فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد
چکیده
هدف: ذهنآگاهی یکی از موضوعات جدید و به عنوان موج سوم مربوط به حوزه روانشناسی است که در یک دهه گذشته در جامعه علمی کشور جای خود را باز کرده است. نظر به اینکه عوامل متعددی اعم شخصی و درونی در رفتار اطلاعیابی مؤثر هستند هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین ذهنآگاهی و رفتار اطلاعیابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر ...
بیشتر
هدف: ذهنآگاهی یکی از موضوعات جدید و به عنوان موج سوم مربوط به حوزه روانشناسی است که در یک دهه گذشته در جامعه علمی کشور جای خود را باز کرده است. نظر به اینکه عوامل متعددی اعم شخصی و درونی در رفتار اطلاعیابی مؤثر هستند هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین ذهنآگاهی و رفتار اطلاعیابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر کرمانشاه است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی - توصیفی است. گردآوری دادهها از طریق دو پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه ذهن آگاهی کوتاه شده 39 سوالی بائر و همکاران (2006) انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب تعداد 421 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد.یافتهها: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خرده مقیاسهای ذهنآگاهی شامل مشاهده، توصیف، عمل همراه با هوشیاری، غیرقضاوتی بودن و غیرواکنشی بودن را در بر میگیرد، و رفتار اطلاعیابی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد خرده مقیاس مشاهده، توصیف، مشاهده، عمل همراه با هوشیاری، غیرقضاوتی بودن و غیرواکنشی بودن توانستند واریانس رفتار اطلاع یابی را به صورت معناداری تبیین کنند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد از آن جهت که رفتار اطلاعیابی نشأت گرفته از ذهن افراد میباشد، یافتههای این پژوهش مبین تأثیر متغیرهای ذهن آگاهی بر رفتار اطلاع یابی است. همچنین نتیجه این پژوهش از بُعد نظری و عملی میتواند به تبیین روشنتر ذهن آگاهی بر رفتار اطلاعیابی منجر شود و درک عمیقتری نسبت به فرایند اطلاع یابی از منظر روانشناختی ارائه دهد.
زهره افشار؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ میترا قیاسی
چکیده
هدف: از آن جا که رفتارهای اطلاع یابی، انعکاسی از نیازهای کاربران هستند، شناسایی و درک صحیح آن ها، اهمیت زیادی در طراحی رابط کاربر مناسب دارد. بنابراین، هدف پژوهش، تعیین میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی از مدل اطلاع یابی مهو و تیبو است.روش شناسی:از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها وب سنجی با رویکرد ارزیابی مکاشفه ...
بیشتر
هدف: از آن جا که رفتارهای اطلاع یابی، انعکاسی از نیازهای کاربران هستند، شناسایی و درک صحیح آن ها، اهمیت زیادی در طراحی رابط کاربر مناسب دارد. بنابراین، هدف پژوهش، تعیین میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی از مدل اطلاع یابی مهو و تیبو است.روش شناسی:از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها وب سنجی با رویکرد ارزیابی مکاشفه ای است. جامعه آماری شامل100 نفر از دانشجویان دکترای دانشگاه علوم پزشکی مازندران و روش نمونه گیری از نوع سرشماری بوده لذا، کل جامعه بعنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده ها براساس سیاهه وارسی منطبق بر الگوی مهو و تیبو، در محیط رابط 4 پایگاه اطلاعاتی وایلی، اشپرینگر، ساینس دایرکت و کلینیکال کی انجام شد.یافته ها: یافته ها نشان داد، میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های ساینس دایرکت و کلینیکال از مدل مهو و تیبو به ترتیب با میانگین(08/2، 07/2) بیشتر ازحد متوسط(2) است، درحالی که میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اشپرینگر، متوسط (01/2) و وایلی کمتر از متوسط(79/1) گزارش شده اند. نتایج رتبه بندی میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های مذکور از عناصر مدل مهو و تیبو نشان داد که پایگاه ساینس دایرکت، کلینیکال، اشپرینگر و وایلی با کسب امتیاز 91/2، 84/2، 55/2، 71/1 رتبه اول تا چهارم را کسب کرده اند. نتیجه گیری: به طور کلی، میزان پشتیبانی رابط کاربر پایگاه های اطلاعاتی از مدل فوق در حد متوسط است. بنابراین، استفاده از این عناصر در طراحی محیط رابط می تواند تاثیر زیادی بر بهینه شدن محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی داشته باشد.