علم سنجی
اسماعیل خادمی زاده؛ فاطمه نوشین فرد؛ امیر رضا اصنافی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ساختار موضوعی و روند تولید مقالات مستخرج از پایاننامههای کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی ایران انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از طریق تحلیل همواژگانی به بررسی مقالات از ابتدا تا نیمسال اول 1398 پرداخته است. تعداد 1425 پایان نامه با جستجو در پابگاه های مربوط به پایان نامه ها بازیابی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ساختار موضوعی و روند تولید مقالات مستخرج از پایاننامههای کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی ایران انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از طریق تحلیل همواژگانی به بررسی مقالات از ابتدا تا نیمسال اول 1398 پرداخته است. تعداد 1425 پایان نامه با جستجو در پابگاه های مربوط به پایان نامه ها بازیابی شد. از طریق جستجوی پژوهشگران، عنوان پایاننامهها در پایگاه های «مگ ایران»، «نورمگز»، «موتور جستجوی علم نت»، «پایگاه انسانی»، «پایگاه جهاد دانشگاهی» و «گوگل اسکالر» تعداد 623 مقاله بازیابی گردید. برای تحلیل اطلاعات کتابشناختی مقالات و تحلیل همواژگانی موضوعات مقالات و یکدستسازی کلیدواژهها از نرمافزارهای اکسل و راور پریمپ استفاده شد. از مجموع 394 کلیدواژه، 59 کلیدواژه با حداقل فراوانی 5، با استفاده از قانون برافورد و آستانه شمول برای ساخت ماتریس همرخدادی انتخاب شد و با استفاده از نرمافزار یوسی نت نقشهها و مقدار شاخصهای مرکزیت درجه، نزدیکی و بینابینی ترسیم و محاسبه شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد با توجه به شاخصهای مرکزیت بینابینی و رتبه، بیشترین ارزش به موضوعاتِ «کتابخانههای دانشگاهی»، «کتابداران»، «مدیریت دانش» و «علم سنجی» تعلق دارد. همچین با توجه به شاخص مرکزیتِ نزدیکی، موضوعاتِ «کتابداران»، «کتابخانههای دانشگاهی»، «سواد اطلاعاتی» و « مدیریت دانش» دارای بیشترین تأثیر در شبکه هستند. روند رشد در سال های 94 و 95 به بیشترین مقدار خود رسیده است. دانشگاه فردوسی مشهد با 100 عنوان و دانشگاه شهید چمران اهواز با 83 عنوان به ترتیب رتبه های اول و دوم دانشگاههای هسته را در بین دانشگاههای منتشر کننده مقالات دارا هستند.نتیجهگیری: تمرکز بیشتر مقالات مستخرج از پایاننامه بر موضوعات علم سنجی، مدیریت دانش، کتابداران، سواد اطلاعاتی و کتابخانههای دانشگاهی حاکی از اهمیت این مباحث در پژوهشهای مقطع کارشناسی ارشد است.
کتابخانه های عمومی
اصغر زمانی؛ مهتاب پورآتشی؛ زهره چراغی؛ هما فضلی یزد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل روند جذب و چالشهای اشتغال دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی به منظور ارایه راهکارهای سیاستی برای پاسخگویی به نیاز نظام آموزش عالی انجام شده است.
روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی به شمار می رود و روش آن ، از نوع روش کیفی در بخش مصاحبه ها و توصیفی– تحلیلـی در بخش اسناد و آمار می باشد ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل روند جذب و چالشهای اشتغال دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی به منظور ارایه راهکارهای سیاستی برای پاسخگویی به نیاز نظام آموزش عالی انجام شده است.
روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی به شمار می رود و روش آن ، از نوع روش کیفی در بخش مصاحبه ها و توصیفی– تحلیلـی در بخش اسناد و آمار می باشد . به منظور بررسی روند جذب دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی از داده های آماری موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی طی سالهای91-1390 تا 97-1396 استفاده شد. و به منظور جمع آوری اطلاعات بخش کیفی اقدام به مصاحبه نیمه ساختاریافته هدفمند با 14 دانش آموخته کارشناسی ارشد و دکترای رشته علم اطلاعات و دانش شناسی گردید. برای تحلیل داده های بخش آمار از روش تحلیل توصیفی و همچنین برای تحلیل بخش مصاحبه های نیمه ساختاریافته از تحلیل تماتیک به عنوان راهبرد پژوهش استفاده شده است.
یافتهها: یافته های آماری در رابطه با تعداد دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی نشان می دهد که بیشترین تعداد دانشجویان مربوط به سال تحصیلی 91-1390 می باشد و روند جذب و تعداد دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی طی سالهای متعدد مورد بررسی همواره کاهشی بوده است. یافته های بخش کیفی و مصاحبه ها نیز بیانگر این است که چالشهای اشتغال دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به سه مقوله کلی 1- عوامل فردی 2- عوامل درون نظام آموزش عالی 3- عوامل عوامل برون دانشگاهی، تقسیم بندی می شود.
