منصور کوهی رستمی؛ حمید قاضی زاده؛ نگار موری بختیاری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که تأثیر مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان با میانجیگری هوش فرهنگی بر مدیریت ارتباط با مراجعان را بررسی نماید.روش: روش پژوهش پیمایشی است؛ از مدلیابی معادلات ساختاری ((SEM جهت آزمون فرضیهها و برازندگی مدل استفاده شد. جامعهی آماری 380 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که تأثیر مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان با میانجیگری هوش فرهنگی بر مدیریت ارتباط با مراجعان را بررسی نماید.روش: روش پژوهش پیمایشی است؛ از مدلیابی معادلات ساختاری ((SEM جهت آزمون فرضیهها و برازندگی مدل استفاده شد. جامعهی آماری 380 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان هستند که پرسشنامه بین 200 نفر از آنان توزیع و در نهایت 181 نفر در پژوهش مشارکت داشتند. ابزار اندازهگیری سه پرسشنامه، هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004)، مهارت های ارتباطی بارتون (1990) و مدیریت ارتباط با مشتری سین و همکاران (2005) است.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل t تک نمونهای نشان داد که میانگین نمره مهارتهای ارتباطی، هوش فرهنگی و مدیریت ارتباط با مشتری به طور معنی-داری (001/0>p) از نمره برش کمتر است؛ که نشان میدهد که نمونهی پژوهش از نظر مهارتهای ارتباطی، هوش فرهنگی و مدیریت ارتباط با مشتری در وضعیت نامطلوبی به سر میبرند. ضرایب مسیر مهارتهای ارتباطی بر هوش فرهنگی، مهارتهای ارتباطی و هوش فر هنگی بر مدیریت ارتباط با مشتری به ترتیب با 817/0، 495/0 و 320/0 به دست آمد که در سطح خطای استاندارد معنیدار بوده و با احتمال 95/0 میتوان بیان نمود که مهارتهای ارتباطی و هوش فرهنگی بر مدیریت ارتباط با مشتری مؤثر هستند.