رفتار اطلاع یابی
شناسایی عوامل عدم استفاده زنان خانه‌دار از کتابخانه‌های عمومی: مطالعه موردی روستاهای استان کردستان

فرامرز سهیلی؛ شراره محمودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آبان 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.38666.1858

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل عدم استفاده زنان خانه‌دار روستاهای استان کردستان از کتابخانه‌های عمومی می‌باشد. روش: پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و با روش گراندد تئوری انجام شده است. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه با 25 نفر از زنان خانه‌دار روستاهای استان کردستان به دست آمد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های کدگذاری، در ...  بیشتر

رفتار اطلاع یابی
سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محیط الکترونیکی : مطالعه موردی دانشگاه شهید چمران اهواز

فرامرز سهیلی؛ علی اکبر خاصه؛ حجت الله عسکری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.39921.1871

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محیط الکترونیکی در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد.روش‌شناسی: این پژوهش با روش آمیخته انجام شده است. بخش کمی پژوهش از نوع مطالعات توصیفی – پیمایشی و بخش کیفی به روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران ...  بیشتر

بررسی رفتار اطلاعاتی کاربران کتابخانه‌های عمومی در شبکه‌ی جهانی وب: یک مطالعه پدیدارشناسانه

فرامرز سهیلی؛ سرگل رحیمی

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.29868.1617

چکیده
  هدف: افزایش روز افزون اطلاعات و پی بردن به ارزش و اهمیت آن در زندگی شخصی و حرفه‏ای افراد، معضل چگونگی دسترسی به اطلاعات را برای آنها به دنبال داشته و دسترسی به اطلاعات مورد نیازشان مهارت‏های خاصی را طلب می‏نماید. هدف از پژوهش حاضر بررسی رفتار اطلاعاتی کاربران کتابخانه‌های عمومی شهرستان سقز در شبکه جهانی وب می‌باشد.روش: این پژوهش ...  بیشتر

شناخت روابط چندگانه باورهای معرفت‌شناختی، نیاز به شناخت و رفتار اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

پروین نجف پور مقدم؛ زهره چراغی؛ فرهاد احمدی اصل

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 17-30

https://doi.org/10.22055/slis.2020.30322.1631

چکیده
  هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و نیاز به شناخت دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با رفتار اطلاعاتی آنان و همچنین بررسی رابطه این متغیرها با یکدیگر است. روش ­شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز ...  بیشتر

رابطه میان نیاز به شناخت و رفتار اطلاعاتی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

پروین نجف پور مقدم؛ زهره چراغی

دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1397، ، صفحه 233-255

https://doi.org/10.22055/slis.2019.23985.1414

چکیده
  مقدمه: نیاز به شناخت یک متغیر روانشناختی مهم است که ارتباط نسبتاً نزدیکی با یادگیری و فعالیت‌های مرتبط با آن مانند تفکر، جستجو، بازیابی، تحلیل و پردازش اطلاعات دارد.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سطوح متفاوت نیاز به شناخت و رفتار اطلاعاتی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی انجام شده است.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و ...  بیشتر

نقش مدل‏سازی در پژوهش‌های مربوط به شناخت رفتار اطلاعاتی کاربران

زینب فری زاده؛ زاهد بیگدلی

دوره 9، شماره 20 ، مرداد 1396، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22055/slis.2017.19224.1269

چکیده
  هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مدل‎سازی در حوزه رفتار اطلاعاتی است. روش/ رویکرد پژوهش: روش انجام این پژوهش مطالعه کتابخانه‎ای- سندی است. یافته‌ها: یافته‏های این پژوهش نشان داد که مدل‏سازی در حوزه رفتار اطلاعاتی به درک این‏که اطلاع‎یابی چه‎وقت، چرا و چگونه رخ می‎دهد، می‎انجامد. مدل‏سازی رفتار کاربران همچنین ...  بیشتر

بررسی نقش عوامل موثر بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان و رابطه ی بین خودکارآمدی و رفتار اطلاعاتی آنان: مطالعه موردی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان
دوره 3، شماره 8 ، دی 1390، ، صفحه 99-120

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش عوامل مختلف در رفتار اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی خاتم­الانبیاء بهبهان صورت گرفت. همچنین در این مطالعه، رابطه­ی بین خودکارآمدی عمومی و رفتار اطلاعاتی این دانشجویان بررسی شد. 300 دانشجوی سال­های اول تا چهارم دانشگاه صنعتی خاتم­الانبیاء بهبهان از بین کلیه دانشجویان این مرکز به صورت نمونه­گیری ...  بیشتر