کتابخانه های دانشگاهی
شهناز خادمی زاده؛ زهرا خلف زاده؛ منصور کوهی رستمی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با بررسی ارتباط بین سبک یادگیری الکترونیکی و سواد رایانهای با در نظر گرفتن نقش میانجی سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. روش: این پژوهش بر مبنای هدف اصلی، کاربردی و بر مبنای روش، کمی بود و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی – میدانی بوده است و بر مبنای تکنیک تحلیلی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با بررسی ارتباط بین سبک یادگیری الکترونیکی و سواد رایانهای با در نظر گرفتن نقش میانجی سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. روش: این پژوهش بر مبنای هدف اصلی، کاربردی و بر مبنای روش، کمی بود و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی – میدانی بوده است و بر مبنای تکنیک تحلیلی جزء تحقیقات توصیفی(همبستگی) و مبتنی بر تحلیل مسیر بوده است. نمونههای این تحقیق از 362 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند، تشکیل گردیده است.در پژوهش حاضر برای برآورد مدل نهایی پژوهش از شاخص های برازندگی مدل در نرم افزار ایموس استفاده شده است.یافتهها: مقادیر همبستگی بین متغیرهای پژوهش در سطوح01/0>P و 05/0> P آورده شده است. تمامی ضرایب در سطح01/0 معنی دار بودند. معنی دار بودن همبستگی بین متغیرهای پژوهش نشان دهندهی وجود رابطه بین متغیرهای پژوهش است. بنابراین در مدل پژوهش مسیرهای سبک یادگیری الکترونیکی با سواداطلاعاتی، سبک یادگیری الکترونیکی با سواد رایانه ای و سواد اطلاعاتی معنی دار هستند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضربرای توانمند کردن دانشجویان آشنایی با سواد اطلاعاتی و استفاده از رسانهها جهت یادگیری و آموزش یک ضرورت است که باید مورد توجه قرار گیرد. افزون بر آن، مشخص شد که میزان سواد اطلاعاتی میتواند در اثربخشی سبکهای یادگیری الکترونیکی بر سواد رسانهای تأثیرگذار باشد. از این رو، پیشنهاد میشود که دورههای آموزش سواد اطلاعاتی بر پایه سبک یادگیری دانشجویان برنامه ریزی و اجرا شود؛ زیرا نتایج اثربخشتری دریافت خواهد شد.
علم سنجی
شهناز خادمی زاده؛ رقیه قضاوی؛ مریم آقائی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سنجههای آلتمتریکس پایگاه Altmetrics Explorer با شاخصهای استنادی مقاله در تولیدات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی و با بهکارگیری آلتمتریکس انجام شد. منبع استخراج دادههای پژوهش برای هر یک از داده ها به این شرح خواهد بود که شاخصهای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سنجههای آلتمتریکس پایگاه Altmetrics Explorer با شاخصهای استنادی مقاله در تولیدات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی و با بهکارگیری آلتمتریکس انجام شد. منبع استخراج دادههای پژوهش برای هر یک از داده ها به این شرح خواهد بود که شاخصهای آلتمتریکس مقالات از طریق سنجههای ارائه شده برای مقالات از پایگاه Altmetrics Explorer استخراج گردید. تولیدات علمی دانشکده ها نیز براساس وابستگی سازمانی نویسندگان مجزا شد و همبستگی شاخص های مورد آزمون در سطح دانشکده ها نیز مورد سنجش قرار گرفت تا تفاوت حوزه های علمی تعیین گردد. به منظور تعیین ارتباط بین این سنجهها با شاخصهای استنادی نیز، از آزمون همبستگی استفاده شد. آنالیزهای آماری به منظور تعیین مقادیر همبستگی و تعیین مولفه/مولفههای تاثیرگذار با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.یافتهها: بنابر نتایج حاصل از پژوهش در کل تولیدات علمی دانشگاه بین تعداد کل استنادات با سنجه های اشاره مقالات در منابع سیاستگذاری، ثبت اختراعات، ویکی پدیا و مندلی و همچنین استنادات در پایگاه Dimentions رابطه معناداری وجود دارد (P-value<0.01). رابطه شاخص FWCI با نمره کل آلتمتریکس و اشاره در منابع خبری با P-value<0.05 و با اشاره در مندلی و استنادات در پایگاه Dimentions با P-value<0.01 معنادار است. همچنین بین صدک FWCI با سنجه اشاره در مندلی و استنادات در پایگاه Dimentions با P-value<0.01 ارتباط معناداری وجود دارد.نتیجهگیری: پژوهشگران لازم است ضمن شناسایی مسیر و روش های معرفی مقالات در پایگاه ها و شبکه های اجتماعی علمی (پس از انتشار مقاله و یا نسخه قابل انتشار آن) از این درگاه ها به منظور بالا بردن میزان استفاده و نتیجتا استناد به مقالات خود، استفاده مطلوب کنند.