نتیجهگیری: برای رفع چالشهای اشتغال دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی پیشنهاد می گردد اقدامات اساسی را طی سه مرحله قبل از دانشجویی و حین فرایند جذب دانشجو با تاکید برانگیزه و نگرش اولیه متقاضیان ، در زمان دانشجویی با تاکید بر مهارت ورزی آنان و آموزش محتوای مورد نیاز بازار کار و پسا دانشجویی یا دانش آموختگی با تاکید بر ارتباط صنعت و دانشگاه را مد نظر قرار داد.
امیر رضا اصنافی
چکیده
هدف: مقاله حاضر به معرفی روش تحلیل گفتمان، اهداف و چگونگی کاربرد آن، به عنوان یکی از روشهای تحقیق کیفی پرداخته و با توجه به اینکه روش تحلیل گفتمان، توانسته است در رشتههای مختلف علوم انسانی و اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد، در مقاله حاضر به چگونگی کاربرد تحلیل گفتمان در پژوهشهای کتابداری نیز پرداخته شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر ...
بیشتر
هدف: مقاله حاضر به معرفی روش تحلیل گفتمان، اهداف و چگونگی کاربرد آن، به عنوان یکی از روشهای تحقیق کیفی پرداخته و با توجه به اینکه روش تحلیل گفتمان، توانسته است در رشتههای مختلف علوم انسانی و اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد، در مقاله حاضر به چگونگی کاربرد تحلیل گفتمان در پژوهشهای کتابداری نیز پرداخته شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع مروری بوده و با استفاده از بررسی متون مرتبط با موضوع مقاله، و تحلیل آنها نسبت به گردآوری مطالب اقدام شده است. یافتهها: بررسی متون نشان داد که تحلیل گفتمان فراتر از مرزهای زبانشناسی رفته است و یک زمینه مطالعاتی بین رشتهای محسوب میشود. بنابراین معنایی فراتر از سخن که در زبانشناسی مطرح میشود مدنظر آن است. سطح گفتمان تک بعدی نیست و هر سطح به سطوح یا ابعاد کوچکتری تقسیم میشود به نظر میرسد که کاربرد شیوه تحلیل گفتمان میتواند پژوهشگران را از پرداختن انحصاری به روشهای تحقیق کمّی خطی و سنتی دور کند و توجه آنها را به استفاده از روشهای نوین پژوهش جلب سازد. نتیجهگیری: به نظر میرسد که به روش تحلیل گفتمان، میتواند نشان دهد چگونه مفاهیم مختلف در علم اطلاعات و دانش شناسی شکل گرفتهاند.
حیدر مختاری؛ حمیدرضا رضایی امیدی؛ سودابه نوذری
چکیده
مقدمه و هدف: اصل درستنویسی اصل مشترک نوشتن به یک زبان است. درستنویسی، بهویژه در نوشتار علمی ضروری و عامل روان و سلیس بودن متن است. هدف این مطالعه نگاهی نقادانه به مسائل و مشکلات ویرایشی نوشتههای مربوط به علم اطلاعات و دانششناسی از لابهلای مقالات منتشر شده در مجلات جاری این رشته به زبان فارسی است. روش: تعداد 89 مقالۀ منتشر ...
بیشتر
مقدمه و هدف: اصل درستنویسی اصل مشترک نوشتن به یک زبان است. درستنویسی، بهویژه در نوشتار علمی ضروری و عامل روان و سلیس بودن متن است. هدف این مطالعه نگاهی نقادانه به مسائل و مشکلات ویرایشی نوشتههای مربوط به علم اطلاعات و دانششناسی از لابهلای مقالات منتشر شده در مجلات جاری این رشته به زبان فارسی است. روش: تعداد 89 مقالۀ منتشر شده در آخرین شماره از یازده عنوان مجلۀ فارسی این رشته، در تابستان و پاییز 1392 تحلیل محتوا و از نظر مسائل ویرایشی در سه نوع ویرایش (فنی، ساختاری-زبانی، و محتوایی یا تخصصی) بررسی شد. یافتهها: نتایج نشان دهندۀ وجود نارساییهای زیاد در این زمینه و حاکی از راهیابی «آیین بدنویسی»[1] به نوشتههای این رشته در هر سه نوع ویرایش بود. نتیجهگیری: آموزش کاربردی زبان فارسی در دورۀ تحصیلات دانشگاهی، دقت نویسندگان در نوشتن مقالات، حساسیت داوران و وسواس ویراستاران برای رفع نسبی این نارساییها لازم است. [1] این عبارت را از زندهیاد دکتر عبّاس حرّی (1370) عاریت گرفتهایم.