محسن حاجی زین العابدینی؛ مریم میرزایی؛ نجمه سالمی؛ مهدی رحمانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی و تأثیر آن بر ترافیک و رتبه وبگاه کتابخانههای دیجیتال ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشهای توصیفی پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل 23 کتابخانه دیجیتال در ایران بود که واجد شرایط، داشتن نرمافزار مناسب، وجود منابع اطلاعاتی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی و تأثیر آن بر ترافیک و رتبه وبگاه کتابخانههای دیجیتال ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشهای توصیفی پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل 23 کتابخانه دیجیتال در ایران بود که واجد شرایط، داشتن نرمافزار مناسب، وجود منابع اطلاعاتی و راهاندازی رسمی کتابخانه بودند. یافتهها: نتایج پژوهش بهصورت کلی نشان داد که میزان بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی در کتابخانههای دیجیتال مورد بررسی کمتر از حد متوسط است. از میان کتابخانههای مورد بررسی کتابخانه دیجیتال نور، کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی و کتابخانه دیجیتال تبیان رتبههای اول تا سوم را از نظر بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی برای بهبود عملکرد را به خود اختصاص داده بودند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بهکارگیری عناصر آمیختههای بازاریابی با میزان بازدید کتابخانهها رابطه مثبتی دارد. به عبارتی هر چه کتابخانهها عناصر آمیختههای بازاریابی را بیشتر رعایت کرده باشند، میزان بازدید از آنها نیز افزایش داشته است.
هاجر کارکو؛ فریبا نظری؛ عبدالهادی درزیان عزیزی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی امکانات موجود از نظر مؤلفههای آمیخته بازاریابی هفتپی بر مدیران کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاهی اهواز با محوریت قوانین رانگاناتان است. روش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته است. یافتهها: نتایج حاصل از برازش نکویی خیدو برای عوامل هفتگانهی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی امکانات موجود از نظر مؤلفههای آمیخته بازاریابی هفتپی بر مدیران کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاهی اهواز با محوریت قوانین رانگاناتان است. روش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته است. یافتهها: نتایج حاصل از برازش نکویی خیدو برای عوامل هفتگانهی آمیخته بازاریابی با مقدار 308/9 و با سطح معناداری 002/0 از سطح خطای 05/0، رابطهی میان فراوانی مشاهده شده و فراوانی قابل انتظار معنادار گردید. بنابراین با اطمینان 95 درصد، امکانپذیر بودن اجرای طرح راهبردی بازاریابی خدمات اطلاعاتی از نظر عوامل آمیخته بازاریابی هفتپی، در بیش از 50 درصد کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاهی اهواز با محوریت قوانین رانگاناتان مشخص و بیش از 50 درصد مدیران با مفهوم بازاریابی آشنا بوده و بر ضرورت وجود آن تأکید نمودند. نتیجه گیری: براساس یافتهها، لازم است تا مدیران کتابخانهها هرچه سریعتر به برنامهریزی و اجرای یک طرح راهبردی بازاریابی در کتابخانههای خود، اقدام نمایند. سپس به تثبیت و افزایش نقاط قوت، و کاهش و رفع نقاط ضعف خود، پرداخته؛ و در راستای اهداف مشتریمداری، با تأکید بر بقا و خودکفایی کتابخانهها، اقدام گردد.