زهرا مرادی فرد؛ محمدرضا فرهادپور
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت استفاده موثر و کارآمد از سیتم های اطلاعاتی و بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر آن، پژوهش به بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ اطلاعاتی سازمانی بر استفاده از سیستم اطلاعاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز پرداخته است.روش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است که با روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. جامعه مطالعه کلیه کارکنان کاربر سیستم ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت استفاده موثر و کارآمد از سیتم های اطلاعاتی و بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر آن، پژوهش به بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ اطلاعاتی سازمانی بر استفاده از سیستم اطلاعاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز پرداخته است.روش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است که با روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. جامعه مطالعه کلیه کارکنان کاربر سیستم اطلاعات اتوماسیون اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز (350 نفر) بودند که باروش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 184 نفر به عنوان نمونه انتخاب و در مطالعه وارد شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس ابزارهای مطالعات پیشین جمع آوری شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد میانگین متغیر اصلی فرهنگ اطلاعاتی سازمانی (753/3)، و ابعاد آن شامل یکپارچگی اطلاعات (483/3)، اشتراک اطلاعات (443/3)، فعالیت حرفهای اطلاعات (56/3)، شفافیت اطلاعات (54/3)، کنترل اطلاعات(26/3)، و غیررسمی بودن (57/3) و همچنین استفاده از سیستم اطلاعاتی (62/3) بالاتر از حد متوسط است. ضمنا نتیجه آزمون فرضیه نشان داد که اثر مستقیم فرهنگ اطلاعاتی سازمانی بر ارزش ادراک شده اطلاعات (459/ 0 =β و 01/0>P)؛ و بر استفاده از سیستم اطلاعاتی (448/ 0=β، 01/0>P) و اثر غیرمستقیم آن به واسطه ارزش ادراک شده اطلاعات بر استفاده از سیستم اطلاعاتی (445/ 0=β، 01/0>P) معنی دار استنتیجه گیری: نتیجه این که، سازمان بایستی سازوکار لازم برای نهادینه شدن فرهنگ اطلاعاتی سازمانی و ابعاد آن را فراهم سازند تا شرایط درک ارزش اطلاعات توسط کارکنان سازمان فراهم گردد و به تبع آن استفاده بهتر از سیستم های اطلاعاتی که هزینههای زیادی را برای سازمان تحمیل کرده است، صورت گیرد.
محمدرضا فرهادپور؛ سیمین رضائی
چکیده
هدف: هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای کاربران و استفاده از سیستم اتوماسیون اداری با توجه به نقش میانجی کیفیت سیستم است.روش: مطالعه کاربردی و روش پیمایشی تحلیلی است.جامعه پژوهش کاربران سیستم به تعداد10082نفر بود. با استفاده از جدول مورگان 384 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه پایا ...
بیشتر
هدف: هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای کاربران و استفاده از سیستم اتوماسیون اداری با توجه به نقش میانجی کیفیت سیستم است.روش: مطالعه کاربردی و روش پیمایشی تحلیلی است.جامعه پژوهش کاربران سیستم به تعداد10082نفر بود. با استفاده از جدول مورگان 384 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه پایا (%94=α) گردآوری شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که به لحاظ ویژگیهای کاربران وضعیت نگرش (90 درصد)، لذت (4/94 درصد)، اعتماد (76 درصد) و انتظارات از فناوری اطلاعات (91/2 درصد)؛ به لحاظ وضعیت کیفیت سامانه (79 درصد)، کیفیت اطلاعات (81 درصد) و کیفیت خدمات (73 درصد)؛ و به لحاظ استفاده از سیستم اتوماسیون (83 درصد)و مقادیر مشاهده شده در سطح (01/0>P)معنیدار و بیشتر از حد متوسط (3) است. همچنین مولفه های کیفیت سیستم بر رابطه بین ویژگیهای کاربران و استفاده از سیستم تاثیر دارد. نتیجه گیری: نتیجه این که کاربران و سیستم اطلاعاتی در سازمان انگاره غیرمرتبط نیستند و توجه به ویژگیهای کاربران میتواند زمینه استفاده بهتر از سیستم و موفقیت آن را فراهم کند.