1. عوامل توانمندسازی کتابداران جهت ایجاد و انتقال دانش (مطالعه موردی دانشگاه-های علوم پزشکی ایران و تهران)

لاله فروتن راد؛ هاجر زارعی؛ عصمت مومنی؛ سید جواد مرتضوی امیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1398

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2019.31157.1656

چکیده
  چکیده: مقدمه: ایجاد دانش در سازمان و تبدیل و انتقال آن، به میزان مهارت و توانایی نیروی انسانی ماهر بستگی دارد. موفقیت توانمندسازی کارکنان نیز به عوامل و موانعی بستگی دارند.هدف: پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کتابداران، جهت ایجاد و انتقال دانش در میان کتابداران دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران، پرداخته است.روش: این ...  بیشتر

2. بررسی دیدگاه کارکنان کتابخانه ملی درباره نظریه انتقادی

منیره غریبه نیازی؛ سعید رضایی شریف آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1396

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2017.16507.1178

چکیده
  هدف: هدف تحقیق بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی از نظریه انتقادی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد (هالیستر وشویندر ، 2014) است. ابزار تجزیه‌وتحلیل داده‌ها آمار توصیفی و آمار استنباطی است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که 57 درصد کتابداران با نظریه‌پردازان این نظریه آشنایی زیادی ندارند. ...  بیشتر

3. شناسایی شاخص‌های عملکرد مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی و تأثیر آن بر فرسودگی شغلی

کبری رئوفی؛ نصرت ریاحی نیا؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 خرداد 1397

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2018.18393.1248

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ عملکرد مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی و تأثیر آن بر فرسودگی کتابداران انجام شد. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوعِ همبستگی و جامعۀ آماری کلیۀ کتابداران کتابخانه‌های 10دانشگاه‌ دولتی سطح شهر تهران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1393 به تعداد 600 نفر می‌باشد. حجم نمونه 304 نفر برآورد گردید که از ...  بیشتر

4. بررسی وضعیت سواد اطلاعات سلامت کتابداران کتابخانه های عمومی در ارتباط با مراجعان (مطالعه موردی: استان آذربایجان غربی)

معصومه مسلمی؛ محمد فرج پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مرداد 1397

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2018.15429.1144

چکیده
  هدف: هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعات سلامت کتابداران کتابخانه های عمومی در ارتباط با مراجعان است.روش: پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی و به روش پیمایشی انجام شده ‌است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بین 119 نفر از کتابداران توزیع شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: سواد اطلاعات سلامت کتابداران از ...  بیشتر

5. عوامل مرتبط با میزان گرایش کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه به پژوهش

امین زارع؛ ثریا زنگنه؛ سارا بهرامی نیا؛ محمود مرادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1396

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2017.19104.1266

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل مرتبط با میزان گرایش کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه به پژوهش انجام شده است. روش پژوهش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه ی آماری تمام کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور می باشد که به صورت سرشماری تمام جامعه مورد بررسی قرار گرفت ...  بیشتر

6. بررسی نیازهای آموزشی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز با تکیه بر نیازهای شغلی

زهرا آجری دستجه؛ عباس قلتاش

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 مرداد 1396

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2017.17803.1221

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز انجام شده است. روش پژوهش: ازنظر شیوه جمع‌آوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه‌ی آماری کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز به تعداد 100 نفر بوده که اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از تمامی آن‌هاجمع‌آوری گردید. داده‌های ...  بیشتر

7. رابطۀ فرهنگ سازمانی و رضایت‌مندی کاربران بر اساس مدل کامرون و کوئین: مطالعه کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی

عباس دولانی؛ میترا شکوری فسقندیس؛ معصومه کربلا آقایی کامران

دوره 26، شماره 3 ، پاییز 1398

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2019.26600.1507

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش، بررسی نوع فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی و ارزیابی رابطه‌ی آن با رضایت کاربران می‌باشد. روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را کتابداران و کاربران فعال کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی در 21 شهرستان استان تشکیل می‌دهند. ...  بیشتر

8. میزان آشنایی کتابداران کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی با معیارهای اخلاق حرفه‌ای کتابداری: گزارش یک پژوهش

محمود مرادی؛ امین زارع؛ فیض الله وقاصفت

دوره 26، شماره 3 ، پاییز 1398

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2017.16751.1181

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی کتابداران کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی به اصول اخلاق حرفه ای با توجه به سن، سطح تحصیلات، جنسیت، و وضعیت تاهل آنان بود. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و با استفاده از روش پیمایشی انجام شد و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. یافته ها: کتابداران کتابخانه های وابسته ...  بیشتر

9. بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران این کتابخانه‌ها

شبنم شاهینی؛ غلامرضا حیدری؛ عبدالحسین فرج پهلو

دوره 25، شماره 25 ، پاییز 1397، ، صفحه 25-50

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2019.12075

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف این کتابخانه‌ها و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود و ارتقاء خدمات و اطلاع‌رسانی بهینه و روزآمد مطابق با ابعاد و شاخص‌های آمادگی الکترونیکی است. این پژوهش مطالعه‌ای پیمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی ...  بیشتر

10. انگیزش درونی و رضایت شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرداری با تاکید بر نقش آموزش ان.ال.پی

مهشید التماسی؛ معصومه التماسی

دوره 25، شماره 23 ، بهار 1397، ، صفحه 149-164

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2017.12788

چکیده
  هدف: هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش‌های برنامه‌ریزی عصبی-کلامی بر بهبود میزان رضایت شغلی در میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور است. روش‌شناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تحلیلی و ابزار پرسشنامه (پرسشنامه رضایت شغلی بری‌فیلد و روث، و پرسشنامه انگیزش هرمنس) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شده‌است. جامعه مورد مطالعه ...  بیشتر

11. بررسی تأثیر مهارت‌های ارتباطی کتابداران برکیفیت ارائه خدمات (مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)

ایرج رداد؛ مصطفی قطب زاده اردکانی

دوره 24، شماره 21 ، پاییز 1396، ، صفحه 91-110

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2018.13539

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بر کیفیت خدمات آنها می‌ب‍اش‍د. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. ج‍ام‍ع‍ه‌‌ آماری تحقیق را تمام کتابداران (64 نفر) و اعضای فعال کتابخانه مرکز آستان قدس رضوی (61178 نفر) تشکیل دادند. به علت تعداد محدود کتابداران همه آنها به صورت سرشماری ...  بیشتر

12. دیدگاه کتابداران دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره‌ی میزان آمادگی آنان برای آموزش مراجعان

شبنم شاهینی؛ سیده صدیقه طاهرزاده موسویان؛ زاهد بیگدلی

دوره 22، شماره 16 ، پاییز 1394، ، صفحه 59-74

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2016.12035

چکیده
   هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانه هاست. هدف دیگر این پژوهش خود­ارزیابی کتابداران دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز در باره ی میزان برخورداری آنان از برخی ویژگی های اساسی مورد نیاز برای تدریس است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شده است. برای بخش نخست این پژوهش، ...  بیشتر

14. بررسی تکنواسترس در کتابداران دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور و شهید چمران اهواز

ریور صباغی نژاد؛ غلامرضا رجبی؛ فاطمه رفیعی نسب

دوره 21، 13، بهار و تابستان ، تابستان 1393، ، صفحه 107-127

چکیده
  هدف:مطالعۀ حاضر به بررسی تکنواسترس کتابداران دانشگاه­های علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز پرداخته است. روش:جامعۀ مورد مطالعه کارمندان شاغل در کتابخانه­های مرکزی و دانشکده­ای دانشگاه شهید چمران اهواز و کتابخانه­های مرکزی، دانشکده­ای و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1392 می­باشد. ابزار جمع ...  بیشتر

15. بررسی عوامل مؤثر بر آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاه‌های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از قابلیت‌های نرم-افزار جامع کتابخانه‌ای پارس آذرخش

مرتضی کوکبی؛ فریده عصاره؛ محمدحسن عظیمی؛ ماجد هاشمی

دوره 19، 10، پاییز و زمستان ، زمستان 1391، ، صفحه 61-78

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاه­های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از قابلیت­های نرم­افزار جامع کتابخانه­ای پارس آذرخش است.  روش تحقیق: در این پژوهش 81 کتابدار شرکت داشتند. از پرسشنامۀ محقق ساخته­ برای جمع­آوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از آزمون­های تی ...  بیشتر

16. بررسی امکان به کارگیری مدل بازاریابی 4Pدر کتابخانه های دانشگاهی: مطالعه موردی کتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران

پیمان جلیل پور؛ آتوسا کوچک

دوره 18، 7، بهار و تابستان ، بهار 1390، ، صفحه 85-102

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان به­کارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانه­های دانشگاه شهید چمران انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش اجرای آن پیمایشی است. در این پژوهش، برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه مبتنی بر پژوهش بصیریان جهرمی (1387) استفاده شد.جامعه پژوهش، شامل 38 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانه­های دانشگاه شهید چمران ...  بیشتر