رعنا کوثری؛ علی حسین قاسمی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ سید جواد قاضی میرسعید
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی گرایش روش شناختی مقالات نمایه شده دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نمایه های بین المللی بوده است. روششناسی: این مطالعه تحلیلی مقطعی روی 281 مقاله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نمایه شده در نمایههای آیاسآی، پابمد و اسکوپوس انجام گرفت. جمعآوری دادهها به روش سرشماری ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی گرایش روش شناختی مقالات نمایه شده دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نمایه های بین المللی بوده است. روششناسی: این مطالعه تحلیلی مقطعی روی 281 مقاله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نمایه شده در نمایههای آیاسآی، پابمد و اسکوپوس انجام گرفت. جمعآوری دادهها به روش سرشماری و با استفاده از سیاهه وارسی انجام شد. ارتباط بین گرایش روششناختی با شاخصهای «نوع مطالعه»، «هدف مطالعه»، «رشته و حوزۀ موضوعی» و نیز ارتباط بین گرایش روششناختی در سه شاخص ذکرشده با احتمال پذیرش مقالات در نمایههای بینالمللی بررسی گردید. یافتهها: بیشترین مقالات مورد بررسی از نوع مقطعی، با هدف درمان و در حوزۀ موضوعی بهداشت عمومی بودند. در این مطالعات نسبت پذیرش مقالات توصیفی مقطعی در حوزه بهداشت عمومی بیشتر از مطالعات دیگر بود. همچنین احتمال پذیرش مقالات کارآزمائی بالینی در نمایههای بینالمللی کمتر از مطالعات دیگر و احتمال پذیرش مطالعات بهداشت عمومی در این نمایههای بیشتر از سایر حوزهها بود. نتیجه گیری: یکی از دلایل اختلاف در تعداد مقالات با هدف پیشگیری نسبت به درمان عدم نهادینه شدن اهمیت پیشگیری نسبت به درمان در پژوهشگران است. از دلایل تعداد بالای مطالعات حوزۀ بهداشت عمومی، تعدد گروههای مرتبط به این حوزۀ موضوعی در دانشگاه است همچنین در این گروهها غالبأ تعداد اساتید و دانشجویان بالا میباشد و موضوعات پژوهشی تنوع زیادی دارند. همچنین زیر مجموعههای حوزه موضوعی بهداشت عمومی بسیاری از علل مرگ و میر کشور و جهان را پوشش میدهند و این موضوع میتواند نسبت بالای پذیرش مقالات این حوزه موضوعی در نمایههای بینالمللی را توجیه کند.
نسیم معمار؛ فاطمه باجی؛ فاطمه حسینی زاده
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت استفاده از شبکة اجتماعی علمی ریسرچگیت و رابطة آن را با سرمایة اجتماعی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی میباشد. جامعة پژوهش را کلیة اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، عضو شبکة اجتماعی علمی ریسرچگیت تشکیل میداد ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت استفاده از شبکة اجتماعی علمی ریسرچگیت و رابطة آن را با سرمایة اجتماعی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی میباشد. جامعة پژوهش را کلیة اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، عضو شبکة اجتماعی علمی ریسرچگیت تشکیل میداد که از بین آنها نمونهای به تعداد 208 نفر به روش تصادفی انتخاب شد. ابزار استفاده شده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهش پریرخ و احمدی بود. پایایی این ابزار مجدداً محاسبه شده و مقدار ضریب آلفای کرونباخ آن 99/0 به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان میدهدکه میانگین میزان استفاده از شبکةاجتماعی ریسرچگیت درمیان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز88/1 و میانگین مؤلفههای مشارکت، اعتماد، معتمد بودن و احساس تعلق و علاقه از سرمایة اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشگاه به ترتیب 30/3، 46/3، 03/3 و 52/3 درصد است. در مجموع میانگین وضعیت سرمایة اجتماعی آنان 34/3 درصد سنجیده شد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که بین میزان استفاده از شبکةاجتماعی ریسرچگیت در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مؤلفههای سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. به عبارتی اغلب اعضای هیئت علمی که میزان استفاده آنها از شبکة اجتماعی ریسرچگیت بالا بوده است و علاقة بیشتری به استفاده از این شبکه داشتهاند. پژوهشهایی که دررابطه با ماهیت شبکههای اجتماعی علمی انجام میگیرند، اهمیت زیادی دارند. چراکه نتایج آنها میتواند به کاربران در راستای همکاری بهتر در زمینههای پژوهشی کمک نماید.
