رفتار اطلاع یابی
فرامرز سهیلی؛ شراره محمودی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل عدم استفاده زنان خانهدار روستاهای استان کردستان از کتابخانههای عمومی میباشد.
روش: پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و با روش گراندد تئوری انجام شده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با 25 نفر از زنان خانهدار روستاهای استان کردستان به دست آمد. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای کدگذاری، در ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل عدم استفاده زنان خانهدار روستاهای استان کردستان از کتابخانههای عمومی میباشد.
روش: پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و با روش گراندد تئوری انجام شده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با 25 نفر از زنان خانهدار روستاهای استان کردستان به دست آمد. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای کدگذاری، در سه مرحله باز، محوری و انتخابی انجام گرفت.
یافتهها: از تحلیل مصاحبهها، 5 مقوله اصلی و 19 مقوله فرعی شناسایی شدند. مقوله اصلی شرایط فیزیکی شامل مقولههای فرعی موقعیت، تعداد کتابخانه، فضای داخلی، امکانات، و مقوله اصلی کارکنان شامل دانش و مهارت، روابط عمومی و کمبود و مقوله اصلی منابع شامل کمبود، سفارش و سازماندهی، و مقوله اصلی خدمات عمومی شامل شبکه کتابخانهای، ساعت کاری، امانت، خدمات ویژه، و مقوله اصلی مسائل شخصی شامل کمبود زمان، فرهنگسازی، انگیزه، اقتصاد و عدم آگاهی بودند.
نتیجهگیری: بهبود عملکرد کتابخانهها و ارائه خدمات بهتر و کاملتر به زنان خانهدار میتواند در فهم و ارزشگذاری آنان نسبت به اطلاعات و خدمات فراهم شده توسط کتابخانه تحول ایجاد کند و در نتیجه منجر به بهبود جایگاه کتابخانه در افکار و اذهان عمومی شود لذا مسئولین کتابخانههای عمومی باید نقشه خدماتدهی به این قشر تأثیرپذیر و تأثیرگذار جامعه را بسیار مهم تلقی کنند.
نتیجهگیری: بهبود عملکرد کتابخانهها و ارائه خدمات بهتر و کاملتر به زنان خانهدار میتواند در فهم و ارزشگذاری آنان نسبت به اطلاعات و خدمات فراهم شده توسط کتابخانه تحول ایجاد کند و در نتیجه منجر به بهبود جایگاه کتابخانه در افکار و اذهان عمومی شود لذا مسئولین کتابخانههای عمومی باید نقشه خدماتدهی به این قشر تأثیرپذیر و تأثیرگذار جامعه را بسیار مهم تلقی کنند.
کتابخانه های عمومی
صدیقه رئیسی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ فاطمه نوشین فرد؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف: روند رو به رشد افزایش اطلاعات در دنیای کنونی، لزوم توجه و دقت بیش از پیش کتابخانههای عمومی را به فرایند مجموعهسازی منابع دوچندان کرده است. افزایش سالانه قیمت کتابها و نشریات، کمبود بودجه و فضا باعث شده است که هیچ کتابخانهای هرچند عظیم، قادر به فراهمآوری همه مواد کتابخانهای نباشد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مجموعهسازی ...
بیشتر
هدف: روند رو به رشد افزایش اطلاعات در دنیای کنونی، لزوم توجه و دقت بیش از پیش کتابخانههای عمومی را به فرایند مجموعهسازی منابع دوچندان کرده است. افزایش سالانه قیمت کتابها و نشریات، کمبود بودجه و فضا باعث شده است که هیچ کتابخانهای هرچند عظیم، قادر به فراهمآوری همه مواد کتابخانهای نباشد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مجموعهسازی کتابخانههای عمومی با رویکرد نظریه زمینهای است.
روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد کیفی و بهصورت روش نظریه زمینهای انجام شده است. جامعه مورد مطالعه رسیدن به اشباع نظری 10 نفر (از 15 نفر) از خبرگان و اساتید رشته علم اطلاعات و دانششناسی بودند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته بود. جهت تحلیل مصاحبهها از روش تحلیلی «استراوس و کوربین» که شامل سه مرحله کُدگذاری باز، محوری و انتخابی بود استفاده گردید. در طول مرحله کُدگذاری محوری مقولههای اصلی شناسایی و پس از کدگذاری انتخابی و تعیین روابط، الگوی مجموعهسازی منابع در کتابخانههای عمومی ارائه شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که 5 مقوله اصلی و 15 مؤلفه فرعی بهعنوان ابعاد و مؤلفههای الگوی مجموعهسازی در کتابخانههای عمومی مفهومسازی شد. پنج مقوله اصلی شامل شرایط علی (عوامل ساختاری و مدیریتی، فرهنگ و عوامل قومیتی و عوامل مالی)، شرایط مداخلهگر (نیازهای کاربران، کتابداران و متخصصان)، شرایط زمینهای (فضای حاکم بر ذهنیت سیاستگذاران، عامل یکساننگری و خطای هالهای سیاستگذاران، مدیریت هزینه)، راهبردهای الگوی مجموعهسازی منابع (انعکاس صدای کاربران و عدالت در تأمین منابع، آموزش و عدم تمرکز ساختاری و مالی) بود.
نتیجهگیری: پیامدهای استفاده از الگوی مجموعهسازی منابع در کتابخانههای عمومی منجر به رضایت کاربران، مسئولین، کتابداران، افزایش بهرهوری نهاد کتابخانههای عمومی کشور و همچنین محبوبیت و شهرت این نهاد خواهد شد. بر پایه یافتههای بهدست آمده میتوان نتیجه گرفت که لزوم استفاده مداوم از نظرات کاربران و کتابداران، بهرهگیری از فناوریهای نوین اطلاعاتی، اصلاح قوانین ساختاری در رابطه با تأمین منابع در کنار توجه ویژه به فراهمآوری منابع مبتنی بر فرهنگ، قومیت و مذهب کاربران از جمله ضروریات مجموعهسازی در کتابخانههای عمومی کشور است.