عوامل توانمندسازی کتابداران جهت ایجاد و انتقال دانش (مطالعه موردی دانشگاه-های علوم پزشکی ایران و تهران)

لاله فروتن راد؛ هاجر زارعی؛ عصمت مومنی؛ سید جواد مرتضوی امیری

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.31157.1656

چکیده
  چکیده: مقدمه: ایجاد دانش در سازمان و تبدیل و انتقال آن، به میزان مهارت و توانایی نیروی انسانی ماهر بستگی دارد. موفقیت توانمندسازی کارکنان نیز به عوامل و موانعی بستگی دارند.هدف: پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کتابداران، جهت ایجاد و انتقال دانش در میان کتابداران دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران، پرداخته است.روش: این ...  بیشتر

اولویت بندی عوامل تأثیرگذار بر تجاری سازی دانش در دانشگاهها: مطالعه موردی

علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ مرضیه معارف وند؛ سعید مظلومیان

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22055/slis.2019.30837.1646

چکیده
  هدف: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت ­بندی عوامل تأثیرگذار در تجاری­سازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری­ سازی دانش را فراهم نماید. روش­ شناسی: تحقیق حاضر  با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاری­سازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار ...  بیشتر

ساختار دانش در مطالعات مربوط به تجاری‌سازی دانش با استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه و مصوّرسازی علم

علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ عاصفه عاصمی؛ مظفر چشمه سهرابی

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، ، صفحه 45-66

https://doi.org/10.22055/slis.2017.24056.1416

چکیده
  هدف: هدف این تحقیق شناسایی ساختار فکری دانش در حوزۀ تجاری­سازی دانش و معرفی حوزه­های پژوهشی زیرمجموعۀ آن است. روش­ شناسی: این تحقیق که از نوع کاربردی است که با استفاده از روش‌های رایج در مطالعات علم سنجی از قبیل فن تحلیل هم­واژگانی و همچنین روش تحلیل شبکه­ انجام شده است. جامعۀ این تحقیق شامل 110464 واژۀ به کار گرفته شده در 38876 رکورد ...  بیشتر

بررسی موانع انتقال دانش از مسئولان بخش‌ها به پرسنل تازه‌کار و طرحی در محیط بیمارستان شهدای خلیج ‌فارس بوشهر بر اساس الگوی ژولانسکی

مریم شمسایی؛ فریبا نظری

دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، ، صفحه 113-128

https://doi.org/10.22055/slis.2018.23441.1389

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی موانع انتقال دانش از مسئولان بخش‌ها به پرسنل تازه‌کار و طرحی در محیط بیمارستان شهدای خلیج ‌فارس بوشهر بر اساس الگوی ژولانسکی است. روش­شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که با رویکرد علّی انجام شده است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بوده ...  بیشتر

ارزیابی ابعاد مدیریت دانش در سازمان با استفاده از تئوری سیستم های خاکستری

محمدحسین رونقی؛ کامران فیضی؛ امین اسدپور

دوره 9، شماره 19 ، خرداد 1396، ، صفحه 77-96

https://doi.org/10.22055/slis.2017.11637

چکیده
  دانش نقش حیاتی در دنبال کردن اهداف سازمان ها ایفا میکند. مدیریت دانش در سازمان ها تبدیل به یک مزیت رقابتی شده است. در ارتباط با پدیده هایی که کاملا عینی نیستند استفاده از روش های کمّی دقیق، خطا پذیر است. یکی از روش های ارزیابی و تصمیم گیری غیر قطعی پدیده ها، استفاده از تئوری سیستم های خاکستری است. بر اساس این تئوری بوسیله بازه ها و مقادیر ...  بیشتر