شهناز خادمی زاده؛ مهناز کمایی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت تولیدات علمی و تعیین جایگاه دانشگاه شهید چمران اهواز در پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) با هدف ترسیم ساختار علمی این دانشگاه میباشد. روش: پژوهش حاضر، مطالعهای با استفاده از شاخصهای علمسنجی است. رویکرد به کار رفته در این پژوهش رویکردی مبتنی بر استفاده از اطلاعات کتابشناختی و تحلیل استنادی مقالههای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت تولیدات علمی و تعیین جایگاه دانشگاه شهید چمران اهواز در پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) با هدف ترسیم ساختار علمی این دانشگاه میباشد. روش: پژوهش حاضر، مطالعهای با استفاده از شاخصهای علمسنجی است. رویکرد به کار رفته در این پژوهش رویکردی مبتنی بر استفاده از اطلاعات کتابشناختی و تحلیل استنادی مقالههای نمایهشده در وبگاه علوم در بازه زمانی مورد نظر میباشد. از اینرو با استفاده از استنادها، و همکاری گروهی موجود در این مدارک مؤلفههای مختلف کتابشناختی این حوزه تحلیل و ساختار علمی پژوهشگران دانشگاه ترسیم شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد در حوزههای موضوعی مدارک علمی منتشرشده دانشگاه شهید چمران اهواز بیشترین میزان تولیدات علمی در حوزههای شیمی، مهندسی مکانیک و برق، دامپزشکی بوده و کمترین میزان تولید مقالات مربوط به حوزههای علوم انسانی بوده است. تحلیل میزان استنادهای جهانی دریافتی توسط مدارک دانشگاه شهید چمران اهواز نشان داد که این مدارک از 7 خوشه تشکیل شدهاند که از میان آنها، 5 خوشه در حوزه شیمی و 2 خوشه در حوزه مهندسی مکانیک میباشد. بیشترین میزان همکاری بینالمللی در خوشههای 1 و 7 که هر دو در حوزه شیمی میباشند مشاهده شده است. بر اساس مشاهدات به عمل آمده، مقالاتی که از همکاری داخلی نوشته شدهاند، استنادات بیشتری را نسبت مقالاتی که با مشارکت بینالمللی نوشته شدهاند، دریافت کردهاند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، بیشترین درصد همکاری بهصورت درون سازمانی بوده است و اعضای هیئت علمی دانشگاه در همکاریهای بینالمللی حضور کمتری داشتهاند. از اینرو توجه به این نکته میتواند به بهبود روابط بینالمللی دانشگاه با سایر دانشگاههای معتبر خارجی و ایجاد تدابیری برای این منظور منجر شود. همچنین مقالات پراستناد در دو حوزه مهندسی و شیمی بوده و بسیاری از حوزههای تخصصی دانشگاه موفق به تولید مقاله تأثیرگذار نبودهاند. بررسی دادهها نشان داد که کشورهای امریکا، انگلیس و کانادا بیشترین همکاری را با پژوهشگران دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه تولید علم داشتهاند. همچنین پژوهشگران دانشگاههای آزاد اسلامی تهران، علوم پزشکی اهواز و شیراز از اصلیترین شرکای پژوهشگران این دانشگاه در هم تألیفی و کارهای مشترک بودهاند. انجام چنین پژوهشهایی منجر به شناسایی پژوهشگرانی که دارای تاثیرگذاری بیشتری در نقشه تولیدات علمی هستند میشود. همچنین پژوهشگرانی که جایگاه نسبتا خوبی در این گونه نقشه ها ندارند، میتوانند با پژوهشگران تاثیرگذار آشنا شده و با همفکری و مشاوره آنها به انجام تعداد بیشتری پژوهش بپردازند.
سمیرا سلیمان پور قرابقلو؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ غلامرضا حیدری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف مشغول به تحصیل بودهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بوده است که براساس یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علی آبادی (1392) و رضایی (1392) تدوین شده بود. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، زیرساخت فرهنگی و تمایل دانشجویان به اشتراک دانش در این دانشگاه وجود دارد اما زیرساختهای دیگر یعنی عوامل انسانی، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، راهبردهای مدیریتی و عوامل ساختاری – اداری دچار ضعف هستند و نیاز به تقویت دارند. نتیجه گیری: در دانشگاه شهید چمران اهواز برای پیاده سازی مدیریت دانش به طور نسبی زیرساختهای لازم وجود دارند، لیکن قبل از پیاده سازی مدیریت دانش این زیرساختها لازم است با برنامه ریزی منسجم و دقیق تقویت شوند.
ریور صباغی نژاد؛ غلامرضا رجبی؛ فاطمه رفیعی نسب
دوره 6، 13، بهار و تابستان ، مرداد 1393، ، صفحه 107-127
چکیده
هدف:مطالعۀ حاضر به بررسی تکنواسترس کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز پرداخته است. روش:جامعۀ مورد مطالعه کارمندان شاغل در کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاه شهید چمران اهواز و کتابخانههای مرکزی، دانشکدهای و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1392 میباشد. ابزار جمع ...
بیشتر
هدف:مطالعۀ حاضر به بررسی تکنواسترس کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز پرداخته است. روش:جامعۀ مورد مطالعه کارمندان شاغل در کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاه شهید چمران اهواز و کتابخانههای مرکزی، دانشکدهای و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1392 میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده و برای تحلیل دادهها از بسته نرمافزاری آماری برای علوم اجتماعی(SPSS) استفاده شده است. همچنین سطح آلفا 01/0 در نظر گرفته شد. یافتهها:این مطالعه نشان داد که میان مؤلفههای تکنواسترس در آزمودنیهای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز تفاوت معنادار وجود دارد. آزمون تعقیبی Post-Hocنشان داد که بالاترین میانگینها هم در دانشگاه علوم پزشکی و هم در دانشگاه شهید چمران مربوط به مؤلفه اضافهبار فنآوری بوده است. نتیجهگیری:یافتههای این پژوهش نشان داد که فقط در مؤلفۀ هجوم فنآوری و نه در سایر مؤلفهها بین آزمودنیهای مرد و زن تفاوت معناداری دیده میشود. همچنین ملاحظه شد که از میان مؤلفههای تکنواسترس، مؤلفههای اضافه بار فنآوری در کتابداران دو دانشگاهمیانگین بیشتر و در نتیجه نیاز به توجه بیشتری دارد.