مدیریت دانش
علی شجاعی فرد
چکیده
هدف: شناسایی فرصت کارآفرینی نقطه عطف فعالیتهای است که جهت تبدیل یک ایده به سرمایه صورت میگیرند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی تشخیص فرصتهای کارآفرینانه با توجه به نقش سواد رسانهای و هوشیاری کارآفرینانه صورت گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی و از نوع همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام ...
بیشتر
هدف: شناسایی فرصت کارآفرینی نقطه عطف فعالیتهای است که جهت تبدیل یک ایده به سرمایه صورت میگیرند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی تشخیص فرصتهای کارآفرینانه با توجه به نقش سواد رسانهای و هوشیاری کارآفرینانه صورت گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی و از نوع همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش780 نفر دانشجویان شاغل به تحصیل در آموزشکده فنی و حرفهای دخترانه شیراز می-باشند که تعداد 300 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای متشکل از خرده مقیاسهای سواد رسانهای فلسفی(1393)، هوشیاری کارآفرینانه تنگ و مورفی(2012) و تشخیص فرصتهای کارآفرینانه پوهکا(2010) میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از ضرایب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر و تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزارهای اموس و اسپیاساس استفاده شدهاست.یافتهها: نتایج نشان میدهد که ابعاد پنجگانه سواد رسانهای به صورت مستقیم بر ابعاد هوشیاری کارآفرینانه(پویش و جستجو، همکاری و ارتباط و ارزیابی و قضاوت) تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین ابعاد سواد رسانهای تآثیر مستقیم و معناداری بر تشخیص فرصتهای کارافرینانه دارند. در این بین تأثیر بعد نگاه انتقادی(**65/0) بیشتر از سایر ابعاد است. سواد رسانهای به واسطه ابعاد هوشیاری کارآفرینانه(پویش و جستجو، و همکاری و ارتباط) بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه تأثیر غیرمستقیم دارد. این تأثیرگذاری در مورد ابعاد نگاه انتقادی(**83/0) و گزینش آگاهانه(**61/0) بیشتر از سایر ابعاد است. از میان ابعاد هوشیاری کارآفرینانه، بعد پویش و جستجو بیشترین تأثیر را بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه دارد. نتیجهگیری: توسعه سواد رسانهای باعث افزایش دید انتقادی و روحیه همکاری افراد خواهد شد. سواد رسانهای زمینه را جهت افزایش تشخیص فرصتهای کارآفرینان فراهم میکند.