریسازی دانش و معرفی حوزههای پژوهشی زیرمجموعۀ آن است. روش شناسی: این تحقیق که از نوع کاربردی است که با استفاده از روشهای رایج در مطالعات علم سنجی از قبیل فن تحلیل همواژگانی و همچنین روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعۀ این تحقیق شامل 110464 واژۀ به کار گرفته شده در 38876 رکورد نمایه شده در پایگاه وباوساینس میباشد. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که از نظر فراوانی، کلیدواژههای «انتقال دانش»، «انتقال فناوری»، و «نوآوری»، و از نظر هم رخدادی زوجهای کلیدواژهای «مدیریت دانش و انتقال دانش»، «نوآوری و انتقال فناوری»، و «نوآوری و انتقال دانش» بیشترین فراوانی را در مطالعات صورت گرفته در حوزه تجاریسازی دانش داشتهاند. یافتههای مربوط به خوشهبندی سلسله مراتبی نیز منجر به شکلگیری یازده خوشه در حوزه تجاریسازی دانش گردید. این خوشهها عبارتند از: «مدیریت دانش»، «دانش»، «انتقال فناوری»، «بازاریابی»، «بازاریابی محصولات»، «تجاریسازی فناوری»، «تبادل دانش»، «نوآوری»، «توسعه پایدار»، «مجوز ثبت اختراع» و«تجاریسازی». بیشترین فراوانی به دست آمده در بخش همواژگانی به ترتیب مربوط است به «مدیریت دانش و انتقال دانش»، «نوآوری و انتقال فناوری» و «نوآوری و انتقال دانش». نتیجه گیری: علاوه بر مؤلفههای مورد کاربرد در راهبرد جستجو از قبیل: «انتقال دانش»، «انتقال فناوری»، «نوآوری»، «تجاریسازی» و «پتنت»، موضوعات و مباحث دیگر از قبیل: «ارتباط دانش و صنعت»، «مدیریت دانش»، «حقوق مالکیت معنوی»، «تحقیق و توسعه»، و «کارآفرینی» در پژوهشهای این حوزه شناخته شد. همواژگانی موجود بین واژههای «نوآوری، انتقال فناوری و انتقال دانش» نشان دهنده رابطه بین تولید دانش در بخش دانشگاهی و انتقال آن به بخش صنعت، و تولید محصولات و همچنین کارآفرینی است.