شبنم شاهینی؛ غلامرضا حیدری؛ عبدالحسین فرج پهلو
چکیده
هدف این پژوهش بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف این کتابخانهها و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود و ارتقاء خدمات و اطلاعرسانی بهینه و روزآمد مطابق با ابعاد و شاخصهای آمادگی الکترونیکی است. این پژوهش مطالعهای پیمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف این کتابخانهها و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود و ارتقاء خدمات و اطلاعرسانی بهینه و روزآمد مطابق با ابعاد و شاخصهای آمادگی الکترونیکی است. این پژوهش مطالعهای پیمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. جامعهی پژوهش متشکل از تمام مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز است. با به کارگیری مدل نورافروز، حریری و حنفی-زاده (1389) و مدل مبتنی بر IUP (میوتولا و ون بریکل، 2006) ارائه شده توسط نوروزی و جعفرپور (1390) و مدل بین المللی «استوپ» به کارگرفته شده در پژوهش بادامچی وایقان (1391) سه پرسشنامه تدوین نموده که روایی آنها از طریق روایی صوری و پایایی آنها از طریق فرمول آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفتند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که به طور کلی این کتابخانهها در آمادگی متوسطی به سر میبرند که به نظر میرسد هر کدام از این ابعاد در این کتابخانهها نیازمند بازنگری و توجه بیشتری تا رسیدن به وضعیت مناسب با عصر حاضر هستند. کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از لحاظ بُعد سخت افزار و امکانات ارتباطی؛ خدمات؛ نفوذ فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی؛ برنامهها و راهبرد؛ و اعتبارات در وضعیت مناسبی به سر نمیبرند و پایینتر از سطح متوسط هستند. آنها در بُعد کیفیت زیرساخت و آمادگی نیروی انسانی به صورت معناداری بالاتر از حد متوسط هستند، و از لحاظ ابعاد نرم افزار؛ امنیت و حفاظت از اطلاعات؛ منابع و محتوای اطلاعاتی؛ سازمان در حد متوسط هستند.
نصرت ریاحی نیا؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کارکنان می پردازد که به روش پیمایشی و رویکردی توصیفی از طر یق پرسشنامه محققساخته انجام گرفته است.
روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگآنهای دولتی شهر تهران است که حدود100 نفر میباشند و از روش ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کارکنان می پردازد که به روش پیمایشی و رویکردی توصیفی از طر یق پرسشنامه محققساخته انجام گرفته است.
روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگآنهای دولتی شهر تهران است که حدود100 نفر میباشند و از روش نمونهگیری تصادفی ساده 70 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانشگاههای مورد بررسی عبارتنداز: تهران، تربیتمعلم تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت،الزهرا(س)، علامهطباطبائی، شهید بهشتی، امیرکبیر.
یافتهها: نتایح این پژوهش نشان میدهد که مدیران کتابخانههائی که تخصص کتابداری داشته یا معاون و سرپرستان کتابدار متخصص بودهاند در مقایسه با کتابخانههای فاقد مدیر یامعاون کتابداراز عملکرد بهتری برخوردمیباشند.
نتیجهگیری: میتوان اینطوراستنباط کرد که کتابخانههای امروزی درحالیکه بهسرعت بهسوی دیجیتالی والکترونیکی شدن پیش میروند، نیازمند مدیرانی هستند که علاوه بر تخصص کتابداری از آخرین پیشرفتهای تکنولوژی مطلع بوده و بر انواع نرمافزارهای کتابخانهای اشراف داشته باشند و مهمترآنکهازاصول و دانش مدیریت بهره کافی برده باشند.
پیمان جلیل پور؛ آتوسا کوچک
دوره 3، 7، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 85-102
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان بهکارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش اجرای آن پیمایشی است. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مبتنی بر پژوهش بصیریان جهرمی (1387) استفاده شد.جامعه پژوهش، شامل 38 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان بهکارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش اجرای آن پیمایشی است. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مبتنی بر پژوهش بصیریان جهرمی (1387) استفاده شد.جامعه پژوهش، شامل 38 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران در سال 1390 بودند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان آشنایی مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران با مفهوم بازاریابی در کتابخانهها در سطح «نسبتاً متوسط» است. نیمی از مدیران و کتابداران این کتابخانهها با ضرورت وجود واحدی مجزّا تحت عنوان واحد بازاریابی در کتابخانههای دانشگاهی اعلام مخالفت نمودند. در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران، توجّه به ارائهی «محصول»، توجّه به «بها»، توجّه به «فعّالیّتهای تشویقی و ترغیبی» و در نهایت، توجّه به «مکان» به ترتیب اولویتهای اوّل تا چهارم را به خود اختصاص دادند. در مجموع، این نتایج گویای امکانپذیر بودن استفاده از مدل بازاریابی 4P در این کتابخانههاست.