لاله فروتن راد؛ هاجر زارعی؛ عصمت مومنی؛ سید جواد مرتضوی امیری
چکیده
چکیده: مقدمه: ایجاد دانش در سازمان و تبدیل و انتقال آن، به میزان مهارت و توانایی نیروی انسانی ماهر بستگی دارد. موفقیت توانمندسازی کارکنان نیز به عوامل و موانعی بستگی دارند.هدف: پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کتابداران، جهت ایجاد و انتقال دانش در میان کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی ایران و تهران، پرداخته است.روش: این ...
بیشتر
چکیده: مقدمه: ایجاد دانش در سازمان و تبدیل و انتقال آن، به میزان مهارت و توانایی نیروی انسانی ماهر بستگی دارد. موفقیت توانمندسازی کارکنان نیز به عوامل و موانعی بستگی دارند.هدف: پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کتابداران، جهت ایجاد و انتقال دانش در میان کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی ایران و تهران، پرداخته است.روش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی بود. جامعه آماری، تعداد 104 نفر از کتابداران کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی ایران و تهران بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی- استنباطی با آزمون های پیرسون (برای داده-های با توضیع نرمال) و اسپیرمن (برای داده های کیفی اسمی)، و نرمافزارهای اس پی اس اس ( نسخه 23) و آموس استفاده گردید.یافته ها: یافته ها نشان داد که بین عوامل فردی و ایجاد دانش رابطه معناداری وجود دارد. هچنین بین عوامل فردی و انتقال دانش رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجه: نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که میان عوامل فردی و گروهی(جنسیت، میزان تحصیلات، احساس اعتماد، و احساس معنی داری) بیشترین تاثیر را بر توانمندسازی کتابداران جهت ایجاد و انتقال دانش داشته است.
علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ مرضیه معارف وند؛ سعید مظلومیان
چکیده
هدف: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری سازی دانش را فراهم نماید.
روش شناسی: تحقیق حاضر با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاریسازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار ...
بیشتر
هدف: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری سازی دانش را فراهم نماید.
روش شناسی: تحقیق حاضر با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاریسازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش از فنون دلفی و جهت رتبه بندی عوامل شناسایی شده از تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که در زمینه عوامل ساختاری جهت تجاریسازی دانش در دانشگاه اصفهان، شاخص "وجود مراکز تجاریسازی در دانشگاهها یا ایجاد نهاد انتقال فناوری و تجاریسازی در دانشگاهها" بیشترین اهمیت را دارد. براساس مشاهدات صورت گرفته، دانشگاه اصفهان فاقد نهادی با ماموریت تجاریسازی دانش است. فعالیت های تجاریسازی به صورت غیرمتمرکز و از طریق دفتر ارتباط با صنعت صورت میگیرد. شاخصهای "تامین منابع مالی مورد نیاز در مراحل نخستین فرایند تجاریسازی(نمونه سازی و تست محصول)" و "برقراری روابط استراتژیک بین دانشگاه با صنعت برای مبادله، انتقال، و جذب نتایج تحقیقات" در رتبه های بعدی میزان اهمیت قرار گرفته اند.
نتیجه گیری: دانشگاه اصفهان فاقد ساز و کار مناسب جهت دریافت، ارزیابی و معرفی روند تجاریسازی تحقیقات است. وجود مرکز تجاریسازی دانش جهت برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با فرایند تجاری سازی تحقیقات ضروری به نظر میرسد. همچنین طراحی سیستم اطلاعاتی جهت معرفی زمینههای تحقیقاتی، ارتباط با صنعت می تواند گامی موثر در رفع موانع تجاری سازی مورد اشاره در نتایج تحقیق حاضر است.
علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ عاصفه عاصمی؛ مظفر چشمه سهرابی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق شناسایی ساختار فکری دانش در حوزۀ تجاریسازی دانش و معرفی حوزههای پژوهشی زیرمجموعۀ آن است. روش شناسی: این تحقیق که از نوع کاربردی است که با استفاده از روشهای رایج در مطالعات علم سنجی از قبیل فن تحلیل همواژگانی و همچنین روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعۀ این تحقیق شامل 110464 واژۀ به کار گرفته شده در 38876 رکورد ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق شناسایی ساختار فکری دانش در حوزۀ تجاریسازی دانش و معرفی حوزههای پژوهشی زیرمجموعۀ آن است. روش شناسی: این تحقیق که از نوع کاربردی است که با استفاده از روشهای رایج در مطالعات علم سنجی از قبیل فن تحلیل همواژگانی و همچنین روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعۀ این تحقیق شامل 110464 واژۀ به کار گرفته شده در 38876 رکورد نمایه شده در پایگاه وباوساینس میباشد. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که از نظر فراوانی، کلیدواژههای «انتقال دانش»، «انتقال فناوری»، و «نوآوری»، و از نظر هم رخدادی زوجهای کلیدواژهای «مدیریت دانش و انتقال دانش»، «نوآوری و انتقال فناوری»، و «نوآوری و انتقال دانش» بیشترین فراوانی را در مطالعات صورت گرفته در حوزه تجاریسازی دانش داشتهاند. یافتههای مربوط به خوشهبندی سلسله مراتبی نیز منجر به شکلگیری یازده خوشه در حوزه تجاریسازی دانش گردید. این خوشهها عبارتند از: «مدیریت دانش»، «دانش»، «انتقال فناوری»، «بازاریابی»، «بازاریابی محصولات»، «تجاریسازی فناوری»، «تبادل دانش»، «نوآوری»، «توسعه پایدار»، «مجوز ثبت اختراع» و«تجاریسازی». بیشترین فراوانی به دست آمده در بخش همواژگانی به ترتیب مربوط است به «مدیریت دانش و انتقال دانش»، «نوآوری و انتقال فناوری» و «نوآوری و انتقال دانش». نتیجه گیری: علاوه بر مؤلفههای مورد کاربرد در راهبرد جستجو از قبیل: «انتقال دانش»، «انتقال فناوری»، «نوآوری»، «تجاریسازی» و «پتنت»، موضوعات و مباحث دیگر از قبیل: «ارتباط دانش و صنعت»، «مدیریت دانش»، «حقوق مالکیت معنوی»، «تحقیق و توسعه»، و «کارآفرینی» در پژوهشهای این حوزه شناخته شد. همواژگانی موجود بین واژههای «نوآوری، انتقال فناوری و انتقال دانش» نشان دهنده رابطه بین تولید دانش در بخش دانشگاهی و انتقال آن به بخش صنعت، و تولید محصولات و همچنین کارآفرینی است.
