علم سنجی
علی بیرانوند؛ محمد قناعتیان؛ هادی الهایی
چکیده
هدف. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین نمرات دگرسنجی مربوط به مقالات پراستناد حوزه فیزیک ذرات در پایگاه دایمنشنز با تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اطلاعاتی کلاریویت آنالیتیک و دایمنشنز است.روشپژوهش. پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 5702 عنوان مقاله حوزه فیزیک ...
بیشتر
هدف. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین نمرات دگرسنجی مربوط به مقالات پراستناد حوزه فیزیک ذرات در پایگاه دایمنشنز با تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اطلاعاتی کلاریویت آنالیتیک و دایمنشنز است.روشپژوهش. پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 5702 عنوان مقاله حوزه فیزیک ذرات است که بین سالهای 2000-2019 در پایگاه اطلاعاتی کلاریویت آنالیتیک نمایه شدهاند. نمونه آماری تحقیق شامل 102 عنوان مقاله است که توسط پایگاه کلاریویت آنالیتیک به عنوان پراستنادترین مقالات حوزه فیزیک ذرات معرفی شدهاند. به منظور بررسی رابطه شاخصهای علمسنجی مقالات مورد بررسی در پایگاههای اطلاعاتی و سنجههای حاصل از حضور این مقالات در شبکههای اجتماعی و پایگاههای استنادی، علاوه بر آزمونهای آمار توصیفی، از آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش استفاده شده است.یافتهها. انتشار مقالات در شبکههای اجتماعی فیسبوک، ویکیپدیا و کیواندای ارتباط مثبت و معناداری با تعداد استنادات دریافتی از طریق پایگاه دایمنشنز و کلاریویت آنالیتیک دارد. در حالیکه بین انتشار مقالات در شبکههای اجتماعی نیوز اوتلتس، بلاگ، تویترز، ویبو، پتنت، فیسبوک، گوگل پلاسیوزر، ردیتور، ویدئوآپلودر و استنادات دریافتی از دایمنشنز و کلاریویت آنالیتیک رابطه معناداری وجود ندارد. بین تعداد مشاهده مقالات در پایگاه استنادی مندلی با استنادات دریافتی از طریق پایگاه دایمنشنز و کلاریویت آنالیتیک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اما بین تعداد مشاهده مقالات در پایگاههای استنادی سایتیولایک و کونوتا با تعداد استنادات دریافتی پایگاه دایمنشنز و کلاریویت آنالیتیک ارتباط معناداری وجود ندارند.نتیجه گیری. فعالیت در شبکههای اجتماعی، همبستگی بین نمرات دگرسنجی و استنادات دریافتی را افزایش می-دهد. ارائه نتایج تحقیقات در شبکههای اجتماعی، با نهادینه کردن فرهنگ اشتراک گذاری دانش، زمینه جذب استنادات بیشتر را فراهم می کنند.
علم سنجی
ابوالفضل اسدنیا؛ مظفر چشمه سهرابی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه علم اطلاعات و دانششناسی در میان نظامهای دانایی و چگونگی قرار گیری آن در درخت علم انجام گرفته است.روش شناسی: پژوهش به دو بخش کتابخانهای و پیمایشی تقسیم شده است. در بخش کتابخانهای به مفاهیم علم، فلسفه، طبقه بندی و عوامل جداسازی علوم پرداخته شده است. در بخش پیمایشی ابتدا دانشگاههایی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه علم اطلاعات و دانششناسی در میان نظامهای دانایی و چگونگی قرار گیری آن در درخت علم انجام گرفته است.روش شناسی: پژوهش به دو بخش کتابخانهای و پیمایشی تقسیم شده است. در بخش کتابخانهای به مفاهیم علم، فلسفه، طبقه بندی و عوامل جداسازی علوم پرداخته شده است. در بخش پیمایشی ابتدا دانشگاههایی از ایالات متحده، بریتانیا، آفریقای جنوبی و ایران بررسی و جایگاه این رشته در دانشکدههای ارئه دهنده آن بررسی شد، سپس درخت موضوعی ارائه شده در پنج پایگاه عمومی امرالد، اسکوپوس، وایلی، ساینس دایرکت و اشپرینگر بررسی شد.یافته ها: نتایج نشان داد که در بیشتر دانشکدههای مورد بررسی علم اطلاعات و دانششناسی در دانشکده علوم تربیتی قرار داشت در مجموع نتایج نشانگر انتصاب علم اطلاعات و دانششناسی به طبقه علوم انسانی و اجتماعی، و در زیر گروه علوم اجتماعی و یا علوم تربیتی بود.نتیجه گیری: جهان دانش سرزمین قلمروهاست و تنها با شناخت و داشتن جایگاهی مناسب در میان علوم است که یک رشته امکان تعالی و رسیدن به جایگاه مطلوب را دارد.