کتابخانه های عمومی
صالح رحیمی؛ زینب سعادتنیا
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش تعیین رابطه بین سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با میزان مطالعه کاربران کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه است.روش شناسی: پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. ابزار پژوهش پرسشنامه، جامعهآماری این پژوهش شامل اعضای فعال کتابخانه های عمومی استان و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. جهت ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش تعیین رابطه بین سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با میزان مطالعه کاربران کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه است.روش شناسی: پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. ابزار پژوهش پرسشنامه، جامعهآماری این پژوهش شامل اعضای فعال کتابخانه های عمومی استان و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. جهت بررسی دادهها از آزمونهای استنباطی و نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده گردید.یافته ها: یافتهها نشان داد که سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی و تمامی متغیرهای آنها بر میزان مطالعه کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه تأثیردارد، به عبارتی میتوان میزان مطالعه کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه را بر اساس سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی پیش بینی نمود.بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر بیانگر این است، افرادی که سرمایه فرهنگی و اجتماعی آنان در سطح بالایی قرار دارد، زمان بیشری از وقت خود را صرف مطالعه خواهند کرد. لذا، توجه به مولفه های سرمایه فرهنگی و اجتماعی در جامعه، باعث افزایش میزان مطالعه خواهد گردید. در این راستا، کتابخانه های عمومی می توانند به عنوان مراکز اعتلای توسعه فرهنگی- اجتماعی عمل کرده و با برگزاری جلسات، کارگاهها و همایشهای مرتبط با مطالعه در تقویت سرمایه های فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش داشته باشند.
علی منصوری؛ فاطمه زرمهر؛ مرجان کاظمی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان سرمایه اجتماعی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور از طریق تحلیل شبکه همکاری های علمی بین کارمندان می باشد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – اکتشافی بوده و با استفاده از تحلیل شبکه اجتماعی، شبکه هم نویسندگی کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور مورد بررسی قرار گرفت. جامعه پژوهش شامل تمامی کارکنان ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان سرمایه اجتماعی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور از طریق تحلیل شبکه همکاری های علمی بین کارمندان می باشد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – اکتشافی بوده و با استفاده از تحلیل شبکه اجتماعی، شبکه هم نویسندگی کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور مورد بررسی قرار گرفت. جامعه پژوهش شامل تمامی کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور ایران است که اطلاعات تالیفی آنها توسط دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور گردآوری شده است. بعلاوه به منظور بررسی صحت و جامعیت داده های جمع آوری شده، پایگاه های اطلاعاتی فارسی و لاتین همچون مگ ایران، سیویلیکا، ساینس دایرکت و ... با وارد کردن وابستگی سازمانی مورد نظر مورد جستجو قرار گرفت . داده ها با استفاده از روش تحلیل شبکه اجتماعی (مرکزیت) از طریق یوسی آی نت تحلیل و نقشه مربوط با نرم افزار نت دراو ترسیم شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد انسجام شبکه هم نویسندگی کارمندان نهاد کتابخانه های عمومی ایران به میزان 01/0 است که نشان دهنده حداکثر ارتباط علمی میان 1 درصد از کارکنان این سازمان است. همچنین بر اساس تحلیل شبکه در رابطه با هر یک از شاخص های مرکزیت رتبه، بینابینی و نزدیکی نقش کارمندان نهاد کتابخانه های عمومی به ترتیب 35 درصد، 20 درصد و 25 درصد می باشد. نتیجه گیری: اغلب تآلیفات کارمندان نهاد، حاصل همکاری علمی آنها با افراد بیرون از سازمان به خصوص دانشگاه های وابسته به دوران تحصیل آنها می باشدنتیجه گیری: با توجه به انسجام پایین شبکه همکاری علمی کارمندان نهاد و با توجه به مرکزیت درجه می توان ادعا کرد که سرمایه اجتماعی نیز اندک است. هم چنین سرمایه اجتماعی حاصل از فرصت های واسطه ای با توجه به مرکزیت بینابینی، که توسط گره های مختلف ایجاد می شود نیز پایین می باشد.
محمدحسین رونقی
چکیده
هدف: مدیریت دانش یک مزیت رقابتی برای سازمان به حساب میآید. مدلهای بلوغ مدیریت دانش به سازمانها جهت ارزیابی پروژههای مدیریت دانش و اخذ راهبرد مناسب برای پیشرفت کمک میکند. دانش نقش مهمی در دستیابی به اهداف سازمان ایفا میکند. دانش به افراد و روابط بین آنها مربوط میشود. از همین رو در این پژوهش تأثیر سرمایه اجتماعی بر بلوغ مدیریت ...
بیشتر
هدف: مدیریت دانش یک مزیت رقابتی برای سازمان به حساب میآید. مدلهای بلوغ مدیریت دانش به سازمانها جهت ارزیابی پروژههای مدیریت دانش و اخذ راهبرد مناسب برای پیشرفت کمک میکند. دانش نقش مهمی در دستیابی به اهداف سازمان ایفا میکند. دانش به افراد و روابط بین آنها مربوط میشود. از همین رو در این پژوهش تأثیر سرمایه اجتماعی بر بلوغ مدیریت دانش و خلاقیت ارزیابی میشود. روششناسی: این مطالعه پیمایشی توصیفی است که در آن از ابزار پرسشنامه جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. از بین مدیران و کارکنان فعال در حوزه فناوری اطلاعات به طور تصادفی 378 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل تحلیل گردید. یافتهها: رابطه همبستگی بین خلاقیت و بلوغ مدیریت دانش (01/0 , p=40/0 r=) خلاقیت و سرمایه اجتماعی (01/0 , p=45/0 r=) سرمایه اجتماعی و بلوغ مدیریت دانش (01/0 , p=58/0 r=) بدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین سرمایه اجتماعی و میزان بلوغ مدیریت دانش در بین شرکتهای فناوری اطلاعات وجود دارد بدین مفهوم که توجه به شبکه ها و هنجارهایی که بر رفتار افراد در سازمان حاکم است می تواند بر مدیریت صحیح دانش سازمان به خصوص انتقال دانش بین افراد تأثیر گذار باشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی تأثیر معناداری بر خلاقیت و بلوغ مدیریت دانش در سازمانهای حوزه فناوری اطلاعات دارد. ایجاد جو مبتنی بر اعتماد بین کارکنان، بکارگیری اتاقهای فکر، تالارهای گفتوگو، راه اندازی فروم ها و چت روم ها جهت تبادل اطلاعات و تجربیات و برقراری هم اندیشیهای اجتماعی می تواند زمینه ساز دستیابی به وضعیت مناسبتر انتقال، تسهیم و خلق دانش در سازمان شود. همچنین، ایجاد تیمهای کاری هدفمند و استفاده از رهبر مناسب در تیم، ایجاد پاداشهای گروهی و ارزیابی عملکرد تیمی می تواند در تقویت تعاملات اجتماعی و در نتیجه ارتقای خلاقیت افراد موثر باشد.