علم سنجی
بررسی تاثیر نمرات دگرسنجی پایگاههای آلتمریکس و مندلی بر میزان استناد ات دریافتی از اسکوپوس ( مورد مطالعه: حوزه وب معنایی )

علی بیرانوند؛ هادی الهایی؛ علی شجاعی فرد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 شهریور 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.40782.1884

چکیده
  هدف: این پژوهش به بررسی تأثیر نمرات آلتمتریکس شبکه علمی- استنادی مندلی بر شاخص‌های علم‌سنجی پایگاه‌ اسکوپوس و گوگل اسکالر پرداخته‌ است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجه صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل آثار 271 رکورد تولید شده نویسندگان ایرانی حوزه وب‌معنایی است که در بازه زمانی ...  بیشتر

علم سنجی
تحلیل روند پژوهش‌های جهان در حوزه فناوری اطلاعات در جهان با استفاده از مدل‌سازی موضوعی

آرمان ساجدی نژاد؛ محمد ربیعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1402

https://doi.org/10.22055/slis.2023.38914.1862

چکیده
   هدف پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پژوهش‌های حوزه فناوری اطلاعات، استخراج موضوعات آن و ارائه اطلاعات علم‌سنجی مربوط به این موضوعات انجام شده است. با وجود انجام پژوهش‌های فراوان با هدف استخراج مدل‌های توسعه فناوری اطلاعات، کشف مرزهای حوزه فناوری اطلاعات و روندهای آن هنوز به‌صورت مدون صورت نپذیرفته است.  روش‌شناسی در این ...  بیشتر

علم سنجی
مطالعه کتاب‌سنجی انتشارات سلب اعتبار شده جهان در علوم مهندسی، پایه و انسانی و اجتماعی: روند زمانی، دسته‌های موضوعی و شبکه‌های همکاری علمی

شهناز خادمی زاده؛ سارا دخش؛ رقیه قضاوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1403

https://doi.org/10.22055/slis.2024.45930.1949

چکیده
  هدف: مطالعه حاضر به تحلیل انتشارات سلب اعتبارشده جهان مستخرج از پایگاه وب آو ساینس، به تفکیک علوم مهندسی، پایه و انسانی و اجتماعی از سال 1992 تا 2021 پرداخته است. روش‌شناسی: در این پژوهش با روش کتاب‌سنجی و رویکرد علم‌سنجی از شاخص‌های مختلفی مانند تعداد و رتبه انتشارات، تعداد استنادات و موارد دیگر چون شاخص‌های مرکزیت در تحلیل شبکه همکاری ...  بیشتر

علم سنجی
ارزیابی دگرسنجی فعالیت‌های علمی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران

هوشنگ حکیمی

دوره 15، شماره 4 ، دی 1402

https://doi.org/10.22055/slis.2021.37785.1845

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر فعالیت علمی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در شبکه‌ اجتماعی علمی ریسرچ گیت مورد ارزیابی دگرسنجی قرار داده است.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش‌شناسی علم سنجی با رویکرد دگرسنجی می‌باشد. داده‌های مربوط از سامانه علم‌سنجی سازمان که از سال 2010 تا 2020 در این پایگاه نمایه شده‌اند ...  بیشتر

علم سنجی
نقشه موضوعی مقالات حوزه تولید محتوای دیجیتال برای کودکان و نوجوانان

گلایل صفوی جهرمی؛ سید حبیب الله طباطبائیان؛ پیام حنفی زاده؛ حامد حاجی میرزائی

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2021.33969.1751

چکیده
  صنعت محتوای دیجیتال در سال‌های اخیر منبع قابل توجهی برای خلق ثروت، اشتغال‌آفرینی، بهره‌برداری از توان بالقوه نیروی انسانی جوان و مستعد، بهره‌برداری از ظرفیت دانشگاه‌ها و نهادهای پژوهشی و آموزشی و همچنین جریان‌سازی فرهنگی در کشورهای توسعه یافته بوده است. با این حال در ایران توجه کافی به این حوزه و بهره‌برداری از مزایای آن مغفول ...  بیشتر

شناسایی جهش های تاریخی مباحث روش پژوهش به شیوه طیف سنجیِ سال انتشار مآخذ

رضا مختارپور؛ علی اکبر خاصه

دوره 9، شماره 20 ، مرداد 1396، ، صفحه 43-58

https://doi.org/10.22055/slis.2017.13186

چکیده
  هدف: در این پژوهش، با روش جدیدی به نام طیف سنجی سال انتشار مآخذ، مهم­ترین آثار تاریخی در حوزه روش پژوهش با رویکردی علمی،موردبررسی و تحلیل قرارگرفته است. روش: این پژوهش از نوع مطالعات علم سنجی می­باشد. داده­های اولیه این پژوهش از وبگاه علوم استخراج گشته­اند. به همین منظور، ارجاعات استفاده­شده در کلیه مقالاتی که در مجلات هستۀ ...  بیشتر

تحلیل استنادی روند جهانی پژوهش‌های اشاعه نوآوری

افشین حمدی پور؛ زاهد بیگدلی

دوره 6، 14، پاییز و زمستان ، اسفند 1393، ، صفحه 1-18

چکیده
  هدف: یکی از شاخص­های پیشرفت جوامع پذیرش و اشاعه نوآوری­هاست. نوآوری، فرایندی است که طی آن افکار و روش‏های نوین، ‏خلق شده و یا توسعه می‏یابند. هدف اصلی از این مطالعه بررسی وضعیت جاری و ارزیابی کمی و کیفی پژوهش های اشاعه نوآوری با تحلیل ویژگی های مختلف آن با استفاده از روش های علم­سنجی است. روش: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی ...  بیشتر

مطالعه تولید علم ایران در پایگاه اسکوپوس طی سال‌های 1999 تا 2008

محمدامین عرفان منش

دوره 3، 7، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 31-54

چکیده
  پژوهش حاضر از نوع علم­سنجی است که با رویکردی پیمایشی به بررسی تولیدات علمی کشور در پایگاه استنادی اسکوپوس طی سال­­های 1999 تا 2008 میلادی می­پردازد. جامعه پژوهش را تعداد 64826 مدرک تشکیل می­دهند که در مجموع 210724 استناد دریافت کرده­اند و حداقل یکی از پدیدآورندگان آن دارای وابستگی سازمانی به دانشگاه­ها و موسسات پژوهشی کشور بوده. ...  بیشتر