شهناز خادمی زاده؛ سمیه آورند؛ مرضیه مهرابیان؛ منصوره هاتفی کیا
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مطالعهی نقش کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز در توسعهی پایدار استان خوزستان انجام شده است.
روششناسی: این پژوهش از منظر هدف از نوع مطالعات کاربردی و توسعهای و از منظر روش جز مطالعات کیفی میباشد. در این پژوهش از روش پدیدارشناسی توصیفی کلایزری (Colaizzi) تبعیت شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش کلیه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف مطالعهی نقش کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز در توسعهی پایدار استان خوزستان انجام شده است.
روششناسی: این پژوهش از منظر هدف از نوع مطالعات کاربردی و توسعهای و از منظر روش جز مطالعات کیفی میباشد. در این پژوهش از روش پدیدارشناسی توصیفی کلایزری (Colaizzi) تبعیت شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش کلیه صاحبنظران و متخصصان و پژوهشگران حوزه توسعه پایدار استان خوزستان است که نمونه آماری به روش هدفمند (Purposeful Sampling) تا رسیدن به اشباع نظری (Data Saturation) ادامه یافته است و تعداد 10 نفر بهعنوان نمونه آماری در پژوهش مشارکت داشتند و در فرایند مصاحبه عمیق قرار گرفتهاند.
یافتهها: تجزیه و تحلیل مصاحبههای انجامشده در رابطه با نقش کتابخانههای دانشگاهی در توسعه پایدار استان خوزستان در قالب تحلیل مضمونی در سه سطح مضمون فراگیر، سازماندهنده و پایه دستهبندی شده است. نتایج تجزیه و تحلیل مصاحبهها 132 مضمون پایه را در 24 مضمون سازماندهنده و 4 مضمون پایه شناسایی کرده است.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد، کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان از چهار بعد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و محیطی در توسعه پایدار تأثیر داشته است در نتیجه ضرورت دارد که کتابخانهها در راستای عملکرد بهتر در این زمینه به تغییر نقش کاربری کتابخانه به مراکز اشاعه اطلاعات و تبادل اندیشهها بپردازند