شبنم شاهینی؛ سیده صدیقه طاهرزاده موسویان؛ زاهد بیگدلی
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانه هاست. هدف دیگر این پژوهش خودارزیابی کتابداران دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز در باره ی میزان برخورداری آنان از برخی ویژگی های اساسی مورد نیاز برای تدریس است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شده است. برای بخش نخست این پژوهش، ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانه هاست. هدف دیگر این پژوهش خودارزیابی کتابداران دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز در باره ی میزان برخورداری آنان از برخی ویژگی های اساسی مورد نیاز برای تدریس است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شده است. برای بخش نخست این پژوهش، متون مربوط مطالعه شد. برای بخش دوم از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 23 سؤال استفاده شد. روایی پرسشنامه مورد تأیید چهار استاد رشته کتابداری قرار گرفت و پایائی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 90/0 محاسبه شد. جامعه پژوهش شامل کتابداران دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است. از 80 پرسشنامه توزیع شده در میان تمام کتابداران دو دانشگاه تعداد 56 پرسشنامه تکمیل شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که کتابداران دو دانشگاه به طور کل میزان صلاحیت خود را برای آموزش مراجعان "تا اندازهای" میدانند، و تنها موردی که در حد "زیاد" اعلام شد "لذت بردن از آموزش" میباشد. نتیجه گیری: با توجه به حضور و گسترش روزافزون فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی و لزوم قطعی آموزش مراجعان ضرورت دارد کتابخانه های دانشگاهی نسبت به ارائه آموزش های نظری و عملی و آشنایی کتابداران با اصول و فنون تدریس اقدام نمایند. این کار علاوه بر ایجاد زمینه مساعد تر برای بهرهوری بیشتر از منابع و خدمات کتابخانهها، منزلت اجتماعی کتابداران را نیز ارتقاء خواهد داد.
ریور صباغی نژاد؛ غلامرضا رجبی؛ فاطمه رفیعی نسب
دوره 6، 13، بهار و تابستان ، مرداد 1393، ، صفحه 107-127
چکیده
هدف:مطالعۀ حاضر به بررسی تکنواسترس کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز پرداخته است. روش:جامعۀ مورد مطالعه کارمندان شاغل در کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاه شهید چمران اهواز و کتابخانههای مرکزی، دانشکدهای و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1392 میباشد. ابزار جمع ...
بیشتر
هدف:مطالعۀ حاضر به بررسی تکنواسترس کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز پرداخته است. روش:جامعۀ مورد مطالعه کارمندان شاغل در کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاه شهید چمران اهواز و کتابخانههای مرکزی، دانشکدهای و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1392 میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده و برای تحلیل دادهها از بسته نرمافزاری آماری برای علوم اجتماعی(SPSS) استفاده شده است. همچنین سطح آلفا 01/0 در نظر گرفته شد. یافتهها:این مطالعه نشان داد که میان مؤلفههای تکنواسترس در آزمودنیهای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز تفاوت معنادار وجود دارد. آزمون تعقیبی Post-Hocنشان داد که بالاترین میانگینها هم در دانشگاه علوم پزشکی و هم در دانشگاه شهید چمران مربوط به مؤلفه اضافهبار فنآوری بوده است. نتیجهگیری:یافتههای این پژوهش نشان داد که فقط در مؤلفۀ هجوم فنآوری و نه در سایر مؤلفهها بین آزمودنیهای مرد و زن تفاوت معناداری دیده میشود. همچنین ملاحظه شد که از میان مؤلفههای تکنواسترس، مؤلفههای اضافه بار فنآوری در کتابداران دو دانشگاهمیانگین بیشتر و در نتیجه نیاز به توجه بیشتری دارد.