سعیده خلیلیان؛ میترا پشوتنی زاده
چکیده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی تاثیر خدمات کتابخانه ای و رسانه های مختلف بر جذب نوجوانان به کتابخانه های عمومی شهر اصفهان است.
روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای 12 تا 16 سال کتابخانههای عمومی شهر اصفهان (حدود920 نفر) و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 270 بود. برای گردآوری ...
بیشتر
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی تاثیر خدمات کتابخانه ای و رسانه های مختلف بر جذب نوجوانان به کتابخانه های عمومی شهر اصفهان است.
روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای 12 تا 16 سال کتابخانههای عمومی شهر اصفهان (حدود920 نفر) و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 270 بود. برای گردآوری دادهها از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس نظرات نوجوان در بین انواع مختلف خدمات کتابخانهای که می تواند موجب جذب کاربران به کتابخانه های عمومی شود "پاسخگویی به سوالات تحقیقی دانشآموزان" با میانگین57/3 در اولین رتبه و "قصهگویی و نمایشنامه-خوانی" با میانگین 45/2 در آخرین رتبه قرار دارند و همچنین در بین انواع رسانهها "تلویزیون" با میانگین 95/3 موثرترین رسانه برای جذب نوجوانان به کتابخانهها و "روزنامه" با میانگین 37/2 در پایینترین رتبه قرار داده شد.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که جهت جذب افراد به کتابخانه های عمومی در بین انواع رسانههای مختلف باید بیشتر و همچنین هدفمندتر از تلویزیون استفاده گردد و نیز در بین انواع خدمات کتابخانهای امکانات بیشتری را جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیقی دانشآموزان ایجاد کرد. با توجه به این نتایج میتوان برنامهریزی مناسبتری برای استفاده از رسانه های مختلف جهت اطلاع رسانی در مورد کتابخانهها و به کارگیری خدماتی در کتابخانه که جذابیت بیشتری برای نوجوانان دارد، انجام داد.
محبوبه شکوهیان؛ عاصفه عاصمی؛ احمد شعبانی
چکیده
هدف: شناخت و تعیین میزان برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی نوجوانان از کتابخانه های عمومیشهر اصفهان بوده است.روش: تعداد328 عضو از میان 9418 نفر اعضای نوجوان به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته چند گزینه ای با طیف لیکرت جمع آوری شده است. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتاب های کمک درسی ...
بیشتر
هدف: شناخت و تعیین میزان برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی نوجوانان از کتابخانه های عمومیشهر اصفهان بوده است.روش: تعداد328 عضو از میان 9418 نفر اعضای نوجوان به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته چند گزینه ای با طیف لیکرت جمع آوری شده است. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتاب های کمک درسی مهمترین منبع مورداستفاده نوجوانان در رفع نیازهای اطلاعاتی است و مهمترین منبع نیز در برآوردن نیاز اطلاعاتی آنان محسوب می شوند. خدمات امانت دهی به عنوان مهمترین خدمات عمومی تعیین شد که مهمترین خدمت در برآوردن نیاز اطلاعاتی آنان نیز است. مهمترین مشکل در رفع نیازهای اطلاعاتی عدم آگاهی نوجوانان از منابع جدید است. بیشترین موضوع مورد علاقه آنان تکنولوژی است .نتایج: نتایج پژوهش حاکی از این است که کتابخانه های عمومی تقریبا در برخورد با نیازهای اطلاعاتی مراجعان نوجوان خود و نیزدر خدمات امانت دهی موفق عمل نمودند، اما در سایر خدمات ضعیف عمل نموده اند.