علم سنجی
ژیان درویشی؛ المیرا جنوی؛ مریم صرافزاده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل فعالیتهای اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی در شبکهی اجتماعی لینکدین است.روش شناس: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی است و روش مورد استفاده در این پژوهش کتابخانهای و تحلیل شبکههای اجتماعی است که با رویکرد کمی انجام شده است. جامعه پژوهش را تمامی اعضای هیئت علمی شاغل رشته ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل فعالیتهای اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی در شبکهی اجتماعی لینکدین است.روش شناس: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی است و روش مورد استفاده در این پژوهش کتابخانهای و تحلیل شبکههای اجتماعی است که با رویکرد کمی انجام شده است. جامعه پژوهش را تمامی اعضای هیئت علمی شاغل رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی ایران تشکیل داده است. دادهها به صورت دستی و طی ماههای خرداد و تیر 1398 با بررسی صفحات پروفایل هر یک از این اعضا به دست آمدهاند. سپس دادههای به دست آمده وارد نرمافزار اکسل شده و بر اساس پرسشهای پژوهش جدولبندی و تحلیل شدهاند.یافته ها: یافتهها نشان داد که 13/59 درصد اعضای هیئت علمی عضو شبکهاجتماعی لینکدین هستند. از این تعداد تنها 64/17 درصد از نظر درج پست، کامنت و لایک فعالیت داشتهاند که بیشترین آمار را "مریم صرافزاده" سپس "امیررضا اصنافی" به خود اختصاص دادهاند. بیشترین موضوع پستهای اعضای هیئت علمی در لینکدین «به اشتراکگذاری و معرفی بروندادهای علمی شخصی» به میزان 07/28 درصد است. در قسمت علاقهمندیهای لینکدین 54 نفر از اعضاء در مجموع 314 گروه، افراد اثرگذار، شرکت و مؤسسههای آموزشی را دنبال کردهاند. به طور کلی، "عبدالرضا نوروزی چاکلی" و "رسول زوارقی" با دنبال کردن 73 مورد از موارد مذکور بیشترین میزان را به خود اختصاص دادهاند. تنوع فعالیتهای "مریم صرافزاده"و "عبدالرضا نوروزی چاکلی" بیشتر از بقیه است. در نهایت بر اساس شاخصهای مورد بررسی مشخص شد که "مریم صرافزاده" با 3161 امتیاز و از بین دانشگاهها؛ دانشگاه تهران با 6271 امتیاز بالاترین عملکرد را داشتهاند.نتیجه گیری و بحث: بهطور کلی با توجه به یافتههای این پژوهش از جمله اینکه کمتر از 14 درصد از اعضای هیأت علمی حاضر در لینکدین، پست به اشتراک گذاشتهاند و نیز کمترین تعامل را با پستهای به اشتراکگذاشته شده دیگر اعضا در قالب لایک و کامنت داشتهاند میتوان گفت که اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی ایران از امکانات و قابلیتهای شبکه اجتماعی لینکدین جهت اشتراک دانش و ارتباط با حرفهمندان و دانشجویان بهره نبردهاند.
فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد؛ نجلا حریری؛ صدیقه محمداسماعیل
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاههای ایران با استفاده از روش ترکیبی بود.
روششناسی: پژوهش حاضر به روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح متوالی– تبیینی- پیگیری تبیینها انجام شد. جامعه آماری، شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای مراکز استانها بود که با استفاده از جدول کرجسی و ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاههای ایران با استفاده از روش ترکیبی بود.
روششناسی: پژوهش حاضر به روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح متوالی– تبیینی- پیگیری تبیینها انجام شد. جامعه آماری، شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای مراکز استانها بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری طبقهای متناسب پس از غربالگری پرسشنامهها تعداد 378 نفر به عنوان حجم نمونه مشخص گردید. گردآوری دادهها، از طریق پرسشنامه محقق ساخته، انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 16 عضو هیأت علمی با مرتبه استادیار به بالا که به صورت هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات بخش کیفی بر اساس روش مصاحبهی نیمه ساختار یافته صورت گرفت. به منظور تحلیل دادههای بخش کمی از رگرسیون چندگانه و در بخش کیفی از شیوه تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی مقولهها استفاده شد. اولویتبندی (وزندهی) بر بخش کیفی انجام شد.
یافتهها: نتایج بخش کمی نشان داد عوامل فردی شامل ویژگیهای شخصیتی، سبکشناختی و تضاد سازمانی، و سبک رهبری توانستند واریانس ارتباطات علمی را به صورت معناداری تبیین کنند. نتایج بخش کیفی علاوه بر تأیید برونداد بخش کمی، مقولهها و عوامل فرعی مؤثر ویژگیهای شخصیتی با 56 کد اولیه و 9 عامل، ویژگیهای سبکشناختی با 64 کد اولیه و 8 عامل، تضاد سازمانی با 54 کد اولیه و 8 عامل و در پایان سبک رهبری با 61 کد اولیه و 8 عامل بدست آمد.
نتیجهگیری: برای پیادهسازی ارتباطات علمی موثر در کشور میبایست جوانب مختلف آن شناسایی گردد و به منظور رسیدن به یک ارتباطات علمی پایدار، نیاز است برنامه راهبردی مناسبی در سطح کشور تدوین شود.