فرامرز سهیلی؛ مینوش عزتی؛ علی اکبر خاصه
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه تطبیقی بین عناصر و مؤلفههای دو نرمافزار سیمرغ و میراث جام جم و بیان ویژگیها و کارآیی این دو نرمافزار در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است، و از روش ارزیابانه برای تحلیل دادههای به دست آمده استفاده شده است.یافتهها: ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه تطبیقی بین عناصر و مؤلفههای دو نرمافزار سیمرغ و میراث جام جم و بیان ویژگیها و کارآیی این دو نرمافزار در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است، و از روش ارزیابانه برای تحلیل دادههای به دست آمده استفاده شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در 11 معیار مورد بررسی در این پژوهش (شامل: بخش فنی نرمافزار؛ بخش استانداردهای ورودی و خروجی اطلاعات؛ بخش جستجو، ذخیره و بازیابی؛ بخش نمایش نتایج؛ بخش ثبت و ورود اطلاعات؛ بخش راهنما ؛ بخش گزارشگیری؛ بخش فراهمآوری؛ بخش امکانات امنیتی؛ محدودیتهای سیستم عامل و بخش رابط کاربری) نرمافزار میراث جام جم در هفت معیار نسبت به نرمافزار سیمرغ برتری دارد. با این وجود نرمافزار سیمرغ هم در بخشهای استانداردهای ورودی و خروجی اطلاعات، جستجو و ذخیره و بازیابی و در نهایت بخش راهنما نسبت به نرمافزار میراث جام جم برتری دارد. در مقایسه کلی بر اساس تمام معیارها، نرمافزار میراث جام جم با کسب میانگین 08/53 درصدی نسبت به نرمافزار سیمرغ با میانگین 55/46 درصدی، برتری دارد.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که با توجه به نیازهای سازمانی و اختصاصیِ هر یک از نرمافزارهای تحت بررسی، هر دو نرمافزار نیاز به بازبینی و برخی اصلاحات دارند. هر چند که نرمافزار میراث جام جم از نظر اهداف آرشیوی در صدا و سیما برتری دارد اما در بخشهای مهمی از جمله بخش استانداردهای ورودی و خروجی اطلاعات، بخش جستجو و بازیابی اطلاعات، بخش راهنما و رابط کاربری نیاز به بازبینی دارد تا با منابع آرشیوی هماهنگی بیشتری داشته باشد. ولی با این حال در بخش فنی، گزارشگیری و فراهمآوری و امکانات امنیتی دارای میانگینهای قابل قبولی است.
علی اکبر خاصه؛ لیلا زمانی؛ فرامرز سهیلی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات در وبسایت موبایلی برخی از کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش تحقیق: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمّی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را کتابخانههای دانشگاههای زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و دانشگاههای آزاد اسلامی تشکیل داده است که به روش نمونهگیری هدفمند از هر گروه تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات در وبسایت موبایلی برخی از کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش تحقیق: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمّی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را کتابخانههای دانشگاههای زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و دانشگاههای آزاد اسلامی تشکیل داده است که به روش نمونهگیری هدفمند از هر گروه تعداد 20 دانشگاه که بالاترین رتبه را در پایگاه استنادی جهان اسلام داشتند انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی استانداردی است که توسط تورس-پرز (2016) طراحی شده و کیفیت خدمات را ارزیابی میکند.یافتهها: یافتهها نشان داد که کیفیت خدمات وبسایت موبایلی دانشگاههای وابسته به وزارت عتف در وضعیت متوسط رو به بالا، و دانشگاههای آزاد در وضعیت متوسط روبه پایین قرار دارند. در رتبهبندی کیفیت خدمات، دانشگاههای تهران، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، فردوسی مشهد، و مازندران بهترین رتبهها را کسب کردند. همچنین نتایج بهدست آمده نشان داد که بین رتبهبندی براساس کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای مذکور و رتبه بندی آنها در پایگاه استنادی جهان اسلام همبستگی وجود ندارد.نتیجهگیری: باتوجه به طیف وسیع و متنوع کاربران، به نظر میرسد توجه به کیفیت خدمات در طراحی وب سایت موبایلی کتابخانههای دانشگاهی سبب مراجعۀ بهتر کاربران به آن، استفاده بیشتر از خدمات کتابخانه، و در نهایت افزایش کارآیی خدمات این کتابخانهها می شود.
