خدیجه مرادی؛ سعید رضایی شریف آبادی
چکیده
هدف: پاسخگویی به این سوال است که آیا الگوی اف.ار.بی.آر. دارای ساختاری نشانهشناسی است؟ آیا میتوان الگوی اف.آر.بی.آر. را بر اساس نشانهشناسی بررسی نمود؟ روش: روش پژوهش تحلیل مفهومی است. بررسی تطبیقی بین مفاهیم الگوهای دو نظریهپرداز نشانهشناسی، "سوسور" و "پیرس" با موجودیتها و روابط الگوی اف.آر.بی.آر. انجام شده است. یافتهها: بررسی ...
بیشتر
هدف: پاسخگویی به این سوال است که آیا الگوی اف.ار.بی.آر. دارای ساختاری نشانهشناسی است؟ آیا میتوان الگوی اف.آر.بی.آر. را بر اساس نشانهشناسی بررسی نمود؟ روش: روش پژوهش تحلیل مفهومی است. بررسی تطبیقی بین مفاهیم الگوهای دو نظریهپرداز نشانهشناسی، "سوسور" و "پیرس" با موجودیتها و روابط الگوی اف.آر.بی.آر. انجام شده است. یافتهها: بررسی اصول دو الگوی سوسور و پیرس در اف.آر.بی.آر. نشان داد که میتوان موجودیت اثر و برداشت را یک نشانه در نظر گرفت که بر اساس الگوی دوجهی سوسور دارای دو جنبه، محتوی ذهنی به عنوان دال و محتوی مفهومی به عنوان مدلول هستند که در کنار هم نشانه را به وجود میآورند. اثر به عنوان یک نشانه میتواند بر دیگر نشانهها تاثیرگذار بوده و معنای جدیدی تولید نماید. نتیجهگیری: نتایج نشان داد موجودیتهای اف.آر.بی.آر. در الگوی سه وجهی پیرس نیز قابلیت تطبیق دارند. زمانی که فرد ایدههای ذهنی خود را به نمایش میگذارد اثر خلق میشود. اثرخلق شده در مواجه با افراد مختلف، برداشتهای متفاوتی را به وجود میآورد. موجودیت برداشت زمانی که در محملهای مختلفی ارائه میشود به صورت مدارک در مکانهای مختلفی نگهدای میشود.