زهرا نعمت الهی؛ فریده عصاره
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضرسنجش میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی شیراز به منظور اطلاع از وضعیت به کارگیری و بهره مندی این کتابخانه ها از فناوری های اطلاعاتی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی است و روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضرسنجش میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی شیراز به منظور اطلاع از وضعیت به کارگیری و بهره مندی این کتابخانه ها از فناوری های اطلاعاتی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی است و روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی طراحی شده توسط نورافروز، حریری و حنفی زاده (1389) استفاده شده است. در این پژوهش از روش های آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی، محاسبه میانگین و انحراف معیار با رسم جدول و نمودار استفاده شده است.یافته ها: نتایج نشان می دهد که کتابخانه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با امتیاز 86/0 بیشترین میزان آمادگی الکترونیکی را بین کتابخانه های دانشگاهی شیراز داشته اما در مقابل کتابخانه دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد با امتیاز 09/1- پایین ترین میزان آمادگی الکترونیکی را دارد.نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهند که اکثر کتابخانه های دانشگاهی شیراز، آمادگی الکترونیکی در سطح متوسط به پایین دارند که این امر نشان دهندۀآمادگی الکترونیکی اندک این کتابخانه ها است.
شبنم شاهینی؛ غلامرضا حیدری؛ عبدالحسین فرج پهلو
چکیده
هدف این پژوهش بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف این کتابخانهها و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود و ارتقاء خدمات و اطلاعرسانی بهینه و روزآمد مطابق با ابعاد و شاخصهای آمادگی الکترونیکی است. این پژوهش مطالعهای پیمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف این کتابخانهها و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود و ارتقاء خدمات و اطلاعرسانی بهینه و روزآمد مطابق با ابعاد و شاخصهای آمادگی الکترونیکی است. این پژوهش مطالعهای پیمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. جامعهی پژوهش متشکل از تمام مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز است. با به کارگیری مدل نورافروز، حریری و حنفی-زاده (1389) و مدل مبتنی بر IUP (میوتولا و ون بریکل، 2006) ارائه شده توسط نوروزی و جعفرپور (1390) و مدل بین المللی «استوپ» به کارگرفته شده در پژوهش بادامچی وایقان (1391) سه پرسشنامه تدوین نموده که روایی آنها از طریق روایی صوری و پایایی آنها از طریق فرمول آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفتند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که به طور کلی این کتابخانهها در آمادگی متوسطی به سر میبرند که به نظر میرسد هر کدام از این ابعاد در این کتابخانهها نیازمند بازنگری و توجه بیشتری تا رسیدن به وضعیت مناسب با عصر حاضر هستند. کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از لحاظ بُعد سخت افزار و امکانات ارتباطی؛ خدمات؛ نفوذ فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی؛ برنامهها و راهبرد؛ و اعتبارات در وضعیت مناسبی به سر نمیبرند و پایینتر از سطح متوسط هستند. آنها در بُعد کیفیت زیرساخت و آمادگی نیروی انسانی به صورت معناداری بالاتر از حد متوسط هستند، و از لحاظ ابعاد نرم افزار؛ امنیت و حفاظت از اطلاعات؛ منابع و محتوای اطلاعاتی؛ سازمان در حد متوسط هستند.