علی اکبر خاصه؛ لیلا زمانی؛ فرامرز سهیلی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات در وبسایت موبایلی برخی از کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش تحقیق: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمّی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را کتابخانههای دانشگاههای زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و دانشگاههای آزاد اسلامی تشکیل داده است که به روش نمونهگیری هدفمند از هر گروه تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات در وبسایت موبایلی برخی از کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش تحقیق: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمّی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را کتابخانههای دانشگاههای زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و دانشگاههای آزاد اسلامی تشکیل داده است که به روش نمونهگیری هدفمند از هر گروه تعداد 20 دانشگاه که بالاترین رتبه را در پایگاه استنادی جهان اسلام داشتند انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی استانداردی است که توسط تورس-پرز (2016) طراحی شده و کیفیت خدمات را ارزیابی میکند.یافتهها: یافتهها نشان داد که کیفیت خدمات وبسایت موبایلی دانشگاههای وابسته به وزارت عتف در وضعیت متوسط رو به بالا، و دانشگاههای آزاد در وضعیت متوسط روبه پایین قرار دارند. در رتبهبندی کیفیت خدمات، دانشگاههای تهران، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، فردوسی مشهد، و مازندران بهترین رتبهها را کسب کردند. همچنین نتایج بهدست آمده نشان داد که بین رتبهبندی براساس کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای مذکور و رتبه بندی آنها در پایگاه استنادی جهان اسلام همبستگی وجود ندارد.نتیجهگیری: باتوجه به طیف وسیع و متنوع کاربران، به نظر میرسد توجه به کیفیت خدمات در طراحی وب سایت موبایلی کتابخانههای دانشگاهی سبب مراجعۀ بهتر کاربران به آن، استفاده بیشتر از خدمات کتابخانه، و در نهایت افزایش کارآیی خدمات این کتابخانهها می شود.