نصرت ریاحی نیا؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کارکنان می پردازد که به روش پیمایشی و رویکردی توصیفی از طر یق پرسشنامه محققساخته انجام گرفته است.
روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگآنهای دولتی شهر تهران است که حدود100 نفر میباشند و از روش ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کارکنان می پردازد که به روش پیمایشی و رویکردی توصیفی از طر یق پرسشنامه محققساخته انجام گرفته است.
روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگآنهای دولتی شهر تهران است که حدود100 نفر میباشند و از روش نمونهگیری تصادفی ساده 70 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانشگاههای مورد بررسی عبارتنداز: تهران، تربیتمعلم تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت،الزهرا(س)، علامهطباطبائی، شهید بهشتی، امیرکبیر.
یافتهها: نتایح این پژوهش نشان میدهد که مدیران کتابخانههائی که تخصص کتابداری داشته یا معاون و سرپرستان کتابدار متخصص بودهاند در مقایسه با کتابخانههای فاقد مدیر یامعاون کتابداراز عملکرد بهتری برخوردمیباشند.
نتیجهگیری: میتوان اینطوراستنباط کرد که کتابخانههای امروزی درحالیکه بهسرعت بهسوی دیجیتالی والکترونیکی شدن پیش میروند، نیازمند مدیرانی هستند که علاوه بر تخصص کتابداری از آخرین پیشرفتهای تکنولوژی مطلع بوده و بر انواع نرمافزارهای کتابخانهای اشراف داشته باشند و مهمترآنکهازاصول و دانش مدیریت بهره کافی برده باشند.
زاهد بیگدلی؛ سیمین مؤمن زاده
دوره 3، 7، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 103-126
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود کتابخانههای بیمارستانی استان خوزستان و مقایسه نتایج حاصل از این بررسی با «استانداردهای کتابخانههای بیمارستانی 2007» است. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفت و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از سیاهه وارسی گردآوری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که هیچ یک از 17 کتابخانه بیمارستانی ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود کتابخانههای بیمارستانی استان خوزستان و مقایسه نتایج حاصل از این بررسی با «استانداردهای کتابخانههای بیمارستانی 2007» است. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفت و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از سیاهه وارسی گردآوری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که هیچ یک از 17 کتابخانه بیمارستانی مورد مطالعه از نظر سطح تحصیلات و رشته تحصیلی مسئولین خود استاندارد نیستند و تمام کتابخانهها به کتابدار متخصص و یا کارمند فنی و کتابدار مشاور نیاز دارند. از نظر ساعات ارائه خدمات هیچ یک از کتابخانهها به صورت شبانهروزی باز نیست، و بیشترین میزان ساعت کاری مربوط به6 تا 8 ساعت کار در روز است. حدود 70 در صد از کتابخانهها به اینترنت متصل هستند اما کمتر از نیمی از آنها امکان دسترسی به مجلات الکترونیکی پیوسته دارند. بیشترین اشتراک پایگاههای اطلاعاتی مربوط به مدلاین با 47 در صد وکمترین متعلق به اکسرپتا مدیکا با 8/11 در صد بود. نزدیک 30درصد از کتابخانهها دارای ساختمان مناسب کتابخانه هستند و بیشتر کتابخانهها (5/76%) فضای کافی برای ایستگاههای کاری و فناوری اطلاعات نداشتند.بیشترین تجهیزات سختافزاری فناوری اطلاعات به خط تلفن با صد در صد تعلق دارد، اما هیچ یک از کتابخانهها از فهرست پیوسته برخوردار نیستند.