زاهد بیگدلی؛ فرزانه قنادی نژاد
چکیده
Purpose. the purpose of this research is to analyze scientific information sharing of Shahid Chamran University of Ahvaz faculty in social networks.Method. This study which is conducted through quantitative and qualitative methods, is an applied research in terms of aim, and is of a descriptive-analytic type in nature. The population included all faculty members of Shahid Chamran University. Interview was also applied to complete the information gathered through the questionnaire. Findings. The findings showed that most respondents spend less than 30 minutes daily to share scientific information ...
بیشتر
Purpose. the purpose of this research is to analyze scientific information sharing of Shahid Chamran University of Ahvaz faculty in social networks.Method. This study which is conducted through quantitative and qualitative methods, is an applied research in terms of aim, and is of a descriptive-analytic type in nature. The population included all faculty members of Shahid Chamran University. Interview was also applied to complete the information gathered through the questionnaire. Findings. The findings showed that most respondents spend less than 30 minutes daily to share scientific information through social networks. Among different capabilities of social networks, respondents mostly use their personal profiles to share their publications and interests. The most important barriers for them to use the social networks is lack of instruction on how to use social networks to share scientific information.Results. Using social networks among faculty members will encourage them to share scientific information and exchange ideas, and hence, help to develop science, create new information, and increase scientific production.
پروین نجف پور مقدم؛ زهره چراغی
چکیده
مقدمه: نیاز به شناخت یک متغیر روانشناختی مهم است که ارتباط نسبتاً نزدیکی با یادگیری و فعالیتهای مرتبط با آن مانند تفکر، جستجو، بازیابی، تحلیل و پردازش اطلاعات دارد.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سطوح متفاوت نیاز به شناخت و رفتار اطلاعاتی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی انجام شده است.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و ...
بیشتر
مقدمه: نیاز به شناخت یک متغیر روانشناختی مهم است که ارتباط نسبتاً نزدیکی با یادگیری و فعالیتهای مرتبط با آن مانند تفکر، جستجو، بازیابی، تحلیل و پردازش اطلاعات دارد.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سطوح متفاوت نیاز به شناخت و رفتار اطلاعاتی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی انجام شده است.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز در همه مقاطع تحصیلی در سال تحصیلی 95-96 میباشد. یافتهها: یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین نیاز به شناخت آزمودنی ها بر حسب جنسیت وجود ندارد ولی متغیر نیاز به شناخت آزمودنیها بر حسب مقطع و حوزهی تحصیلی آنها متفاوت است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سازه نیاز به شناخت، در دانشجویان بر حسب حوزه تحصیلی و مقطع تحصیلی متفاوت است و با بالارفتن مقطع تحصیلی افزایش مییابد. از طرفی نیاز به شناخت میتواند رفتار اطلاعاتی دانشجویان را پیشبینی نماید و به عبارتی رفتار اطلاعاتی دانشجویان بر حسب میزان نیاز به شناخت آنان متفاوت است.
سمیرا سلیمان پور قرابقلو؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ غلامرضا حیدری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف مشغول به تحصیل بودهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بوده است که براساس یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علی آبادی (1392) و رضایی (1392) تدوین شده بود. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، زیرساخت فرهنگی و تمایل دانشجویان به اشتراک دانش در این دانشگاه وجود دارد اما زیرساختهای دیگر یعنی عوامل انسانی، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، راهبردهای مدیریتی و عوامل ساختاری – اداری دچار ضعف هستند و نیاز به تقویت دارند. نتیجه گیری: در دانشگاه شهید چمران اهواز برای پیاده سازی مدیریت دانش به طور نسبی زیرساختهای لازم وجود دارند، لیکن قبل از پیاده سازی مدیریت دانش این زیرساختها لازم است با برنامه ریزی منسجم و دقیق تقویت شوند.
ریور صباغی نژاد؛ غلامرضا رجبی؛ فاطمه رفیعی نسب
دوره 6، 13، بهار و تابستان ، مرداد 1393، ، صفحه 107-127
چکیده
هدف:مطالعۀ حاضر به بررسی تکنواسترس کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز پرداخته است. روش:جامعۀ مورد مطالعه کارمندان شاغل در کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاه شهید چمران اهواز و کتابخانههای مرکزی، دانشکدهای و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1392 میباشد. ابزار جمع ...
بیشتر
هدف:مطالعۀ حاضر به بررسی تکنواسترس کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز پرداخته است. روش:جامعۀ مورد مطالعه کارمندان شاغل در کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاه شهید چمران اهواز و کتابخانههای مرکزی، دانشکدهای و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1392 میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده و برای تحلیل دادهها از بسته نرمافزاری آماری برای علوم اجتماعی(SPSS) استفاده شده است. همچنین سطح آلفا 01/0 در نظر گرفته شد. یافتهها:این مطالعه نشان داد که میان مؤلفههای تکنواسترس در آزمودنیهای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز تفاوت معنادار وجود دارد. آزمون تعقیبی Post-Hocنشان داد که بالاترین میانگینها هم در دانشگاه علوم پزشکی و هم در دانشگاه شهید چمران مربوط به مؤلفه اضافهبار فنآوری بوده است. نتیجهگیری:یافتههای این پژوهش نشان داد که فقط در مؤلفۀ هجوم فنآوری و نه در سایر مؤلفهها بین آزمودنیهای مرد و زن تفاوت معناداری دیده میشود. همچنین ملاحظه شد که از میان مؤلفههای تکنواسترس، مؤلفههای اضافه بار فنآوری در کتابداران دو دانشگاهمیانگین بیشتر و در نتیجه نیاز به توجه بیشتری دارد.