مرضیه گلابیان مقدم؛ ایرج رداد؛ حسن بهزادی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان شکاف بین انتظارات کتابداران از قابلیتهای سامانه سامان و سودمندی ادارک شده از جانب آنها بر اساس نظریه انتظار- تأیید است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی با رویکرد توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کتابداران شاغل در نهاد کتابخانههای عمومی استان ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان شکاف بین انتظارات کتابداران از قابلیتهای سامانه سامان و سودمندی ادارک شده از جانب آنها بر اساس نظریه انتظار- تأیید است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی با رویکرد توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کتابداران شاغل در نهاد کتابخانههای عمومی استان خراسان رضوی هستند که از سامانه سامان استفاده میکنند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته است که روایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن با آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میزان رضایت کتابداران از عملکرد سامانه سامان زیاد است و البته انتظارات آنان از قابلیتهای این سامانه سامان نیز زیاد است. همچنین، شکاف بین انتظارات کتابداران از قابلیتهای سامانه سامان و سودمندی ادراک شده از جانب آنها بر اساس نظریه انتظار – تأیید معنیدار است و شکاف بین انتظارات کتابداران از هر یک از قابلیتهای سامانه سامان (نمایش اطلاعات، راهنما، جستجو و بازیابی، ویژگیهای عمومی و بخش امانت) و سودمندی درک شده نیز معنیدار است.نتیجه گیری: طراحان سامانه سامان بهتر است با در نظر گرفتن خواستهها و انتظارات رو به تغییر کتابداران سعی در پر کردن این شکاف و نزدیک کردن هر چه بیشتر قابلیتهای سامانه به انتظارات کتابداران تلاش نمایند.
کتابخانه های عمومی
ابوالفضل اسدنیا؛ مهرداد چشمه سهرابی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت معماری کتابخانههای عمومی با ماهیت و کارکرد کتابخانه از دیدگاه کتابداران به عنوان کسانی که بیشترین ارتباط را با ساختمان کتابخانه دارند، است.روش: رویکردی که برای انجام این پژوهش انتخاب شد، کیفی است، چرا که ماهیت و مسئله پژوهش، تشریح اوضاعی است که به دلیل نبود پیشینه پژوهش در این زمینه، در قالب پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت معماری کتابخانههای عمومی با ماهیت و کارکرد کتابخانه از دیدگاه کتابداران به عنوان کسانی که بیشترین ارتباط را با ساختمان کتابخانه دارند، است.روش: رویکردی که برای انجام این پژوهش انتخاب شد، کیفی است، چرا که ماهیت و مسئله پژوهش، تشریح اوضاعی است که به دلیل نبود پیشینه پژوهش در این زمینه، در قالب پژوهش کمی قابلبررسی نیست. در پژوهش حاضر، پژوهشگران درصدد هستند نگرش کتابداران را درباره معماری کتابخانهها کشف کنند بنابراین از روش نظریه مبنایی استفاده شد و به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه ساختار نیافته بهره برده شد. شرکت کنندگان در پژوهش، 13 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی رفسنجان بودند. مصاحبهها در کتابخانه محل خدمت هر یک از مصاحبه شوندگان انجام گرفت و هر مصاحبهها بین 20 تا 30 دقیقه به طول انجامید.یافته: با توجه به تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با کتابداران، در بحث معماری کتابخانههای عمومی، یک کد منتخب به نام «اصول معماری کتابخانههای عمومی»، دو کد محوری «استانداردسازی» و «نشانه و نمادسازی محیطی» و 15 کد باز همچون متناسب سازی قبل از اختصاص ساختمانهای موجود به کتابخانه، مشورت با کتابداران برای ساخت کتابخانه جدید، جداسازی سالن و مخزن مطالعه، عقب بودن به لحاظ استانداردها در کتابخانههای جدید التاسیس، اختصاص فضا برای کودکان، مناسب نبودن برای معلولین، واقع شدن در محیط دور از شهر در بُعد استانداردسازی و هماهنگی بنا با محیط، اهمیت زیبایی ظاهری در جذب مخاطب، نمادسازی، نشانهگذاری، شاداب سازی، نمای معمولی و ساده، ساخت کتابخانههای جدید با معماری تک و منحصر به فرد و گذاشتن صندوق برگشت کتاب در ورودی کتابخانه شد.اصالت: با توجه به اینکه هر ساختمانی با هدفی بنا شده و ساختمانهایی در رسیدن به هدفشان موفق هستند که عناصر و اجزای تشکیلدهنده آنها به بهترین نحو ممکن با یکدیگر ترکیبشده و به نوعی بازتابدهنده نیازهای مخاطب خود باشند، درک نظر کتابداران به عنوان افرادی که بیشترین تعامل را با ساختمان کتابخانهها دارند، بسیار راهگشا میتواند؛ باشد.