الهه حسن زاده دیزجی؛ فریده عصاره؛ فریبرز خسروی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف انتخاب شاخصهای عملکردی مناسب برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مبتنی بر شاخصهای کتابخانههای ملی جهان و ایزوهای موجود، و بر اساس نظرات خبرگان سازمان کتابخانه ملی ایران با استفاده از فن دلفی فازی انجام گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، پژوهش آمیخته است. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف انتخاب شاخصهای عملکردی مناسب برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مبتنی بر شاخصهای کتابخانههای ملی جهان و ایزوهای موجود، و بر اساس نظرات خبرگان سازمان کتابخانه ملی ایران با استفاده از فن دلفی فازی انجام گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، پژوهش آمیخته است. جامعه آماری این پژوهش در دو بخش انجام شد: بخش اول شامل شاخصهای عملکردی کتابخانههای ملی جهان و بخش دوم شامل نظرات مدیران رده بالای کتابخانه ملی ایران. ابزار پژوهش برای انجام مطالعه دلفی فازی، سیاهه وارسی بود که روایی محتوایی آن با نظر خبرگان تایید شد. سیاهه نهایی مورد بررسی شامل دو دسته سؤالات عمومی و تخصصی است. سؤالات عمومی مشخصات جمعیتشناختی پاسخدهندگان را در برمیگیرد. این سؤالات عبارتند از: جنسیت، سن، مرتبه سازمانی، سابقه کار و میزان تحصیلات. سؤالات تخصصی که بخش اصلی سیاهه وارسی است و شامل 192 شاخص عملکردی که در 11 بُعد (ایجاد مجموعه ملی؛ دسترسپذیری خدمات: فهرستنویسی؛ دسترسپذیری خدمات: دسترسی سریع و آسان؛ دسترسپذیری منابع: کاربرد؛ دسترسپذیری خدمات: دیجیتالی کردن؛ ارائه خدمات مرجع؛ ایجاد پتانسیل برای توسعه؛ حفظ و نگهداری مجموعه؛ مدیریت کارآمد؛ پژوهش؛ و تدوین استانداردها) مطرح شده است.یافتهها: یافتهها نشان داد که از میان 192 شاخص مورد بررسی، 32 شاخص از دیدگاه خبرگان سازمانی جزء عوامل کلیدی هستند. در بُعد "ایجاد مجموعه ملی" 3 شاخص؛ ُبعد "دسترسپذیری" 16 شاخص؛ ُبعد "ارائه خدمات مرجع" 5 شاخص؛ ُبعد "ایجاد پتاسنیل برای توسعه" 3 شاخص؛ ُبعد "حفظ و نگهداری" 2 شاخص؛ ُبعد "مدیریت کارآمد" 3 شاخص از دیدگاه خبرگان سازمانی منتخب شدهاند. همچنین در بُعد "پژوهش" از مجموع 4 شاخص ، هیچ شاخصی از منظر خبرگان سازمان انتخاب نشد. در بُعد "تدوین استانداردهای کتابخانهای" 2 وظیفهی تدوین استانداردهای فهرستنویسی و تدوین استانداردهای دیجیتال و فناوری از سوی خبرگان سازمان منتخب شدند. 2 مورد پیشنهادی (تعداد دادههای کتابشناختی ارائه شده به OCLC، و تعداد شمارههای دادههای جدید مستند به ویاف) که از وظایف معاونتهای مورد بررسی کتابخانه ملی نبود، اما به جهت اهمیت جهانی آنها از خبرگان سؤال شده بود، از سوی خبرگان سازمانی انتخاب نشدنتیجهگیری: با توجه به اینکه شاخصها در سطوح کلان سازمان تعریف میشوند، مدیران میتوانند با استفاده مناسب از یافتههای حاصل از این پژوهش، ضمن اینکه تصویر واضحی از عملکرد کتابخانه ملی را نشان میدهند، در تخصیص منابع، برنامهریزیها و سیاستگذاریهای این سازمان نیز مؤثر واقع شوند.هدف: این پژوهش با هدف انتخاب شاخصهای عملکردی مناسب برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مبتنی بر شاخصهای کتابخانههای ملی جهان و ایزوهای موجود، و بر اساس نظرات خبرگان سازمان کتابخانه ملی ایران با استفاده از فن دلفی فازی انجام گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، پژوهش آمیخته است. جامعه آماری این پژوهش در دو بخش انجام شد: بخش اول شامل شاخصهای عملکردی کتابخانههای ملی جهان و بخش دوم شامل نظرات مدیران رده بالای کتابخانه ملی ایران. ابزار پژوهش برای انجام مطالعه دلفی فازی، سیاهه وارسی بود که روایی محتوایی آن با نظر خبرگان تایید شد. سیاهه نهایی مورد بررسی شامل دو دسته سؤالات عمومی