سحر حبیبی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ امیر رضا اصنافی
چکیده
هدف: : هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی از لحاظ شاخصهای عملکردی براساس دیدگاه کتابداران است.
روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 131 نفر از کتابداران کتابخانهی دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، مالک اشتر، فردوسی و شریف، که برای انجام فعالیتهای روزانه خود از نرمافزار کتابخانهای درونسازمانی استفاده ...
بیشتر
هدف: : هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی از لحاظ شاخصهای عملکردی براساس دیدگاه کتابداران است.
روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 131 نفر از کتابداران کتابخانهی دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، مالک اشتر، فردوسی و شریف، که برای انجام فعالیتهای روزانه خود از نرمافزار کتابخانهای درونسازمانی استفاده میکردند و به صورت سرشماری انتخاب شدند. روش پژوهش پیمایشی- ارزیابانه و شیوه گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محقق ساخته شامل 481 مولفه است.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که در بخش امانت 64/64 درصد نرمافزار پند، 50/89 درصد نرمافزار سیماد، 08/70 درصد نرمافزار پروان، 22/56 درصد نرمافزار تهران، 76 درصد نرمافزار ماوا در وضعیت مطلوبی قرار دارند. بخش فراهمآوری و سفارشات، در نرمافزارهای تهران، پند و پروان در نظر گرفته نشده است، در نرمافزار ماوا اگر چه طراحی شده اما عملا از آن استفاده نمیشود. تنها در نرمافزار سیماد کتابداران به طور عملی از این بخش استفاده میکنند و طبق نظر آنها 11/36 درصد در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در بخش ذخیره و بازیابی نرمافزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران، ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 64/41 درصد، 71/34 درصد، 61/24 درصد، 69/37 درصد، 38/40 درصد، در وضعیت مطلوبی قرار دارند همچنین در بخش گزارشگیری نرمافزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران، ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 12/24 درصد، 20/53 درصد، 91/18درصد، 07/32 درصد، 08/56 درصد، در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تنها نرمافزار سیماد به بخش سفارشات توجه داشته است که نیاز به توجه بیشتری در این بخش است. همچنین نرم افزارها در بخشهای امانت (در زیربخشهای مختلف مانند عضویت، مالی، گزارشهای آماری، تمدید، رزرو و غیره) و ذخیره و بازیابی دارای ضعفهایی هستند طبق نظر کتابداران بخش گزارشات نرمافزارها نیز انعطاف پذیری کامل و جامعی ندارد. بنابراین نیاز به بازتگری در این بخشها است.
مرتضی کوکبی؛ فریده عصاره؛ محمدحسن عظیمی؛ ماجد هاشمی
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، ، صفحه 61-78
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از قابلیتهای نرمافزار جامع کتابخانهای پارس آذرخش است.
روش تحقیق: در این پژوهش 81 کتابدار شرکت داشتند. از پرسشنامۀ محقق ساخته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از قابلیتهای نرمافزار جامع کتابخانهای پارس آذرخش است.
روش تحقیق: در این پژوهش 81 کتابدار شرکت داشتند. از پرسشنامۀ محقق ساخته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تی مستقل، تحلیل واریانس، و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که کتابداران به میزان بسیار کمی توانایی استفاده از قابلیتهای نرمافزار پارس آذرخش دارند؛ آنان حدوداً 019/37% میتوانند از نرمافزار استفاده کنند. از مجموع 13 قابلیت مورد بررسی، میزان استفاده از 10 قابلیت آن پایینتر از 50% ، و تنها 3 قابلیت آن بالای 50% میباشد که در این بین کمترین میزان استفاده مربوط به بخش مدیریت در قسمت سرویسدهنده، و بیشترین میزان استفاده مربوط به بخش ورود و تصحیح اطلاعات در قسمت سرویسگیرنده بود. همچنین، کتابداران در استفاده از قابلیتهای موجود در قسمت سرویسدهنده توانایی بسیار کمی دارند (398/28%).
نتیجهگیری: به طور کلی، برخلاف آنچه که انتظار می رفت، کتابداران توانایی کمی در استفاده از قابلیتهای نرم افزار جامع کتابخانه ای پارس آذرخش دارند.