علم سنجی
ترسیم نقشة دانش مقالات مستخرج از پایان نامه های کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های دولتی ایران

اسماعیل خادمی زاده؛ فاطمه نوشین فرد؛ امیر رضا اصنافی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 شهریور 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2021.32790.1707

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسی ساختار موضوعی و روند تولید مقالات مستخرج از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های دولتی ایران انجام شد. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از طریق تحلیل هم‌واژگانی به بررسی مقالات از ابتدا تا نیمسال اول 1398 پرداخته است. تعداد 1425 پایان نامه با جستجو در پابگاه های مربوط به پایان نامه ها ...  بیشتر

کتابخانه های عمومی
تحلیل روند جذب و چالشهای اشتغال دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی به منظور ارایه راهکارهای سیاستی برای پاسخگویی به نیاز نظام آموزش عالی و جامعه

اصغر زمانی؛ مهتاب پورآتشی؛ زهره چراغی؛ هما فضلی یزد

دوره 14، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 92-110

https://doi.org/10.22055/slis.2021.36374.1814

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل روند جذب و چالشهای اشتغال دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی به منظور ارایه راهکارهای سیاستی برای پاسخگویی به نیاز نظام آموزش عالی انجام شده است. روش­شناسی: این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی به شمار می رود  و روش آن ، از نوع روش کیفی در بخش مصاحبه ها و  توصیفی–  تحلیلـی در بخش اسناد و آمار می باشد ...  بیشتر

تأملی بر کاربرد روش تحلیل گفتمان در پژوهش‌های علم اطلاعات و دانش شناسی

امیر رضا اصنافی

دوره 10، شماره 23 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 27-52

https://doi.org/10.22055/slis.2018.15448.1142

چکیده
  هدف: مقاله حاضر به معرفی روش تحلیل گفتمان، اهداف و چگونگی کاربرد آن، به عنوان یکی از روش‌های تحقیق کیفی پرداخته و با توجه به اینکه روش تحلیل گفتمان، توانسته است در رشته‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد، در مقاله حاضر به چگونگی کاربرد تحلیل گفتمان در پژوهش‌های کتابداری نیز پرداخته شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر ...  بیشتر

راه یابی «آیین بدنویسی» به نوشته های علم اطلاعات و دانش شناسی: نگاهی به مشکلات ویرایشی در مقاله های مجلات جاری

حیدر مختاری؛ حمیدرضا رضایی امیدی؛ سودابه نوذری

دوره 7، شماره 15 ، خرداد 1394، ، صفحه 93-118

https://doi.org/10.22055/slis.2015.11320

چکیده
  مقدمه و هدف: اصل درست­نویسی اصل مشترک نوشتن به یک زبان است. درست­نویسی، به­ویژه در نوشتار علمی ضروری و عامل روان و سلیس بودن متن است. هدف این مطالعه نگاهی نقادانه به مسائل و مشکلات ویرایشی نوشته­های مربوط به علم اطلاعات و دانش­شناسی از لابه­لای مقالات منتشر شده در مجلات جاری این رشته به زبان فارسی است. روش: تعداد 89 مقالۀ منتشر ...  بیشتر