مریم شمسایی؛ فریبا نظری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی موانع انتقال دانش از مسئولان بخشها به پرسنل تازهکار و طرحی در محیط بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بر اساس الگوی ژولانسکی است.
روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که با رویکرد علّی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بوده ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی موانع انتقال دانش از مسئولان بخشها به پرسنل تازهکار و طرحی در محیط بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بر اساس الگوی ژولانسکی است.
روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که با رویکرد علّی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بوده و نمونه پژوهش شامل 220 نفر از کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بهروش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساخته طراحیشده براساس پژوهش ژولانسکی (1996) بوده است. پرسشنامهی مورد استفاده در پژوهش شامل چهار مؤلفهی منبع دانش، دریافتکنندهی دانش، بافت سازمان و خصوصیات دانش است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آزمون T تکنمونهای جهت پاسخگویی به سؤالات و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به منظور سنجش فرضیههای تحقیق استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان می دهد که سطح معناداری رابطه چندگانه بین متغیرهای پیشبین منبع دانش، دریافتکنندهی دانش، خصوصیات دانش و بافت سازمانی با انتقال دانش 000/0 شده و آزمون مورد نظر معنادار و همبستگی چندگانه متغیرهای فوق با ضریب 345/0 تأیید شد.
نتیجه گیری: بهطورکلی نتایج این پژوهش نشان میدهند که از بین منبع دانش، دریافتکنندهی دانش، خصوصیات دانش و بافت سازمانی؛ این منبع دانش بوده است که رابطهی بیشتری با انتقال دانش داشته و توجه بیشتری را نیز از سوی محققان به خود اختصاص داده است. لذا، انجام پژوهشهای بیشتر و منسجمتر در مورد هر یک از موارد مطرح شده توصیه میشود.
محمدحسین رونقی؛ کامران فیضی؛ امین اسدپور
چکیده
دانش نقش حیاتی در دنبال کردن اهداف سازمان ها ایفا میکند. مدیریت دانش در سازمان ها تبدیل به یک مزیت رقابتی شده است. در ارتباط با پدیده هایی که کاملا عینی نیستند استفاده از روش های کمّی دقیق، خطا پذیر است. یکی از روش های ارزیابی و تصمیم گیری غیر قطعی پدیده ها، استفاده از تئوری سیستم های خاکستری است. بر اساس این تئوری بوسیله بازه ها و مقادیر ...
بیشتر
دانش نقش حیاتی در دنبال کردن اهداف سازمان ها ایفا میکند. مدیریت دانش در سازمان ها تبدیل به یک مزیت رقابتی شده است. در ارتباط با پدیده هایی که کاملا عینی نیستند استفاده از روش های کمّی دقیق، خطا پذیر است. یکی از روش های ارزیابی و تصمیم گیری غیر قطعی پدیده ها، استفاده از تئوری سیستم های خاکستری است. بر اساس این تئوری بوسیله بازه ها و مقادیر خاکستری نتایج نزدیک به واقعیت حاصل می شود. پژوهش پیش رو از نوع توصیفی پیمایشی است. هدف این پژوهش چگونگی ارزیابی فرایندها و اجزای مدیریت دانش در یک سازمان بوسیله مقادیر غیر قطعی خاکستری می باشد. جهت شفاف سازی راهکار پژوهش، شرکت همکاران سیستم جهت مطالعه موردی انتخاب شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران شرکت مورد مطالعه می باشد. تعداد 280 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. بوسیله پرسشنامه هفت بعد مدیریت دانش در یک سازمان شامل: راهبرد، ساختار، افراد-نقشها، فناوری – سیستم های اطلاعاتی، ایجاد دانش، انتقال دانش و دسترسی به دانش بر اساس نظر خبرگان انتخاب و توسط تئوری سیستم های خاکستری مورد ارزیابی قرار گرفتند. از مهم ترین نتایج پژوهش چگونگی کاربرد روش غیر قطعی تئوری خاکستری در ارزیابی مدیریت دانش یک سازمان است همچنین از دیگر نتایج حاصله می توان به فاصله نسبی بین وضعیت موجود و مطلوب در دو بعد از مدیریت دانش یعنی انتقال دانش و کارکنان در سازمان مورد مطالعه اشاره کرد.