مریم پارسائیان؛ نصرت ریاحی نیا؛ سمیه آخشیک؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تناسب الگوی تعالی سازمانی و نظام وزندهی آن با کتابخانههای دانشگاهی ایران است.روش: پژوهش حاضر در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت. در مرحله کیفی با استفاده از پنل دلفی، مهمترین معیارهای فرعی الگوی تعالی سازمانی متناسب با کتابخانههای دانشگاهی ایران شناسائی شد، در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه متناسبسازی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تناسب الگوی تعالی سازمانی و نظام وزندهی آن با کتابخانههای دانشگاهی ایران است.روش: پژوهش حاضر در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت. در مرحله کیفی با استفاده از پنل دلفی، مهمترین معیارهای فرعی الگوی تعالی سازمانی متناسب با کتابخانههای دانشگاهی ایران شناسائی شد، در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه متناسبسازی شده، نظرات مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران در خصوص میزان اهمیت هریک از معیارهای فرعی شناسائی شد. به منظورتجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از رگرسیون امتیاز عامل و روش بوت استرپ-پی (صدکی) نرم افزار AMOS نسخه 23 استفاده شد.یافته ها: الگوی تعالی سازمانی متناسبسازی شده در شرایط کتابخانههای دانشگاهی ایران از برازش کافی برخوردار است، معیارهای توانمندساز در مجموع 62درصد و معیارهای نتایج 38 درصد از ساختار وزتی الگو را بهخود اخصاص میدهند. در بین معیارهای توانمندساز معیار فرایندها، منابع و خدمات اطلاعاتی با وزن تقریبی 15درصد و در بین معیارهای نتایج معیار نتایج کلیدی عملکرد با وزن تقریبی 14درصد بیشترین وزن را بهخود اختصاص میدهند.نتیجه گیری: معیارهای توانمندساز بیش از معیارهای نتایج برای تعالی خدمات درکتابخانههای دانشگاهی ایران اهمیت دارند، تقویت این معیارها میتواند زمینه بهبود ارائه خدمات و رسیدن به نتایج متعالی را بهدنبال داشتهباشد.