صفیه طهماسبی لیمونی؛ فروزان طبیبیان
چکیده
چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و طراحی الگوی شایستگی کتابخانه های دانشگاهی و تاثیر آن بر بهسازی عملکرد کتابخانه ها صورت گرفته است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، پیمایشی-تحلیلی و از نوع تحلیل، همبستگی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه شایستگی کتابخانه ها و پرسشنامه کیفیت خدمات استفاده شد. جهت ...
بیشتر
چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و طراحی الگوی شایستگی کتابخانه های دانشگاهی و تاثیر آن بر بهسازی عملکرد کتابخانه ها صورت گرفته است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، پیمایشی-تحلیلی و از نوع تحلیل، همبستگی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه شایستگی کتابخانه ها و پرسشنامه کیفیت خدمات استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسشنامه ها، از متخصصان موضوعی و به منظور بررسی پایایی، ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمام کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 43 نفر و روش نمونه گیری از نوع سرشماری بوده است . تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی توسط نرم افزار Smart -PLS انجام شده است.یافتهها: تاثیرالگوی شایستگی در بهسازی عملکرد کتابخانه های مورد بررسی مثبت و معنادار میباشد چراکه مقدار آماره تی برای معناداری ضریب رگرسیونی این متغیر برابر با 096/17 و بزرگ تر از مقدار بحرانی 96/1 است (سطح معنی داری برابر با 001/0 و کمتر از 05/0 است). نتیجهگیری: بهسازی عملکرد کتابخانه ها تحت تاثیر الگوی ارزیابی شایستگی آنها قابل تبیین است به طوری که با افزایش سطح شایستگی در تمامی ابعاد، علمکرد کتابخانه ها و در نتیجه کیفیت خدمات آنها بهبود مییابد.