فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد
چکیده
هدف: ذهنآگاهی یکی از موضوعات جدید و به عنوان موج سوم مربوط به حوزه روانشناسی است که در یک دهه گذشته در جامعه علمی کشور جای خود را باز کرده است. نظر به اینکه عوامل متعددی اعم شخصی و درونی در رفتار اطلاعیابی مؤثر هستند هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین ذهنآگاهی و رفتار اطلاعیابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر ...
بیشتر
هدف: ذهنآگاهی یکی از موضوعات جدید و به عنوان موج سوم مربوط به حوزه روانشناسی است که در یک دهه گذشته در جامعه علمی کشور جای خود را باز کرده است. نظر به اینکه عوامل متعددی اعم شخصی و درونی در رفتار اطلاعیابی مؤثر هستند هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین ذهنآگاهی و رفتار اطلاعیابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر کرمانشاه است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی - توصیفی است. گردآوری دادهها از طریق دو پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه ذهن آگاهی کوتاه شده 39 سوالی بائر و همکاران (2006) انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب تعداد 421 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد.یافتهها: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خرده مقیاسهای ذهنآگاهی شامل مشاهده، توصیف، عمل همراه با هوشیاری، غیرقضاوتی بودن و غیرواکنشی بودن را در بر میگیرد، و رفتار اطلاعیابی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد خرده مقیاس مشاهده، توصیف، مشاهده، عمل همراه با هوشیاری، غیرقضاوتی بودن و غیرواکنشی بودن توانستند واریانس رفتار اطلاع یابی را به صورت معناداری تبیین کنند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد از آن جهت که رفتار اطلاعیابی نشأت گرفته از ذهن افراد میباشد، یافتههای این پژوهش مبین تأثیر متغیرهای ذهن آگاهی بر رفتار اطلاع یابی است. همچنین نتیجه این پژوهش از بُعد نظری و عملی میتواند به تبیین روشنتر ذهن آگاهی بر رفتار اطلاعیابی منجر شود و درک عمیقتری نسبت به فرایند اطلاع یابی از منظر روانشناختی ارائه دهد.
مهدیه مومن آبادی
چکیده
هدف: تعیین نقش عوامل زمینه ای در رفتار جستجوی وب دانشجویان تحصیلات تکمیلی در گروه های آموزشی مختلف دانشگاه شهید باهنر کرمان است.روش: این پژوهش کاربردی است که با روش نیمه تجربی، مقطعی (توصیفی-تحلیلی) و با رویکرد ترکیبی(کمّی و کیفی) انجامشده است. جامعه پژوهش 37 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل سال 96-97 دانشگاه شهید باهنر ...
بیشتر
هدف: تعیین نقش عوامل زمینه ای در رفتار جستجوی وب دانشجویان تحصیلات تکمیلی در گروه های آموزشی مختلف دانشگاه شهید باهنر کرمان است.روش: این پژوهش کاربردی است که با روش نیمه تجربی، مقطعی (توصیفی-تحلیلی) و با رویکرد ترکیبی(کمّی و کیفی) انجامشده است. جامعه پژوهش 37 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل سال 96-97 دانشگاه شهید باهنر کرمان در گروه های مختلف آموزشی که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، بودند. پژوهش به کمک سناریوی دو سؤالی انجامشده است. داده های کمّی با پرسشنامه با ضریب پایایی درونی بالاتر از (7/0) که روایی آن را 5 نفر از اساتید و 3 نفر از دانشجویان دکتری تائید کردند و دادههای کیفی با فایلهای جستجو و ثبت رخداد گردآوری شدند. ضبط فیلمهای جستجو با نرمافزار کمتازیا استودیو 9 انجام شد. داده های کمّی با نرم افزار spss23 تحلیل آماری و دادههای کیفی با نرم افزار maxqda 10 تحلیل متنی شدند. برای تجزیهوتحلیل دادههای کمّی از روشهای آماری آزمون t تک نمونهای و t دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس و کای 2 و برای تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استفادهشده است.یافته ها: یافته های کمّی نشان داد اکثر آزمودنی ها را 29نفر(4/78درصد)با مقطع کارشناسی ارشد تشکیل دادند. شغل اکثر آزمودنی ها(90درصد) به میزان زیاد و خیلی زیاد به اطلاعات وابسته است. هدف پژوهشی با میانگین (20/3) مهمترین هدف از جستجوی وب بیان شد. تجربه اکثر آزمودنی ها 21 نفر(8/56درصد) با جستجو در وب به میزان متوسط و مطلوبی است. یافتههای کیفی نشان داد کاربران در الگویی 5 مرحلهای هر جستجو را تکمیل کردند: شروع جستجو، تدوین کلیدواژه، راهبری جستجو، بازیابی و ارزیابی نتایج، استخراج اطلاعات. نتایج:نتایج نشان داد عوامل زمینه ای روی رفتار جستجوی وب آزمودنی ها نقش داشته است و الگوی رفتار بازیابی اطلاعاتشان را تغییر داده اند. شبیه ترین الگوها مربوط با عامل شغل و متفاوت ترین الگوها مربوط به عامل هدف و انگیزه جستجو بود پس عامل هدف و انگیزه تأثیرگذارترین عامل در جستجوی وب در میان آزمودنی هاست، همچنین هر چه پیچیدگی وظیفه افزایش یابد تعداد پرسوجوها بیشتر و درنهایت تعداد گرههای بیشتری بازدید میشوند.
آتوسا آبیاری؛ زاهد بیگدلی
دوره 5، 11، بهار و تابستان ، مرداد 1392، ، صفحه 17-36
چکیده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانهای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است.
روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران میباشند که از بین آنها 335 نفر به عنوان نمونه صورت تصادفی انتخاب ...
بیشتر
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانهای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است.
روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران میباشند که از بین آنها 335 نفر به عنوان نمونه صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه طراحی شده مبتنی بر استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی و مقیاس اضطراب کتابخانهای باستیک، استفاده شد.
یافته ها: وضعیت سواد اطلاعاتی جامعه پژوهش در حد مطلوبی نشان داده شد. میزان اضطراب کتابخانهای در جامعه پژوهش کمتر از حد متوسط بود. اضطراب کتابخانهای به صورت معناداری در دانشجویان زن نسبت به مرد (02/0p<) و دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به دکترا بالاتر بود (001/0p<). در عین حال، سواد اطلاعاتی بهطور معناداری در دانشجویان دکترا نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد بالاتر نشان داده شد (01/0p<).
نتیجهگیری: بین اضطراب کتابخانهای و مهارت استفاده از رایانه رابطهای منفی و معنادار وجود داشت؛ اما، بین سطح سواد اطلاعاتی و میزان مهارت در استفاده از رایانه و زبان انگلیسی، رابطه مثبت و معنادار بود. سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانهای، رابطۀ معنادار و منفی داشتند.