و تخصصی است. سؤالات عمومی مشخصات جمعیتشناختی پاسخدهندگان را در برمیگیرد. این سؤالات عبارتند از: جنسیت، سن، مرتبه سازمانی، سابقه کار و میزان تحصیلات. سؤالات تخصصی که بخش اصلی سیاهه وارسی است و شامل 192 شاخص عملکردی که در 11 بُعد (ایجاد مجموعه ملی؛ دسترسپذیری خدمات: فهرستنویسی؛ دسترسپذیری خدمات: دسترسی سریع و آسان؛ دسترسپذیری منابع: کاربرد؛ دسترسپذیری خدمات: دیجیتالی کردن؛ ارائه خدمات مرجع؛ ایجاد پتانسیل برای توسعه؛ حفظ و نگهداری مجموعه؛ مدیریت کارآمد؛ پژوهش؛ و تدوین استانداردها) مطرح شده است.یافتهها: یافتهها نشان داد که از میان 192 شاخص مورد بررسی، 32 شاخص از دیدگاه خبرگان سازمانی جزء عوامل کلیدی هستند. در بُعد "ایجاد مجموعه ملی" 3 شاخص؛ ُبعد "دسترسپذیری" 16 شاخص؛ ُبعد "ارائه خدمات مرجع" 5 شاخص؛ ُبعد "ایجاد پتاسنیل برای توسعه" 3 شاخص؛ ُبعد "حفظ و نگهداری" 2 شاخص؛ ُبعد "مدیریت کارآمد" 3 شاخص از دیدگاه خبرگان سازمانی منتخب شدهاند. همچنین در بُعد "پژوهش" از مجموع 4 شاخص ، هیچ شاخصی از منظر خبرگان سازمان انتخاب نشد. در بُعد "تدوین استانداردهای کتابخانهای" 2 وظیفهی تدوین استانداردهای فهرستنویسی و تدوین استانداردهای دیجیتال و فناوری از سوی خبرگان سازمان منتخب شدند. 2 مورد پیشنهادی (تعداد دادههای کتابشناختی ارائه شده به OCLC، و تعداد شمارههای دادههای جدید مستند به ویاف) که از وظایف معاونتهای مورد بررسی کتابخانه ملی نبود، اما به جهت اهمیت جهانی آنها از خبرگان سؤال شده بود، از سوی خبرگان سازمانی انتخاب نشدنتیجه گیری: با توجه به اینکه شاخصها در سطوح کلان سازمان تعریف میشوند، مدیران میتوانند با استفاده مناسب از یافتههای حاصل از این پژوهش، ضمن اینکه تصویر واضحی از عملکرد کتابخانه ملی را نشان میدهند، در تخصیص منابع، برنامهریزیها و سیاستگذاریهای این سازمان نیز مؤثر واقع شوند.
اعظم نجفقلی نژاد؛ نجلا حریری؛ علی صادق زاده
چکیده
هدف: مطالعه دورکاری در کتابخانه ملی ایران از دو دیدگاه کارمندان دورکار و مدیران آنها روششناسی: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که در بین کارمندان دورکار (با حداقل حداقل 6 ماه سابقه دورکاری) و مدیران آنها در کتابخانه ملی ایران توزیع گردید. در زمان پژوهش، 85 نفر، واجد این شرط بودند که از این ...
بیشتر
هدف: مطالعه دورکاری در کتابخانه ملی ایران از دو دیدگاه کارمندان دورکار و مدیران آنها روششناسی: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که در بین کارمندان دورکار (با حداقل حداقل 6 ماه سابقه دورکاری) و مدیران آنها در کتابخانه ملی ایران توزیع گردید. در زمان پژوهش، 85 نفر، واجد این شرط بودند که از این تعداد 70 نفر به پرسشنامه دورکاری پاسخ دادند.30 نفر از مدیران دورکاران نیز درباره دورکاری نظر دادند. ضریب آلفای کرونباخ در دو پرسشنامه مدیران و کارمندان دورکار به ترتیب 85/0 و 80/0 بود.یافتهها: یافتهها نشان داد 85% دورکاران زن و بیش از 80% متاهل بودند. بخش پردازش بیشترین تعداد دورکاران را شامل میشد.31% دورکاران از اتومبیل شخصی برای رسیدن به محل کار استفاده میکردند. بیش از 64% دورکاران بالاترین میزان رضایت از دورکاری را گزارش کردند حال آنکه بیش از 56% از مدیران رضایتی کمتر از متوسط داشتند. عوامل متاثر از دورکاری نیز از دیدگاه کارمندان دورکار و مدیران آنها قابل تامل بود. 80% کارمندان دورکار کاهش استرس را از عوامل تاثیرگذار عنوان کردند.. کاهش کنترل و دسترسی به دورکاران از عوامل متاثر از دورکاری از دیدگاه مدیران گزارش شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد بین دیدگاه کارمندان دورکار و مدیران آنها در مورد ادامه دورکاری و نیز امکانات سختافزاری و نرمافزاری تفاوت معنیداری وجود نداشت اما بین دیدگاه مدیران و دورکاران در مورد کیفیت کار تفاوت معنیدار بود.