علم سنجی
الهام عبدالهپور؛ منصور کلاه کج
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر به طور عمده شناسایی و معرفی شیوههای تحلیل مقالات این حوزه به منظور آگاهی و شناخت گونههای تحلیل این مقالات در ذیل دو رویکرد کمی وکیفی است. روش پژوهش: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ روشﻫﺎی ﻋﻠﻢ ﺳﻨﺠﯽ و ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﺠﻠﻪﻫﺎی ﺣﻮزه هنر انجام شده است. در این فرآیند مقالات 11 مجله علمی تعیین اعتبار شده به وسیله کمسیون ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر به طور عمده شناسایی و معرفی شیوههای تحلیل مقالات این حوزه به منظور آگاهی و شناخت گونههای تحلیل این مقالات در ذیل دو رویکرد کمی وکیفی است. روش پژوهش: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ روشﻫﺎی ﻋﻠﻢ ﺳﻨﺠﯽ و ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﺠﻠﻪﻫﺎی ﺣﻮزه هنر انجام شده است. در این فرآیند مقالات 11 مجله علمی تعیین اعتبار شده به وسیله کمسیون نشریات علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در بازة زمانی سال 1398 بازیابی و در مجموع ۲۹۱ مقاله علمی استخراج و بررسی شد. در ادامه بخش روششناسی مقالههای دریافت شده به کمک روشهای علم سنجی، تحلیل و دادههای موردنیاز استخراج شد. برای استخراج دادهها از نرم افزار اکسل استفاده شده است یافتهها: ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی این پژوهش ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ از۲۹۱ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ،۲۵۶ ﻣﻘﺎﻟﻪ (۸۸ درﺻﺪ) رویکرد کیفی، ۲۰ﻣﻘﺎﻟﻪ (۷ درﺻﺪ) با روﯾﮑﺮد ﮐﻤﯽ و ۱۵ مقاله (۵ درصد) رویکرد ترکیبی و فراترکیب داشته اﺳﺖ. همچنین در این میان ۱۹۳ ﻣﻘﺎﻟﻪ (۶۶ درﺻﺪ) ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از مطالعات کتابخانهای دادهﻫﺎی خود را ﮔﺮدآوری کردهاند و روش ترکیبی (کتابخانهای-میدانی) ﺑﺎ۲۱ درﺻﺪ در ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻌﺪی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان روش ﮔﺮدآوری دادهها ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ است. نتیجهگیری: براساس آنچه در یافتههای این مقاله دیده شد علیرغم اینکه بسیاری از مقالات حوزه هنر با رویکردهای موضوعی متفاوت و دربافتهای متنوع است اما بخش قابل توجهی از این مقالات (بالغ بر 45 درصد)، گونههای تحلیل آنها توصیفی و تحلیلی بیان شده است. گرچه گونههای این تحلیل غالباً در ذیل حوزه رویکردهای کیفی تحقیق است و رویکرد کیفی نیز عمدتاً محقق محور است؛ بنظر میرسد با توجه به تصویری بودن غالب مقالات هنری تنوع گونههای تحلیل میتواند نتایج این تحقیق را دقیقتر کرده و سلیقه نویسندگان را در نتیجهگیری محدودتر کند.
حیدر مختاری؛ حمیدرضا رضایی امیدی؛ سودابه نوذری
چکیده
مقدمه و هدف: اصل درستنویسی اصل مشترک نوشتن به یک زبان است. درستنویسی، بهویژه در نوشتار علمی ضروری و عامل روان و سلیس بودن متن است. هدف این مطالعه نگاهی نقادانه به مسائل و مشکلات ویرایشی نوشتههای مربوط به علم اطلاعات و دانششناسی از لابهلای مقالات منتشر شده در مجلات جاری این رشته به زبان فارسی است. روش: تعداد 89 مقالۀ منتشر ...
بیشتر
مقدمه و هدف: اصل درستنویسی اصل مشترک نوشتن به یک زبان است. درستنویسی، بهویژه در نوشتار علمی ضروری و عامل روان و سلیس بودن متن است. هدف این مطالعه نگاهی نقادانه به مسائل و مشکلات ویرایشی نوشتههای مربوط به علم اطلاعات و دانششناسی از لابهلای مقالات منتشر شده در مجلات جاری این رشته به زبان فارسی است. روش: تعداد 89 مقالۀ منتشر شده در آخرین شماره از یازده عنوان مجلۀ فارسی این رشته، در تابستان و پاییز 1392 تحلیل محتوا و از نظر مسائل ویرایشی در سه نوع ویرایش (فنی، ساختاری-زبانی، و محتوایی یا تخصصی) بررسی شد. یافتهها: نتایج نشان دهندۀ وجود نارساییهای زیاد در این زمینه و حاکی از راهیابی «آیین بدنویسی»[1] به نوشتههای این رشته در هر سه نوع ویرایش بود. نتیجهگیری: آموزش کاربردی زبان فارسی در دورۀ تحصیلات دانشگاهی، دقت نویسندگان در نوشتن مقالات، حساسیت داوران و وسواس ویراستاران برای رفع نسبی این نارساییها لازم است. [1] این عبارت را از زندهیاد دکتر عبّاس حرّی (1370) عاریت گرفتهایم.