هاجر ستوده؛ مریم یقطین
چکیده
هدف: هدف کلی از پژوهش حاضر، بررسی بهرهوری علمی پژوهشگران ایرانی در رشتههای مختلف در بازه زمانی 1991-2011 بر اساس شاخص سرانه انتشار است. روش: روش پژوهش، پیمایشی با رویکرد علمسنجی است. دادهها با استفاده از نمایه استنادی علوم از پایگاههای استنادی تامسون رویترز جمعآوری شدهاند. ردهبندی موضوعی پژوهشگران به دو روش صورت ...
بیشتر
هدف: هدف کلی از پژوهش حاضر، بررسی بهرهوری علمی پژوهشگران ایرانی در رشتههای مختلف در بازه زمانی 1991-2011 بر اساس شاخص سرانه انتشار است. روش: روش پژوهش، پیمایشی با رویکرد علمسنجی است. دادهها با استفاده از نمایه استنادی علوم از پایگاههای استنادی تامسون رویترز جمعآوری شدهاند. ردهبندی موضوعی پژوهشگران به دو روش صورت گرفت: بر اساس مقولات موضوعی مجلات و بر اساس گروه آموزشی یا پژوهشی پژوهشگر که در وابستگی سازمانی وی منعکس شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد سرانه کلی انتشار پژوهشگران ایرانی در طول بازه زمانی 21 ساله برابر با 07/51 است. رده موضوعی شیمی بیشترین سرانه انتشار و رده موضوعی علوم کشاورزی کمترین سرانه انتشار را به خود اختصاص دادهاند. گروه آموزشی بیوفیزیک بیشترین سرانه انتشار و گروه آموزشی پاتوبیولوژی کمترین سرانه انتشار را کسب کردهاند. نتایج آزمونها نشان داد که میان سرانه انتشار ردههای موضوعی و گروههای آموزشی مختلف اختلاف معناداری وجود دارد و این اختلاف به ردههای بیولوژی و بیوشیمی، شیمی، مهندسی، علوم مواد و چندرشتهای با برخی دیگر از ردههای موضوعی باز میگردد. همچنین، این اختلاف در میان گروه آموزشی شیمی با برخی دیگر از گروهها نیز مشاهده شده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که توجه به شاخص مطلق شمار انتشارات علمی، تصویری جامع از واقعیت پژوهشی را منعکس نساخته و توجه به شاخصهای دیگری همچون سرانه انتشار که علاوه بر شمار انتشارات به شاخص شمار پژوهشگران نیز توجه نموده است، میتواند تصویری دقیقتر و جامعتر از بهرهوری علمی نشان دهد.