رفتار اطلاع یابی
سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محیط الکترونیکی : مطالعه موردی دانشگاه شهید چمران اهواز

فرامرز سهیلی؛ علی اکبر خاصه؛ حجت الله عسکری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.39921.1871

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محیط الکترونیکی در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد.روش‌شناسی: این پژوهش با روش آمیخته انجام شده است. بخش کمی پژوهش از نوع مطالعات توصیفی – پیمایشی و بخش کیفی به روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران ...  بیشتر

مطالعه رابطه خودکارآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده دانشجویان از فناوری اطلاعات و موفقیت آنها در آزمون سواد رایانه‌ای و سواد اطلاعاتی

محمدرضا فرهادپور؛ مریم درخشان

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1402

https://doi.org/10.22055/slis.2021.29847.1615

چکیده
  هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه خودکارآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده دانشجویان از فناوری اطلاعات و موفقیت آنها در آزمون سواد اطلاعاتی و سواد رایانه ای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است.روش شناسی: نوع مطالعه کاربردی با روش پیمایشی تحلیلی انجام‌شده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز ...  بیشتر

کتابخانه های دانشگاهی
بررسی ارتباط سبک یادگیری الکترونیکی و سواد رایانه‌ای با میانجیگری سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

شهناز خادمی زاده؛ زهرا خلف زاده؛ منصور کوهی رستمی

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 1-17

https://doi.org/10.22055/slis.2022.40557.1882

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با بررسی ارتباط بین سبک یادگیری الکترونیکی و سواد رایانه‌ای با در نظر گرفتن نقش میانجی سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. روش: این پژوهش بر مبنای هدف اصلی، کاربردی و بر مبنای روش، کمی بود و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی – میدانی بوده است و بر مبنای تکنیک تحلیلی ...  بیشتر

واکاوی و مروری بر پژوهش های حوزه بازی در کتابخانه ها

زهرا بتولی؛ فاطمه فهیم نیا

دوره 10، شماره 25 ، آذر 1397، ، صفحه 129-162

https://doi.org/10.22055/slis.2019.19437.1278

چکیده
  هدف:مرور مقاله های حوزه بازی در کتابخانه و ارائه طرحی کلی از موضوعهای مورد پژوهش است. جامعه پژوهش 86 مقاله ای است که دراین حوزه دراسکوپوس نمایه شده است.اطلاعات هر مقاله ها در اکسل ذخیره شد. عنوان و چکیده‌ مقاله ها و در صورت در دسترس بودن، متن کامل مقاله مطالعه شد.نتایج نشان دادکمترین و بیشترین تعداد مقاله منتشرشده توسط هر پژوهشگر،به ...  بیشتر

بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانه ای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی

سعید غفاری؛ سمانه فتوحی

دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1397، ، صفحه 219-232

https://doi.org/10.22055/slis.2017.13127

چکیده
  چکیده هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانه ای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی پرداخته است. روش: پژوهش حاضر پیمایشی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی می باشند که از بین آن ها 500 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند؛ از این تعداد 402 پرسشنامه بازگشت داده شد. ...  بیشتر

ساخت، اعتباریابی و پایاسازی مقیاسی برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان در نظام های آموزش از دور
دوره 4، 9، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 85-100

چکیده
  هدف این پژوهش ساخت، اعتباریابی و پایاسازی مقیاسی برای سنجش مهارت های سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور بوده است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل می داده اند که تعداد کل آنها 28530 نفر بوده است. برای نمونه گیری از شیوه نمونه گیری تصادفی ...  بیشتر