مدیریت دانش
زهرا فرجی؛ عاطفه زارعی؛ فریبرز درودی
چکیده
مقدمه : امروزه بهبود ارائه خدمت یک ضرورت است. خلق ارزش از خدمات کتابخانه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست و خصوصاً در حوزه کتابخانه های دانشگاهی مورد توجه کاربران می باشد تحقیق حاضر با هدف تعیین مولفه ها و ارائه الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی در کتابخانههای دانشگاهی از طریق رفتار تسهیم دانش در بین کتابداران به انجام رسیده است.روش بررسی:این ...
بیشتر
مقدمه : امروزه بهبود ارائه خدمت یک ضرورت است. خلق ارزش از خدمات کتابخانه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست و خصوصاً در حوزه کتابخانه های دانشگاهی مورد توجه کاربران می باشد تحقیق حاضر با هدف تعیین مولفه ها و ارائه الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی در کتابخانههای دانشگاهی از طریق رفتار تسهیم دانش در بین کتابداران به انجام رسیده است.روش بررسی:این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی اکتشافی می باشد. جامعه آماری این تحقیق 9 نفر از خبرگان حوزههای مدیریت دانش و کتابداران (شامل اساتید دانشگاهی، مدیران اجرایی کتابخانههای دانشگاهی، و کتابداران مجرب) بودند که به ساختار و وضعیت کتابخانه های دانشگاهی و وظایف کتابداران شاغل در این کتابخانهها اشراف کامل داشتند. مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت. در این تحقیق، از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد و این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت.یافته ها: پس از کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی، مولفه های اساسی تعیین شدند و مدل مفهومی تحقیق بر اساس مدل پارادایمی طراحی شد. تأکید مدیران بر لزوم تسهیم دانش، تحصیلات کتابداران در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی، ارتباطات دانشی بین کتابداران به صورت رسمی و غیررسمی، دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانه های دانشگاهی، رویههای سازمانی، الگوبرداری از کتابخانههای دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی از مهمترین مولفه های تعیین شده در راستای خلق ارزش خدماتی می باشند.نتیجه گیری: نتایج تحقیق منجر به طراحی الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی برای مراجعهکنندگان کتابخانههای دانشگاهی از طریق رفتار تسهیم دانش در بین کتابداران (بر اساس ساختار مدل پارادایمی) شد.
سهیلا خوئینی؛ علیرضا نوروزی؛ فاطمه فهیم نیا
چکیده
هدف: شناسایی نحوه اجرای کتابدرمانی (بالینی) از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی با تأکید بر نقش کتابداران است.
روششناسی: پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش 61 نفر از متخصصان این حوزه در رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی هستند. لذا به علت حجم کم ...
بیشتر
هدف: شناسایی نحوه اجرای کتابدرمانی (بالینی) از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی با تأکید بر نقش کتابداران است.
روششناسی: پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش 61 نفر از متخصصان این حوزه در رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی هستند. لذا به علت حجم کم جامعه از نمونهگیری صرف نظر شد. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محققساخته (مبتنی بر وب) است.
یافتهها: بر اساس یافتهها، روانشناسان با میانگین 45/4، مشاوران با میانگین 40/4 و کتابداران با میانگین 25/4 از جمله افراد دخیل در اجرای کتابدرمانی بالینی هستند. مهمترین ویژگیهای شخصیتی، اخلاقی و دانش و مهارتی کتابدرمانگران به ترتیب انگیزه و خلاقیت داشتن، رازدار بودن و گذراندن دورههایی در حوزههای مرتبط هستند. مهمترین وظیفه یک کتابدار، شناخت منابع اطلاعاتی و مهمترین وظیفه سایر افراد به ترتیب، تأیید سیاهه کتابها قبل از خرید توسط کتابداران است. کتابدرمانی خلاق و کتابدرمانی گروهی نیز از جمله مهمترین روشهای اجرای کتابدرمانی هستند.
نتیجه گیری: از دیدگاه پاسخدهندگان، کتابدرمانی خلاق که میتواند شامل جلسات بحث و گفتگو در مورد کتابهای خوانده شده به صورت رسمی یا غیررسمی، استفاده از داستان یا شعر برای تشویق درمانجویان به نوشتن و یا تحریک احساسات و بحث در مورد آنها و مواردی از این قبیل باشد، بهترین روش اجرای کتابدرمانی است؛ چرا که خواندن کتاب بدون تمرین و تجربه عملی بعد از مدتی فراموش خواهد شد. در حالی که اگر خواندن کتاب توأم با بحث و گفتگو در مورد آن از زوایای مختلف باشد، نتیجه بهتر و مؤثرتری خواهد داشت.
علیرضا افشانی؛ محمد توکلیزادهراوری؛ فرامرز سهیلی؛ اکرم جنتیفر
چکیده
هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان رضایت شغلی و میزان تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد و رابطهی این دو متغیر انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که طبق آمار اداره کل کتابخانههای عمومی استان یزد، تعداد ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان رضایت شغلی و میزان تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد و رابطهی این دو متغیر انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که طبق آمار اداره کل کتابخانههای عمومی استان یزد، تعداد آنها 181 نفر بوده است. سعی شد همه آنها مورد مطالعه قرار گیرند یا به عبارت دیگر، سرشماری صورت گیرد ولی با توجه به عدم همکاری برخی از کتابداران، در مجموع 153 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه بوده است. اعتبار ابزار به شیوه محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد.
یافتهها: تعهد سازمانی کتابدارن بیش از حد متوسط بوده ولی میزان رضایت شغلی آنها تفاوت معنیداری با متوسط نظری نداشته است. بین میانگین میزان رضایت شغلی و میزان تعهدسازمانی مردان و زنان تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین میزان رضایت شغلی و میزان تعهدسازمانی رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت.