کتابخانه های عمومی
رحیم شهبازی؛ عزیز هدایتی؛ مصطفی سفیدی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تعهد سازمانی با نقش واسطهای رضایت شغلی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و و از نظر رویکرد کمی و از نوع توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران (421) نهاد کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تعهد سازمانی با نقش واسطهای رضایت شغلی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و و از نظر رویکرد کمی و از نوع توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران (421) نهاد کتابخانههای عمومی استان آ. شرقی در سال 1399 بودند. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و بر اساس نوع پژوهش 201 نفر بود. دادهها با کمک پرسشنامههای هوش هیجانی سیبریا شرینگ (1998، تعهد سازمانی آلن و مییر (1990) و رضایت شغلی اسمیت وکندال (1969) جمع آوری شدند. پایایی این پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید و به ترتیـب 81/0، 79/0 و 83/0 محاسبه شد. یافتهها: یافتهها نشانگر رابطه معنیداری بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی (β=0.29, t=5/42) کتابداران است. در ضمن، بر اساس یافتهها بین هوش هیجانی با رضایت شغلی (β=0.33, t=5/80) و رضایت شغلی با تعهد سازمانی کتابداران (β=0.38, t=7/07) رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون مدلسازی معادلات ساختاری نیز نشان داد که مدل مفهومی ارائه شده در خصوص رابطه هوش هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی کتابداران از نیکویی برازش برخوردار است (RMSEA=0.001، CFI=932، GFI=0.938). نتیجهگیری و بحث: رضایت شغلی کتابداران نه تنها به طور مستقیم بر تعهد سازمانی آنان موثر است، بلکه دارای نقش واسطه ای بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی است. به دلیل تاثیر هوش هیجانی بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی افراد توصیه می شود که هنگام استخدام کتابداران در کتابخانه های عمومی به این موضوع توجه گردد.
مهدی شامی زنجانی؛ محمدحسین رونقی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی فرایندها و اجزای مدیریت دانش در یک سازمان بوسیله مقادیر غیر قطعی خاکستری انجام شده است. روش: پژوهش پیش رو از نوع توصیفی پیمایشی است. جهت شفاف سازی راهکار پژوهش، یک شرکت فعال حوزه فناوری اطلاعات به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران شرکت مورد مطالعه می باشد. تعداد 280 نفر ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی فرایندها و اجزای مدیریت دانش در یک سازمان بوسیله مقادیر غیر قطعی خاکستری انجام شده است. روش: پژوهش پیش رو از نوع توصیفی پیمایشی است. جهت شفاف سازی راهکار پژوهش، یک شرکت فعال حوزه فناوری اطلاعات به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران شرکت مورد مطالعه می باشد. تعداد 280 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. بوسیله پرسشنامه هفت بعد مدیریت دانش در یک سازمان شامل: راهبرد، ساختار، افراد-نقشها، فناوری– سیستمهای اطلاعاتی، ایجاد دانش، انتقال دانش و دسترسی به دانش بر اساس نظر خبرگان انتخاب و توسط تئوری سیستم های خاکستری مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها/ نتیجه گیری: از مهمترین نتایج پژوهش چگونگی کاربرد روش غیرقطعی تئوری خاکستری در ارزیابی مدیریت دانش یک سازمان است همچنین از دیگر نتایج حاصله می توان به فاصله نسبی بین وضعیت موجود و مطلوب در دو بعد از مدیریت دانش یعنی انتقال دانش و کارکنان در سازمان مورد مطالعه اشاره کرد.