فیروزه زارع فراشبندی؛ عذرا دائی
چکیده
هدف: در پژوهش حاضر، برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با برنامه های درسی رشته ها و گرایش های مشابه موجود در ایران مورد مقایسه قرار گرفته است. روش : روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست تهیه شده از سرفصل ها و گرایش های مصوب کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری ...
بیشتر
هدف: در پژوهش حاضر، برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با برنامه های درسی رشته ها و گرایش های مشابه موجود در ایران مورد مقایسه قرار گرفته است. روش : روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست تهیه شده از سرفصل ها و گرایش های مصوب کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاع رسانی بود. یافته ها: رشته مورد بررسی با رشته مشابه آن در دانشگاه آزاد مشابهت بیشتری نسبت به رشته مشابه در وزارت علوم دارد. مقایسه گرایشهای موجود، نشان داد این رشته بیشترین تطابق را با گرایش اطلاعرسانی(93.75 %) و کمترین تشابه را با گرایش مدیریت کتابخانه های دیجیتال(37.5 %) دارد. نتیجه گیری: وجود سرفصلهای مشابه این رشته با دو رشته بررسی شده نشان می دهد این رشته نمی تواند پاسخگوی نیازهای متعدد و متفاوت جامعه پزشکی و علوم وابسته باشد. تغییر سرفصلهای این رشته و ایجاد گرایشهایی مانند کتابدار بالینی، کتابدار بیمارستانی، کتابداری مبتنی بر شواهد و غیره در مقطع کارشناسی ارشد می تواند خلاءهای موجود را پر کند.