احمد زندوانیان؛ فاطمه سادات میرحسینی نیری؛ مریم کیان
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های الگوی خلاقیت پلسک در کتابهای داستانی کودکان گروه سنی "ب" در شهر یزد تعیین شد.روش: از روش توصیفی- پیمایشی و تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی (گروه سنی ب) در سال تحصیلی 96-1395 بودند (12933 نفر) که از این تعداد، نمونه ای 1000 نفری به روش نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های الگوی خلاقیت پلسک در کتابهای داستانی کودکان گروه سنی "ب" در شهر یزد تعیین شد.روش: از روش توصیفی- پیمایشی و تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی (گروه سنی ب) در سال تحصیلی 96-1395 بودند (12933 نفر) که از این تعداد، نمونه ای 1000 نفری به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. سپس پرخوانندهترین کتاب های کودکان از طریق نظرسنجی از این افراد استخراج شد که در نهایت، بیست کتاب داستان را شامل شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته و چکلیست خلاقیت پلسک بود. یافتهها: یافته ها نشان داد که داستان «سفیدبرفی» دارای بالاترین میزان فراوانی مطالعه در بین کودکان، و «زندگینامهی حضرت فاطمه (س)» دارای پایینترین میزان فراوانی مطالعه در میان کودکان است. همچنین در متن کتابهای داستانی شناسایی شده، از میان مؤلفههای الگوی خلاقیت پلسک، مؤلفهی «جلبتوجه» در تمامی کتابها بهکار گرفته شده است ولی برخی مؤلفههای دیگر مانند «کوچکنمایی» و «معکوسسازی» کمتر مورد توجه بوده است. به علاوه، در کتابهای داستانی یاد شده، مؤلفهی «تقویت» مطلقاً استفاده نشده است. در مجموع، در کتابهای داستانی، به عنصر «تغذیه خیال» در راستای زمینهسازی رشد تخیل کودک توجه شده و لزوم توجه بیشتر به سایر عناصر مغفول خلاقیت در کتابهای یاد شده، ضروری به نظر میرسد.