تجاری سازی
لیلا نامداریان؛ علی نعیمی صدیق
چکیده
Background and Objectives: Commercialization of research is a process that transforms the knowledge produced in universities and research institutes into marketable products or services. Given its importance in higher education, commercialization of research has recently attracted the attention of policymakers in Iran. This study was thus intended to design effective strategies for commercialization of research in Iranian research institutes by identifying the drivers and barriers to its implementation. Moreover, it was attempted to formulate the commercialization strategies for the Iranian Research ...
بیشتر
Background and Objectives: Commercialization of research is a process that transforms the knowledge produced in universities and research institutes into marketable products or services. Given its importance in higher education, commercialization of research has recently attracted the attention of policymakers in Iran. This study was thus intended to design effective strategies for commercialization of research in Iranian research institutes by identifying the drivers and barriers to its implementation. Moreover, it was attempted to formulate the commercialization strategies for the Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc) based on the identified drivers and barriers.Methodology: Based on the data of interviews with 30 IranDoc experts, the drivers and barriers to commercialization in Iranian research institutes were identified and then categorized into internal factors (i.e., strengths and weaknesses) and external factors (i.e., opportunities and threats) using the definitions of strength (S), weakness (W), opportunity (O) and threat (T). In order to complete the list of factors, the researchers asked the IranDoc experts to comment on the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of commercialization in IranDoc using a questionnaire. Afterwards, SWOT matrix was used to formulate appropriate strategies for IranDoc.Findings: Based on the findings, four strategy groups including defensive strategies (WT), competitive strategies (ST), conservative strategies (WO), and aggressive strategies (SO) were identified for the implementation of commercialization in IranDoc. Besides, the analysis of the internal-external factor evaluation (IE) matrix revealed that WT group strategies and ST group strategies were the first and second priorities for the commercialization of research findings in IranDoc, respectively. It is thus recommended that IranDoc apply defensive strategies (WT) in order to decrease the weaknesses and avoid the threats (WT) of commercialization of research findings. These strategies include conducting joint research and development projects, empowering researchers, managing knowledge flow, increasing the motivation of researchers to commercialize their research findings, and also attracting support from the industry sector and other organizations.Discussion: In order to formulate an effective strategy for commercialization of research findings, it is imperative that the experts and policymakers gain an accurate understanding of the important factors (i.e., drivers and barriers) for research commercialization in research institutes. It is thus suggested that the commercialization strategies of IranDoc be developed based on the list of identified drivers and barriers to research commercialization in Iran. It is hoped that the formulated research commercialization strategies for IranDoc contribute to the commercialization of research products in other similar research centers in Iran.
محسن نوکاریزی؛ محمد قانعی؛ اعظم صنعت جو
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش و به کارگیری فناوریهای اطلاعات موجود در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد به منظور ارائه الگویی مناسب برای آن بود.روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی است. نمونهگیری با روش تصادفی طبقهای نسبتی با دو نمونه 201 و 373 نفری برای دو مرحله تحلیل عاملی و تحلیل مسیر از جامعه 12538 نفری اعضای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش و به کارگیری فناوریهای اطلاعات موجود در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد به منظور ارائه الگویی مناسب برای آن بود.روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی است. نمونهگیری با روش تصادفی طبقهای نسبتی با دو نمونه 201 و 373 نفری برای دو مرحله تحلیل عاملی و تحلیل مسیر از جامعه 12538 نفری اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیمسال دوم 1392 انجام شده است. ابزار پیمایش پرسشنامهای محقق ساخته بود و روایی ظاهری آن توسط اعضای هیأت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی و روایی درونی آن با استفاده از ماتریس همبستگی پرماکس در تحلیل عاملی سنجیده شد.یافتهها: در مرحله نخست، حدود 62.7 درصد پاسخگویان مردان و بقیه زنان بودند. ابتدا پیشفرضهای تحلیل عاملی (دادههای گمشده، دادههای پرت و همخطی، نرمال بودن توزیع و رابطه خطی) بررسی و دادهها آمادهسازی شد. نتایج تحلیل عاملی روی 201 نفر افراد نمونه در مرحله نخست نشان داد شاخص نیکویی برازش (GFI) در مرحله تحلیل عاملی با مقادیر 92/0 برای مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری و 94/0 برای مدل تناسب وظیفه فناوری، نشان از برازش کافی مدلهای مورد استفاده با جامعه مورد مطالعه داشت.نتیجهگیری: یافتهها نشان داد شاخصهای استخراجی از ماتریس مورب چرخش یافته همبستگی در مرحله تحلیل مسیر، منجر به مدلی بومیسازی شد. شاخص ریشه دوم میانگین خطای برآورد (RMSEA) با مقادیر 037/0 برای مدل کاربرد فناوری و 023/0 برای مدل پذیرش فناوری نیز نشان از معنیداری بارهای عاملی و ضرایب مسیر مدلهای مورد استفاده و قدرت پیشبینی بالای این مدلها داشت که امکان ایجاد مدلی راهبردی را فراهم میآورد. ترکیب یافتههای تحلیل مسیر مدلی بومیسازی شده و راهبردی را ارائه کرد.